Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid
.....
Så till frågorna;
Jag föreställer mig att det äldre signalsystemet är robustare. Om man exempelvis inte har spåravbrott mellan två försignaler (norr och söder), då bör väl signalsystemet fungera? Har man ett spåravbrott mellan signalerna måste det exporteras ut på linjen.
Men hur fungerar spåravbrotten i det moderna systemet med blocksignaler? Och vad kan man göra?
.....
Nisse
|
Det är ingen skillnad på funktionen i den meningen som du tror. Jag menade att om du har ett spåravbrott så visar signalen före
alltid stopp (slutar fungera, vilket är det rätta). Den kan inte visa något annat. Och inget tåg kan passera där (oanvändbar för tågtrafik). Konstigare än så är det inte.
På blocksträckor så blir det stopp på hela blocksträckan (från ublsi till nästa motsatta ublsi). Även mellanblocksignaler (mblsi) påverkas.
När jag passerar ett spåravbrott så spårar tåget ur. Om dom inte gör det hos dig, så tror jag (liksom
baloo406 ovan), att dina spåravbrott är något annat.
EDIT: Du säger att "felet" flyttar sig, och det är ju väldigt typiskt för tracksideobjekt (kanske en växel) när man lägger till eller tar bort splinepoints.