Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-12, 17:28   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Bild nummer ett är ett helt vanligt tvåkammarkoppel, eller Klemmingkoppel. Den finns redan i systemet.

Variant nummer två är en koppeltyp som användes på NKlJ (Nordmark-Klarälvens Järnvägar) av Berglund-Lindencronas modell. Varianten var inte självkopplande som liknande modeller (till exempel de amreikanska) var, utan låstes ihop med gafflar, vilken man kan se en sticker upp ur kopplet, den andra sitter på den andra vagnens koppel.
Intressant! Var detta koppel vridbart i sidled? Det finns ju en vertikal axel? Skulle det i så fall medge gång i snävare kurvor?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-10-12, 19:57   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Japp, det var vridbart i sidled, för att kunna ta snävare kurvor.

Jag tror att anledningen till att man hade detta koppel istället för hästskokopplet som man hade tidigare var för att de tålde tyngre vagnvikter och NKlJ var en bana med tunga tåg på.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-22, 11:40   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 111022

Vi har börjat gå in för landning med STL NG Koppel. Korvtiger jobbar med guiden och testning och jag finjusterar de 891-vagnar som kommer med releasen. Det blir, som det ser ut nu, två personvagnar med resgodsavdelning, två godsvagnar, en rälsbuss och förhoppningsvis ett lok.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 16:33   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Wink Sista spiken i kistan eller grisen i säcken.

Jag har gjort en del 1067mm materiel som skall ledsaga NG Koppel. Den sista blev Yt (om nu någon sådan funnits?). Med den teknik jag använder vid konstruktion av boggier är det en barnlek att ändra spårvidd. Kanske gör en tutor om detta om jag får tid?

Nu väntar alla med spänning på releasen, även jag.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20111101_0000.jpg (158.3 KB, 63 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 16:53   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jag har gjort en del 1067mm materiel som skall ledsaga NG Koppel. Den sista blev Yt (om nu någon sådan funnits?). Med den teknik jag använder vid konstruktion av boggier är det en barnlek att ändra spårvidd. Kanske gör en tutor om detta om jag får tid?

Nu väntar alla med spänning på releasen, även jag.
Låter trevligt det här.
Angående 1067mm, så har vi väl ingen Åssbon med dressin eller har han tagit en avstickare bakom busken med pilsner tillsammans med dressinen (har jag missat honom)?
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 17:19   #6
u16802273
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Et=Eskilstuna, , Sweden.
Inlägg: 136
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Låter trevligt det här.
Angående 1067mm, så har vi väl ingen Åssbon med dressin eller har han tagit en avstickare bakom busken med pilsner tillsammans med dressinen (har jag missat honom)?
Det fanns Rälsbuss på 1067 mm den har littra YBo5t om byggd från YBo5p 1964
Hälsningar Kenta978
__________________
K.A
u16802273 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 17:33   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av u16802273 Visa inlägg
Det fanns Rälsbuss på 1067 mm den har littra YBo5t om byggd från YBo5p 1964
Hälsningar Kenta978
Jo jag vet, men YBo5t såg radikalt annorlunda ut än dem jag har färdiga nu.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 17:32   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Talking Den Åssbon ja!

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Låter trevligt det här.
Angående 1067mm, så har vi väl ingen Åssbon med dressin eller har han tagit en avstickare bakom busken med pilsner tillsammans med dressinen (har jag missat honom)?
Nej, Åssbon har ingen 1067-dressin - än! Han får köra på sliprarna ett tag till, men påminn gärna för han skall givetvis förpesta även 1067-banorna!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:43.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009