![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 350
|
![]()
Tänkte jag skulle skriva och visa lite bilder på vad jag pysslar med i Trainz-världen. Eftersom det mesta handlar om objekt och dess inställningar så får allt hamna i byggtråden även om det lika gärna kunde skrivas i signaltråden.
Man skulle kunna säga att utvecklandet av HB Signalsystem går bra men sakta framåt! Så länge det upplevs som ett framåtskridande får man väl vara lite glad ändå... Signalernas uppbyggnad Skälen till att göra egna signaler och inte använda samma som STL använder är flera, men några av vikt är att det saknas några signaltyper hos STL och att då blanda mina och deras tyckte jag skulle se konstigt ut. Dessutom så är det roligt(!) att göra egna objekt som jag också får full kontroll över och kan styra över som jag vill. STL:s signaler har ju också några år på nacken och dagens datorer klarar mera detaljerade modeller. Nackdelarna med att göra egna signaler är att det tar tid och att jag dessutom nästan hade scriptat färdigt signalerna och har då fått ägna enormt mycket tid till att göra om nästan all kod. Men jag tror att slutresultatet blir bättre än innan! Följande signaltyper är egna objekt (HD/DS/REPSI har samma lyktenhet):
Så här ser vissa delar ut i Blender: ![]() Nu kanske vän av ordning undrar varför det är två armaturer och olika dessutom? Jo, förstår ni, man kan numera (eller snart iaf) välja mellan nyare (aluminium) och äldre (gjutjärn) varianter av signalens utseende, gäller de som har armaturer. Även signalernas fästen går att välja mellan ny och äldre variant, oberoende av vilken variant signalen är, om det är signaler som inte består av armaturer eller om de är tavlor. ![]() Röda rutan Här väljs om signalen ska visas med nyare eller äldre utseende. Denna plats används också hos Huvuddvärgsignalerna vid val av normal eller hög lykta. Rosa rutan Här väljs om fästet ska visas med nyare eller äldre utseende. Bredvid den valda fästestypen kan det finnas ytterligare val. Orangea rutan Här väljs om steghållare ska visas och hur i vissa fall, placering sker automatiskt och går inte att justera. Gröna rutan som skulle ha funnits under den orangea rutan De signaltyper som har samma grundutseende som huvudljussignaler ger användaren möjligheten att välja om det ska vara en hel bakgrundsskärm eller delade skärmar med list, vilket syns på bilderna till höger. I vissa fall finns möjlighet att placera signaler på kontaktledningsstolpens sträva, som syns på den övre bilden. Huvuddvärgsignaler och dvärgsignaler kan också placeras på steghållare istället för med stövel, mindre polygonpåverkan. Följande monteringsmöjligheter finns, inte alla alternativ finns till alla objekt och det skiljer också mellan signalobjekt och tavelobjekt.
![]() Några kommentarer till bilderna: Överst till vänster: huvuddvärgsignal på låg rörstolpe Överst till höger: repetersignal i brygga Nederst till vänster: dvärgsignal placerad på sidan av perrongen i form av cylinderrör och fyrkantsrör, väljs i propertyrutan. Nederst till höger: Signaler placerade på dubbelfäste, hos den ena signalen göms fästet (syns i lilla bilden) och sedan finns det en kub i spåret som placeras på den andras id-kub för att hamna på rätt position. Däremot är det klurigare att få till höjden om inte signalerna är av samma storlek och typ. Den biten är inte gjord ännu men har några ideér! Bryggfästen Eftersom dessa fästen kan upplevas som svåra så kanske det tarvas en förklaring. Även dessa kan väljas som ny eller äldre, skillnaden mot t.ex. kontakledningstolpens fäste är att den äldre varianten är anpassad till signalens storlek på höjden, vilket innebär att även fästet ökar i höjd beroende på signalens valda typ eller antalet armaturer. Det nyare bryggfästet har en fast storlek och kan placeras lite hur som helst på bryggan och oberoende av bryggtyp medan den äldre varianten alltid placeras mot en utliggare av fackverkstyp, bägge placeras naturligtvis inom reglerna! När ett nytt fäste placeras mot en fackverksbrygga kan den upplevas som väldigt hög, det beror på att bryggorna är placerade på olika höjd, men signalen ska ju placeras på samma höjd. Får se om det blir någon justering av "pinnens" höjd innan släpp om det behövs. ![]() Det finns också möjlighet att placera signaler av samma utseende och storlek rygg i rygg på samma kontaktledningsstolpe. För att flera