![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Kul att du gilla loket ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 868
|
![]() ![]() Börjat bygga lite i Grundbro för att få nåt annat att göra, och prova lite olika texturer. Funderar på att gå över helt till PBR-marktextur, då det nästan krävs för bygge i HD-terräng (och så ser det mycket bättre ut!). Svårt att finna de bra texturer bland alla tusentals bara.. Jomenvisst passar T43 209 utmärkt tidsmässigt, men tyvärr lite fel platsmässigt, 209 gick väl mest uppe i Norrland? Fanns ju inga dieselbanor häromkring. Växling sköttes av mindre lok, typ Z43.
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 868
|
![]()
Mitt första försök att skapa något rullande, och som jag ändå faktiskt behöver själv, får bli att bygga SJ Xoa2, som är två elmotorvagnar ombyggda på Co5-personvagnar, som byggdes om när Värtabanan elektrifierades för en herran massa år sedan. Mot slutet användes 203 på i Mariefred, så.. den passar rätt bra i min miljö! Vi får se hur långt jag kommer innan jag ger upp. Men känns än så länge rätt hoppfullt!
![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 868
|
![]() ![]() Än så länge rätt nöjd! Ska bara försöka få till underredet, känns lite svårt, men hoppas jag hittar någon bra lösning.
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Tjusigt! Det börjar ju ta form redan!
![]() Jag undrar hur mycket man gjorde om underredet för att orka bära upp den tunga elutrustningen. Annars kan man ju kika på ritningarna till Co5 som den är ombyggd ifrån. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() vad använder du för räls förresten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 162
|
![]()
Ser verkligen fint ut
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 868
|
![]()
Tack hörni!
![]() ![]() Verkar bli nåt knas med skalan när jag importerar objekt från blender till Trainz, gjorde en Lastområdesskylt (som jag länge saknat i Trainz), och trots rätt storlek i Blender (tror jag iaf..) blev den för stor i Trainz. Och vissa texturer hamnade jättekonstigt?? Vissa blev genomskinliga, andra hamnade texturen på insidan istället för utsidan..
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 868
|
![]() ![]() Nu blev det mycket bättre! Men, fortsatt strul med texturen på skylten som ska sticka ut.
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Kul att Du lyckats få in lite grejer i spelet! Bra att experimentera lite med mindre prylar än en hel motorvagn också
![]() Storleken måste vara något trassel vid exporteringen, ifall det det rätt ut i Blender. Kolla att objektet har sin storlek "applyad", som jag och Tanigardi visat lite tidigare i denna tråden. Markera objektet och tryck Ctrl-A följt av "Scale" så applicerar du skalan på objektet, så att den inte försöker skala om det när den exporterar. ![]() På skylten till höger har du upptäckt vad en normal är och hur det ser ut när den är åt fel håll. ![]() https://youtu.be/7Oqayyw4yNU?si=IPIXYqVX0Gi3V7D3 I denna video förklaras det hela ganska snabbt och enkelt och visar hur man kan slå på en overlay i Blender som visar alla framsidor av polygoner med blå färg (det hållet som normalen pekar åt) och baksidan med röd färg. Dessutom pratar de om Backface culling, som innebär att man bara renderar framsida av polygonerna, alltså exakt det som Trainz gör. Slår man på någon av de inställningarna så ser man ganska snabbt om saker blir åt fel håll. Personligen brukar jag köra utan backface culling, men slår på den blå/röda face orientation emellanåt för att kontrollera att inga polygoner är åt fel håll. På din skylt kommer du se att den är röd, för att baksidorna av polygonerna är vända utåt. I Trainz resulterar detta i att den ser ut-och-in vänd ut, samt att texturen blir bak-och-fram. Notera att saker kommer att se rätt ut om man slår på båda samtidigt, då den bara renderar framsidorna, vilka ju alltid är blå. ![]() För att vända dem åt rätt håll kan du köra recalculate normals som videon föreslår. Ibland kan man ha udda former på föremål där vissa delar hamnar åt rätt håll och visa åt fel håll med recalculate normals, då får man markera och flippa polygoner manuellt med Alt-N (vill jag minnas att det är) följt av Flip. Finns även under menyn Mesh>Normals>Flip.
__________________
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2024-01-25 klockan 21:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 868
|
![]() Citat:
Men tack för hjälpen! Nu blev det mycket bättre verkligen ![]() ![]() Nu ska jag bara lära mig animera skylten så den inte är konstant utfälld, och minska texturen tror jag. Skylten ligger på 4mb bara den..
__________________
//Joakim Wahlberg |
|
![]() |
![]() |