Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-17, 16:56   #11
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

I Amerika använde man ibland växelskarv, alltså att skarven på det ena rälen låg mitt emot mittpunkten på den andra rälen.
I Sverige var det standard att ha skarvarna mitt för varandra (likskarv), men man experimenterade nog med att ha skarvarna i zick-zack, (växelskarv) under 1800-talet och tidigt 1900-tal, så det är fullt möjligt att din morfar lagt spår med växelskarv.
Dock enligt Banläran(1916):
"Med växelskarven avses att erhålla en lugn och jämn gång hos tågen. Detta torde nog vara fallet vid nyanlagda spår, där skarvarna ännu icke blivit nedtryckta. Vid äldre banor däremot bliva skarvstötarna dubbelt flera än vid likskarv, utan att de bliva avsevärt svagare. Därjämte har det visat sig, att rälen mitt emot en växelskarv har benägenhet att slås ut. Att växelskarven i Amerika har visat sig så lämplig, torde bero på konstruktionen av vagnarna"

Sedan så kan det ju hända att skarvarna inte hamnar exakt mitt emot varandra i kurvor, men man använde då "korträler" i innerspåret som var räler som var 0.2m kortare än en normallång räl. Dessa skulle läggas in då den ena rälssträngens skarvar förskjutits 0.1m före den andras. Så mer avstånd än så mellan två motstående rälsskarvar var det nog aldrig i spår under 1900-talet. Kikar man på gamla bilder från 1910-talet så ser man att skarvarna ligger mitt emot varandra (finns hur mycket exempel som helst på samlingsportalen):
http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAB00054
http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAA01344
http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAB00056

Har lyckats hitta en bild med den skarv som du har byggt från sent 1800-tal. Vet ej om det beror på en förskjutning av ena rälssträngen, eller om det är medvetet:
http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KABA00484
Finns dock mängder med exempel även från 1800-talet med likskarv:
http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KBIA04226
http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KCAA01336

En anledning som jag tänker mig till att man inte vill ha en likskarv med den ena skarven förskjuten några decimeter, så som du byggt, är att sliprarna närmast skarven ligger närmare varandra. Så om man har två skarvar nära varandra så måste man ha flera sliprar som ligger nära varandra vilket nog leder till att man måste ha en sliper extra per rälssektion, vilket är dyrare.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:51.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009