alternativ ska finnas så krävs det att justeringarna blir finare, eventuellt kommer det att införas. ![]() Vid montering på kontaktledningsstolpe så kan man justera den bakre delen av fästet individuellt. Det går också att gömma det bakre fästet om man vill placera signalen rygg i rygg. Eventuellt kommer detta att ändras lite när jag testbygger mera, vilket föresten gäller det mesta. Polygonpåverkan och texturer Om man vill försöka att göra så snygga modeller som man kan (utan att göra anspråk på någon som helst konstnärstalang) så kostar det polygoner. Jag beslutade vid skapandet av vägskyddssystemet att jag gör mitt bästa, utan att överdriva och sedan får användaren bestämma ifall den vill förändra polygonnivån hos objekten. Det kommer att ske på ungefär samma vis som hos vägskyddet, att man ställer in värden för samtliga objekt av samma byggtyp hos länkade objekt i ett TKL-hus, hur det ska bli med objekt som hör till linjen är inte bestämt än. Dessa funktioner är inte införda än men ska finnas i version 1 av signalsystemet och kommer att beskrivas mera i signaltråden i sinom tid. Textureringen av signalerna (antagligen inte taveltyperna beroende på att de kan vara gjorda på annat vis) kommer att ske på samma vis som hos vägskyddssystemet, med texturgrupper som väljs inom varje objekt uppdelat på specifika delar inom objektet. Detta är bara förberett men ska också finnas i version 1 av signalsystemet. Radioblockering Frågan är om det är någon vits att göra dessa objekt eftersom de ligger under ATC-systemet. Objekten i sig själva är inte svåra att göra utan det känns mest onödigt att skapa något som ändå inte går att använda som det är tänkt innan ATC:n är skapad! Har jag glömt något? Säkert... mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
|
![]()
Ser med spänning fram mot att få använda dessa signaler när de är klara. Ser grymt snygga ut.
![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 868
|
![]()
Väldigt imponerande Håkan!
![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 350
|
![]()
Tackar tackar, tackar tackar, tackar tackar, Jockes och matzer!
Strävandet fortsätter och tänkte delge mig med lite av det pysslande som jag har hållit på med sedan senast. Målet har varit att gå igenom samtliga signalgrupper och kontrollera, finjustera och funktionstesta dessa med avseende på själva användarfunktionerna. Eftersom man väljer mellan olika signaltyper och i vissa fall mellan olika kategorier är det ju viktigt att det både fungerar som det är tänkt och upplevs logiskt. Tyvärr finns det alltid situationer där man aldrig gör rätt, tänkte ta två exempel (behöver inte kommenteras):
Jag har också ägnat en stor tid åt att göra texturgrupper och textureringsfunktionerna, på samma vis som hos vägskyddssystemet. ![]() Texturvalen fås fram genom att klicka på "Texturer" upp till vänster. På bilden syns valen för en tvåskens huvudljussignal på ktl-stolpe med steghållare. Hos signaler med armaturer kan varje armatur textureras individuellt, hos HD/DS kan varje ljusenhet textureras för sig. Observera att det endast fungerar på mina signaler och tillbehör inte de "signaler" som ser ut som tavlor eftersom de är gjorda på annat vis. I en del fall har de redan texturgrupper och då krävs det någon form av matris och det stödjer inte Trainz, vilket innebär egen konstruktion och det känns inte som det är värt besväret, men man vet ju inte vad som kan ske! Dags för lite bilder på nya objekt eller objekt som har blivit uppdaterade sedan senast, vi kan väl börja med Huvuddvärgsignalen! ![]() HD:n (och då är det inte motorcykeln jag menar) kan förstås också placeras i brygga. Som synes så kan man välja stor röd lykta, vid ett sådant val kan man även välja till bakgrundsskärm. Vid stor röd lykta justeras signalen automatiskt till minst tre meters höjd, vilket beror på att den inte får rum inom det fria rummet för låg placering. Dessutom så används ju den stora lyktan för bättre sikt och att då placera den lägre än siktrekommendationerna verkar ologiskt! Jag slängde ut en förfrågan om bilder på repetersignal på rörstolpe för en tid sedan, antagligen i fel forumdel eftersom det var väldigt få läsare! Har man bara begränsad information (en bild från nätet, tagen från hytt rakt framifrån) så får man hitta på något, nedan syns det alstret! ![]() Fokuseringen är att det ska se ut som på bilden sedd framifrån och