|   | 
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
| 
 | |||||||
|  | 
|  | Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
|  | 
|  2015-10-17, 19:17 | #1 | |
| Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem Reg.datum: Aug 2001 Ort: Huddinge, Sweden. 
					Inlägg: 6 377
				 |   Citat: 
 Går det att lägga till något ljud på det hela, så att man får fram det klassiska dunk, dunk. dunk, dunk varje gång man kör över en skarv. 
				__________________ Bengan | |
|   |   | 
|  2015-10-17, 20:57 | #2 | 
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |   
			
			ja det lär gå, men jag är helt rudis på dessa saker, men hos bogeys och track skall man kunna ha tracksound-containers men hur det funkar vet jag inte. Kan kanske nån villig luska fram, jag hinner inte det också. EDIT: det lilla som finns på Trainz-Wiki kan ju bli en början för den villige: http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...IND_Tracksound http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...d%22_container 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   Senast redigerad av lan den 2015-10-17 klockan 21:10. Anledning: Källor | 
|   |   | 
|  2015-10-17, 23:28 | #3 | 
| Medlem Reg.datum: Jan 2008 Ort: Uppland, Sverige 
					Inlägg: 2 733
				 |   
			
			En sak till: den inre sidan på bultarna som sätter ihop skarvjärnen med rälerna skall ha en rundad skalle, som en halvsfär. Det är bara yttersidan som har mutter. Se bild _0004 bland de scannade bilderna från Banläran som jag mailade dig, samt första och sista bilden av de jag länkade i förra posten. På de "moderna" 1896 och 1899års rälsmodeller (34.0 resp 40.5kg/m) så hade man fyrkantiga muttrar och övriga (äldre) rälsmodeller hade sexkantiga muttrar. Sedan så hade man inte någon bricka under muttern, som det ser ut som du har på dina bilder. 
				__________________ -k- | 
|   |   | 
|  2015-10-17, 23:43 | #4 | 
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |   
			
			Jaja, alltid är det nåt. Får se när jag får tid och lust att ändra? Men tack för din källforskning, skall man nu göra detta klart kan man ju försöka göra det verklighetsnära. Sliprarna har ju lite olika mitt-mitt-avstånd som påverkar längden på skarvjärnen, det jag jobbar med nu har avståndet 11+70+11 =92 cm och då bör skarvjärnet vara så långt. För 43,5 kg/m - spåren gäller 11+63+11 =85 cm osv. 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | 
|   |   | 
|  2015-10-18, 12:16 | #5 | |
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |    Citat: 
 En lustig upptäckt, mina "movemarkers" som försvann återuppstår när man tar ett screenshot - så man får väl offra ett screnshot när man skall justera läge och avstånd   
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   Senast redigerad av lan den 2015-10-18 klockan 13:45. Anledning: ny rälsskarv | |
|   |   | 
|  2015-10-18, 15:54 | #6 | 
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |  Nya skarvjärn ... 
			
			... för 891 och 600 spår. På bilden ser ni Jan på Åsen, lokförare Lindqvist och frk Bergström på pumpdressinen inspekterandes de splitt nya 5m rälerna om 15 kg/m som ersatt de gamla, slitna 9 kilosrälerna. De nya skarvjärnen gör att lagd räls ligger kvar. Frk B är mer intresserad av sin shejkroman   
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | 
|   |   | 
|  2015-10-18, 16:08 | #7 | |
| Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem Reg.datum: Aug 2001 Ort: Huddinge, Sweden. 
					Inlägg: 6 377
				 |   Citat: 
 Ser ut som om många inte sitter i sliperserna. Synvilla?? EDIT: Lagt till bild. 
				__________________ Bengan Senast redigerad av Bengan den 2015-10-18 klockan 16:18. | |
|   |   | 
|  2015-10-18, 16:15 | #8 | 
| Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem Reg.datum: Aug 2001 Ort: Huddinge, Sweden. 
					Inlägg: 6 377
				 |   
			
			Funkar ju såhär med. Men jag tänkte på ljud i skarvjärnen. Att så fort man körde över dom, så kom dunket. Men det kanske gör Trainz tungjobbat, om man nu satte ut skarvarna på 10/15 meter avstånd och ljudfilen får hoppa igång för varje skarv. 
				__________________ Bengan | 
|   |   | 
|  2015-10-18, 10:29 | #9 | |
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |  Jomenvisst Citat: 
  Principen var ganska enkel när den gick in. Man samlar en mängd rälsskarvsljud från internet (Youtube m.m.) och sätter ihop timade wav-filer i ett ljudredigeringsprogramm för de 8 hastighetsintervall man vill ha. Denna ljudaasset "Rail Joint Sound" sparas och kuid skrivs upp. Sedan öppnar man det spår man vill skall ha detta ljud och redigerar dess config som nedan: // Dessa containrar skall läggas in i det spårs config man vill ändra. // 100339 är "SWE Track TAR Bankat Spikat Laffat" som jag testade med - dessa //kommentarer skall INTE kopieras in!!! track-sound { track-sound-element0 { track-sound <kuid:67375:102546> // Detta är Rail Joint Sound - skenskarvsljudet priority 10 track <kuid:67375:100339> // Detta är spåret som skall ha detta ljud } } kuid-table { tracksound <kuid:67375:102546> } kuid <kuid:67375:100339> Jag kommer att ladda upp rälsskarv, ljud och testspåret så kan ni sjäva testa  Tack Bengan för dina "dumma" idéer! 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | |
|   |   |