![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Månadens bild - Aug 2005
|
![]()
Hejsan!
Jag skulle behöva lite namnförslag som man kan ha på stationer och så i TRS2004, alltså byar och städer m.m Om ni vill rada upp en hel lista, så gör gärna det. M.V.H Tobias år 2004! ------------------------ Kolla gärna på min fotosida, där jag har samlat lite tågbilder: http://medlem.spray.se/tobiasja8/ En tågsida på G med Itino. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Vilken del av Sverige eller vilket landskap handlar det om?
MVH Henke |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Månadens bild - Aug 2005
|
![]()
Det skulle kunna vara alla.
Man behöver ju inte ta riktiga namn, några påhittade kanske?! M.V.H Tobias år 2004! ------------------------ Kolla gärna på min fotosida, där jag har samlat lite tågbilder: http://medlem.spray.se/tobiasja8/ En tågsida på G med Itino. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2003
|
![]()
prova med denna länk så kan du nog hitta något som passar eller sätta ihop delar av namn.
http://www.leissner.se/postnr/postort.txt Göran. GN |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Håller med Henke här. Nanmformen är oftast ett bra tips på vilket kartblad man ska leta.
Ett helt fiktivt exempel. Vi antar att det är någon som hette John som var med när orten döptes. Johnsrup, Skåne Johnsborg, Sydvästsverige Johnshamn, Kuststad Johnstad, Östergötland med omgivning Johnstälje, Östra mellansverige Johnsköping, Östra mellansverige Johnsele, Norrland Jag vet att det finns undantag som Båstad och Karlstad men det är en överrepresentation av -stad i östergötland. Kenny ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
|
![]() Citat:
![]() ![]() //MVH John |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
|
![]() Citat:
Johnsred- Västergötland Johnsryd- Småland Jonsrud- Dalsland Johnsröd- Bohuslän Här kan man se fyra olika stavningar av ortnamnsändelser som har samma betydelse. Red/Rud/Ryd/Röd betyder röjning, eller uppröjd plats. Förr i tiden när man bröt ny åkermark röjde man skog, Johnsröd är då röjningen som John gjorde. Snart är det vår! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Junior Member
|
![]()
Läste någonstans (var kanske i ett gammalt nummer av Allt om Hobby) att det ska finnas en lista utgiven av... någon... där man har samlat samtliga bynamn i Sverige. Stod i en av "månadens modelljärnväg" om jag inte missminner mig, någon gång under 2001-2004. Har dock inte tidningarna här, så jag kan inte leta åt dig.
![]() /Stoffe |
![]() |
![]() |