Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > Virtuella Tågbolag

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-01-20, 10:36   #1
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Vad behöver du hjälp med?

Men det är mycket du själv måste bestämma först...

Vilka rutter ska trafikeras (med vilka tåg?)?
Vilka linjer (med vilka tåg?)?
Hur mycket ska lokförarna tjäna?
Om fel begås, hur mycket avdrag?

Finns det några anställda i bolaget nu?
Är alla tåg klara (och ommålade)?
Har du ordnat en e-post adress?

Tidtabeller till rutterna/linjerna bör göras. Är det gjort?
Har du tagit screenshots på dom ommålade tågen?
Är det nån som kan ordna bokningen?
Är det nån som börjat göra aktiviteter? Och körscheman?

Det är mycket att tänka på (jag har säkert missat en del här????). Men ju mer noga man är i upplägget, desto bättre blir det!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-01-20, 11:42   #2
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Vad behöver du hjälp med?

Men det är mycket du själv måste bestämma först...

Vilka rutter ska trafikeras (med vilka tåg?)?
Vilka linjer (med vilka tåg?)?
Hur mycket ska lokförarna tjäna?
Om fel begås, hur mycket avdrag?

Finns det några anställda i bolaget nu?
Är alla tåg klara (och ommålade)?
Har du ordnat en e-post adress?

Tidtabeller till rutterna/linjerna bör göras. Är det gjort?
Har du tagit screenshots på dom ommålade tågen?
Är det nån som kan ordna bokningen?
Är det nån som börjat göra aktiviteter? Och körscheman?

Det är mycket att tänka på (jag har säkert missat en del här????). Men ju mer noga man är i upplägget, desto bättre blir det!
När det gäller sidorna med rutt-info, så bör det stå lite info om rutten och sen vilka linjer som ni trafikerar och med vilka tåg. Alla tåg bör användas på alla rutterna. Vidare kan man lägga till en linjekarta med stationsnamnen och längst ner ett körschema, så förarna kan se när och var dom ska köra/arbeta!
Det är väl det jag främst tänker ändra på.

Senast redigerad av Sparkfot den 2006-01-20 klockan 11:49.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-20, 13:38   #3
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Jag hjälper dig gärna och ändrar på hemsidan, så den passar er!

Men jag måste veta exakt vad det ska stå på sidorna med rutt-info.

För linjekartor, så kan det vara bra att veta vilka linjer ni ska trafikera (och med vilket tåg!). På KMJ kan man t.ex. köra nattågen och X2000 mellan Kvarndalen-Karlfors, köra X40 mellan Kvarndalen-Dejerud och köra X10 mellan Dejerud-Munksäter...

Eller kanske nattågen och X2000 Kvarndalen-Karlfors, X40 Kvarndalen-Munksäter och Karlfors-Dejerud och X10 Kvarndalen-Dejerud...

Körscheman vet jag inte riktigt hur dom ska vara utformade!???? Kanske finns finns nån på forumet som vet hur ett schema skall/bör se ut?

Skickar en zippad linjekarta som du kan "leka" med. Byt ut namnen samt klipp och klista lite och du har en linjekarta till nån annan rutt! Vill du hellre att linjekartan ska ligga, roterar du bilden i paint bara!?

Exempel på en linjekarta:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg linjekarta-KMJ2.jpg (58.8 KB, 97 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: zip linjekarta-KMJ.zip (11.4 KB, 5 visningar)
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2006-01-20 klockan 13:46.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-21, 02:06   #4
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Jag har grejat mer med hemsidan...bl.a. lagt in ett test-schema och ändrat på KMJ-sidan och lediga arbeten.

Tror du ska tänka om. För om du kollar schemat, så ser du att det krävs 6 lokförare till alla tågset och då blir det ändå bara en avgång per riktning och dag. Det funkar på nattågen, men man kan inte köra pendeltåg på det viset!

Så bestäm dig för vad bolaget ska köra. Antingen pendeltåg en kortare sträcka eller en hela KMJ med nattåg och X40 alt. X2000. Om du väljer nattåg och X40/X2000, så kan du nog ha 3-4 avgångar per dag och rikting att börja med (beroende på hur många lokförare det blir!?). När bolaget växer, så kan du utöka avgångarna!

Tycker också du ska hålla dig till en rutt och det av samma skäl, som jag skrev ovan.

Detta är vad jag tycker, men det är du som är VD (och bestämmer!)...
Bifogade filer
Filtyp: zip NT-sidan2.zip (375.2 KB, 11 visningar)
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-21, 09:21   #5
marcus_spelman
Nybörjare
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 73
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Jag har grejat mer med hemsidan...bl.a. lagt in ett test-schema och ändrat på KMJ-sidan och lediga arbeten.

Tror du ska tänka om. För om du kollar schemat, så ser du att det krävs 6 lokförare till alla tågset och då blir det ändå bara en avgång per riktning och dag. Det funkar på nattågen, men man kan inte köra pendeltåg på det viset!

Så bestäm dig för vad bolaget ska köra. Antingen pendeltåg en kortare sträcka eller en hela KMJ med nattåg och X40 alt. X2000. Om du väljer nattåg och X40/X2000, så kan du nog ha 3-4 avgångar per dag och rikting att börja med (beroende på hur många lokförare det blir!?). När bolaget växer, så kan du utöka avgångarna!

Tycker också du ska hålla dig till en rutt och det av samma skäl, som jag skrev ovan.

Detta är vad jag tycker, men det är du som är VD (och bestämmer!)...





Pierre! Jag tycker att X2000 och X40-tågen ska köra
på KMJ och nattågen samt X10 på JBJ eftersom max hastigheten är bara 140 kmh.
Att köra nattåg bara en timme är lite lite.
marcus_spelman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-21, 11:28   #6
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Jag har nu beslutat efter en stunds tanke tid att bolaget börjar med att bedriva trafiken på KMJ och startar trafiken på JBJ och Inlandsbanan om det går positivt bra för bolaget på KMJ.
Nattågen och X2000 kommer köra på sträckan Kvarndalen-Karlfors, X40 kommer att köra på sträckan Kvarndalen-Munksäter och Karlfors-Dejerud och X10 kommer att köra på sträckan Kvarndalen-Dejerud.
Ruttinfon har jag redan klar Pierre så jag lägger upp den här under dagen.

Senast redigerad av Sparkfot den 2006-01-21 klockan 11:30.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-21, 12:55   #7
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Låter bra! Då kan jag fylla på med ruttinfon... Kolla du ändringarna jag gjort? Jag skrev en del ruttinfo om KMJ!

Vet inte om du missuppfatta mig eller inte? Jag tror att köra pendeltåg kommer sysselsätta dina lokförare så mycket, att dom inte kommer ha tid att köra nått annat!?

Därför är det bättre att antingen inrikta sig på att köra pendeltåg eller nattåg och X40!

Nattåg på KMJ kan kännas löjligt (att dom knappt hinner somna!), men det beror på hur sträckan/tiden räknas?

Jag känner som så, att jag skulle inte vilja köra ett nattåg på datorn i verklig tid (kanske 7-8 timmar????). Gäller det kortare rutter och pendeltåg, t-bana eller spårvagn så är det dock ok med verklig tid!

Bra att du startar med en rutt och utökar med fler senare...
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2006-01-21 klockan 12:59.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:27.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009