![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Ja, det låter som att det är duplicate som ställer till det. Om man trycket Alt-D så får man en kopia av objektet som refererar till samma mesh-data (så om du går in i Edit mode och börjar dra i vertexarna på ett fönster så händer samma på alla andra). Genom att kopiera med Ctrl-D istället för man en fullständig kopia som även gör en kopia på mesh-datat.
Jag brukar använda Alt-D ibland, men åker då på detta problem när man ska exportera om man glömmer att fixa det när man modellerat klart och ska exportera. Har för mig att det löser sig genom att man markerar alla objekt och kör Objects>Relations>Make single user och väljer Object Data. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 868
|
![]() Citat:
- <kuid:470916:100250> : Error, T17324: Failed to triangulate polygon (no ear found). Probably not a simple polygon?
__________________
//Joakim Wahlberg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Det där felet är någon mesh som har någon konstig polygon. Det kan vara en så kallad "ngon", alltså en yta i Blender som har fler än fyra vertices. Trianglar och faces med fyra hörn är inga problem, och jag tror att exportern klarar av en del ngons. Men vissa ngons blir det problem med när man exporterar. Du kan prova att leta efter något ställe med ngoner, annars kan du triangulera hela meshen genom att gå till edit mode, markera alla faces och välj Ctrl-T.
Felet finns beskrivet här: https://online.ts2009.com/mediaWiki/...nder_using_FBX Här finns en kort guide med lite tips på hur man kan hitta och åtgärda ngons också: https://artisticrender.com/blender-n-gon-guide/
__________________
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2024-02-17 klockan 10:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 162
|
![]()
Failed to triangulate polygon brukar vara ett problem med UV-mappen, tex. att ett objekt inte blivit UV-unwrappat och då visar sig som en en punkt längst ned till vänster i UV-mappen.
![]() Problemet kan också uppstå om man använt "project from view" när man UV-unwrappat tex. en en kub och då sidorna på kuben bara blir ett streck. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2001
Inlägg: 813
|
![]()
Vilken Version funkar denna bana bäst i?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2001
Inlägg: 813
|
![]()
Finns det någon nedladdnings länk?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Inlägg 40 eller där omkring, så finns en länk till biten mellan Läggesta och Mariefred, om den fortfarande är aktiv ???
__________________
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2024-02-17 klockan 15:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 868
|
![]()
Tack korvtiger, nu fungerade importen mycket bättre! Huset syns i Trainz, men det blev kanske lite väl mycket polygoner, nästan 4000, och då är det inte så detaljerat. Får kika på hur jag kan göra.
Citat:
![]() Nu för tiden bygger jag banan i Trainz 2022, så det är det som kommer krävas just nu.
__________________
//Joakim Wahlberg |
|
![]() |
![]() |