![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]() Citat:
![]() Det ser tjusigt ut! Men de här coronorna, fixade inte jag till alla dem med ett python-script?
__________________
-k- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Jo det finns en del kvar för NV3-teamet att fixa på PT, och jag har lite finjust kvar också!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Växelomläggarna för normalspår ser ut som Gulliver i Lilleputteland på smalspår så jag gjorde en vinklad variant för smalspår som dessutom har name-effect så att man kan döpa den till ett tvåsiffrigt nummer. Smalspårsbanor hade ofta få växlar per station så ensiffriga nummer var det vanliga.
Tracksidetaggen är satt till 1.5 för att passa till 600 mm, men om man ökar den till 1.8 bör det passa till 891 mm ? Sliprarnas överkant ligger mitt emellan 600 och 891 sliprarnas:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
PEV-softs sway fungerar inte i TANE och behövs inte längre för det finns 4 nya taggar att lägga in i roten i config för rullande mtrl. Jag beskriver dom nedan:
suspension-stiffness #.## (0 är helslapp och 1 är helstel fjädring) suspension-damping #.## (graden av stötdämpning, 0 helmjuk - 1 superhård) suspension-pitch-limit ## (max. svängningsvinkel i längdled i grader) - 10 är rätt mycket suspension-roll-limit ## (max. svängningsvinkel i breddled i grader) - 10 är rätt mycket Sedan i spårets properyruta kan man ställa graden av spårläget som påverkar hur suspensiontaggarna påverkar gången. 1% (terrible) är uruselt spårläge (maxsvängningar hos lok och vagnar), 100 % (perfect) är perfekt spårläge = inga svängningar alls. Rekomenderas varmt, speciellt för 600 mm EDIT: För 600 mm materiel kan jag rekommendera värdena 0.1 , 0.1 , 10 , 10 för suspensiontaggarna och spårläget till 20% (bad) cabinsway-taggen kan tas bort på lok för de övriga inställningarna syns nu även inifrån hytten ! Jag kommer att ladda upp LBJ Petter och Lotta så kan ni testa dessa nyheter själva i TANE. De kommer att ha samma kuid och build 3.3 men man lär få fel för suspensiontaggarna i TS2010 !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2015-10-16 klockan 11:16. Anledning: ytterligare |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... är ju LBJ Pumpdressin. Jag har TANE-iserat den och hytten är nada men har taggen outside-visible-from-cabin (som ju lär vara craschsäker). Ett antal camerapositioner gör att man kan Å-la sig runt och åka med.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
på det i post:
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....&postcount=129 sagda: Den kommer att ligga kvar ca 1 vecka sen måste jag rensa min Dropbox från gammalt dynt - nya tider stundar! Videon: https://www.dropbox.com/s/11l6womc5g...ct1_1.mp4?dl=0
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... vore ju kul om man kunde få in som attached-spline i PT, men jag är rädd att den då måste vara definierad i skriptet som styr systemet i PT.
Men den går ju att göra som trackside spline, loddad så att den följer spåret även i kurvor. Frågan är vilket avstånd det skall vara mellan skarvarna. Korvtiger föreslår 10m räler som ju var den längd man hade när rallare byggde våra järnvägar - 4 st kunde hantera en över 300 kg tung räl. Skarvjärnet ni ser på bilden är för 1435 mm 32,7 kg/m.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |