Visa ett inlägg
Gammal 2012-04-06, 15:56   #14
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
.....
Så till frågorna;

Jag föreställer mig att det äldre signalsystemet är robustare. Om man exempelvis inte har spåravbrott mellan två försignaler (norr och söder), då bör väl signalsystemet fungera? Har man ett spåravbrott mellan signalerna måste det exporteras ut på linjen.

Men hur fungerar spåravbrotten i det moderna systemet med blocksignaler? Och vad kan man göra?

.....

Nisse
Det är ingen skillnad på funktionen i den meningen som du tror. Jag menade att om du har ett spåravbrott så visar signalen före alltid stopp (slutar fungera, vilket är det rätta). Den kan inte visa något annat. Och inget tåg kan passera där (oanvändbar för tågtrafik). Konstigare än så är det inte.

På blocksträckor så blir det stopp på hela blocksträckan (från ublsi till nästa motsatta ublsi). Även mellanblocksignaler (mblsi) påverkas.

När jag passerar ett spåravbrott så spårar tåget ur. Om dom inte gör det hos dig, så tror jag (liksom baloo406 ovan), att dina spåravbrott är något annat.

EDIT: Du säger att "felet" flyttar sig, och det är ju väldigt typiskt för tracksideobjekt (kanske en växel) när man lägger till eller tar bort splinepoints.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-04-06 klockan 16:04.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat