Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2024-02-15, 23:40   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Ja, det låter som att det är duplicate som ställer till det. Om man trycket Alt-D så får man en kopia av objektet som refererar till samma mesh-data (så om du går in i Edit mode och börjar dra i vertexarna på ett fönster så händer samma på alla andra). Genom att kopiera med Ctrl-D istället för man en fullständig kopia som även gör en kopia på mesh-datat.
Jag brukar använda Alt-D ibland, men åker då på detta problem när man ska exportera om man glömmer att fixa det när man modellerat klart och ska exportera.

Har för mig att det löser sig genom att man markerar alla objekt och kör Objects>Relations>Make single user och väljer Object Data.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2024-02-16, 16:55   #2
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 868
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Ja, det låter som att det är duplicate som ställer till det. Om man trycket Alt-D så får man en kopia av objektet som refererar till samma mesh-data (så om du går in i Edit mode och börjar dra i vertexarna på ett fönster så händer samma på alla andra). Genom att kopiera med Ctrl-D istället för man en fullständig kopia som även gör en kopia på mesh-datat.
Jag brukar använda Alt-D ibland, men åker då på detta problem när man ska exportera om man glömmer att fixa det när man modellerat klart och ska exportera.

Har för mig att det löser sig genom att man markerar alla objekt och kör Objects>Relations>Make single user och väljer Object Data.
Tack! Det åtgärdade en del problem. Detta uppkom istället:

- <kuid:470916:100250> : Error, T17324: Failed to triangulate polygon (no ear found). Probably not a simple polygon?
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-02-17, 10:56   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Det där felet är någon mesh som har någon konstig polygon. Det kan vara en så kallad "ngon", alltså en yta i Blender som har fler än fyra vertices. Trianglar och faces med fyra hörn är inga problem, och jag tror att exportern klarar av en del ngons. Men vissa ngons blir det problem med när man exporterar. Du kan prova att leta efter något ställe med ngoner, annars kan du triangulera hela meshen genom att gå till edit mode, markera alla faces och välj Ctrl-T.

Felet finns beskrivet här: https://online.ts2009.com/mediaWiki/...nder_using_FBX

Här finns en kort guide med lite tips på hur man kan hitta och åtgärda ngons också: https://artisticrender.com/blender-n-gon-guide/
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2024-02-17 klockan 10:58.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-02-17, 10:59   #4
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 162
Standard

Failed to triangulate polygon brukar vara ett problem med UV-mappen, tex. att ett objekt inte blivit UV-unwrappat och då visar sig som en en punkt längst ned till vänster i UV-mappen.



Problemet kan också uppstå om man använt "project from view" när man UV-unwrappat tex. en en kub och då sidorna på kuben bara blir ett streck.

tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-02-17, 14:24   #5
smajlet
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Inlägg: 813
Standard

Vilken Version funkar denna bana bäst i?
smajlet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-02-17, 14:49   #6
smajlet
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Inlägg: 813
Standard

Finns det någon nedladdnings länk?
smajlet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-02-17, 15:50   #7
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av smajlet Visa inlägg
Finns det någon nedladdnings länk?
Inlägg 40 eller där omkring, så finns en länk till biten mellan Läggesta och Mariefred, om den fortfarande är aktiv ???
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2024-02-17 klockan 15:52.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-02-17, 20:45   #8
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 868
Standard

Tack korvtiger, nu fungerade importen mycket bättre! Huset syns i Trainz, men det blev kanske lite väl mycket polygoner, nästan 4000, och då är det inte så detaljerat. Får kika på hur jag kan göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Inlägg 40 eller där omkring, så finns en länk till biten mellan Läggesta och Mariefred, om den fortfarande är aktiv ???
Nej, den fungerar inte längre, det var bara ett litet betatest


Nu för tiden bygger jag banan i Trainz 2022, så det är det som kommer krävas just nu.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:40.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009