med så lite extra polygonpåverkan som möjligt. Eftersom luckan öppnas bakåt/uppåt så kan man inte sätta något rakt bakom signalen och på bilden syns det inga fästanordningar i skärmen, så det här blev min lösning! Är det någon som har info/bild på det korrekta sä är jag inte längre bort än ett pm! På bilden syns också en kontrollykta eller kontrollsignal, står olika beroende på var man läser någonstans, model ställverk 59 (Vingåker). Den har en direkt koppling till tågvägar och signalsystemet så funktionerna är inte införda än. Signaler i brygga En signal som placeras i brygga ska placeras med centrum på 6.5 meter över RöK, de flesta signaler fixar detta utan att den hamnar utanför det fria rummet men det finns undantag! Höga signaler (t.ex. 5-skenare) eller signaler med många eller stora tilläggstavlor kan få problem, ibland redan vid standardmontage. Justeringarna av signalerna sköts automatiskt! ![]() Redan i den vänstra bilden är signalen justerad uppåt med tre decimeter för att inte hamna utanför det fria rummet, i den mellersta bilden ytterligare någon dryg meter eller så. Justeringen är anpassad efter den horisontala kanten på måttet som syns i bilden, eftersom signalen kan justeras i sidled. Jag använder mig av profilen U, område där skriften säger att man ska sträva efter att alla fast monterade objekt placeras utanför för att klara framtida krav. Man skulle kunna använda profil N, område där absolut inga objekt får placeras för att säkerställa att normalfordonet kan passera utan problem. Profil N skulle innebära färre justeringar och lägre placerade signaler. En variant som skulle kunna införas är ju att användaren själv får välja vilken profil som önskas! En annan förändring som jag har gjort är att minska storleken på coronorna, man kan jämföra bilden längst till höger med någon bild i mitt tidigare inlägg, förändringen gäller de flesta signaler. Tycker det ser bättre ut! A-signalen, eller en tablåsignal som det egentligen är en typ av, har också fått sitt ljus! ![]() Bilden visar en släckt och en blinkade A-signal, just i det här fallet så är aktiveringen skapad via propertyrutan, normalt så aktiveras den via tågbefähavaren givet vissa villkor. Jag har ännu inte hundraprocentigt bestämt hur det ska ske i spelet men det hör ju till driver-delen så är inte färdigt än! Tablåsignalen är också tänkt att kunna användas i andra situationer, b.la. som riktnings(för)signal, därför så kommer den att stödja alfanumeriska tecken inklusive Å Ä Ö, dessutom en del symboler t.ex. pilar med olika utseende. Hos A-signalen går det att välja om märktavlan ska synas eller ej och också vad som ska stå på den. Dubbelfäste Jag skrev om detta typ av fäste i mitt föregående inlägg och har nu löst hur signalerna som placeras på ett gemensamt dubbelfäste ska agera sinsemellan. ![]() Blåa rutan: Här justeras objektet i förhållande till spåret, som synes är signalen redan justerad på den första bilden, det beror på att objekten flyttades för bättre "foto tillfälle". Rutan valt objekt är tom vilket beror på att jag hade en annan idé tidigare och den är helt enkelt bortglömd! Redovisning av arbetsgången för dubbelfäste. Propertyrutans bilder motsvarar siffran hos respektive bild.
De flesta signalerna kan placeras på dubbelfäste, det finns dock ingen kontroll på rimligheten av signalernas inbördes placering, i alla fall inte än... Vid fel skrivs ett felmeddelande. Det finns ingen länkning mellan signalerna. Framtiden Eftersom brosignalen numera existerar så ska jag göra klart linjeplats för bro innan jag sedan ska skriva manualen för det som jag har gjort färdigt hittills, kanske även lägger ut den för de som är intresserade! Eventuellt också lite mera detaljer på ett par signaler. Sedan blir det att sätta tänderna i tkl-huset igen och en del finesser som jag inte tänker berätta om nu... Sedan lite info i signaltråden... Sedan vem vet... Var det någon som undrade hur lång tid det är kvar innan släpp? Inte den blekaste! mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Nu hade du tur! Såg i morse att du sökte bilder på en repeatersignal och av en händelse råkade jag stiga av på en plattform bredvid ett spår med en sådan signal bara 10 minuter senare. Han springa bort på plattformen och ta några bilder innan jag fick skynda vidare. Har skickat dem till dig per mail.
![]() Snyggt jobbat med resten av det du hållt på med! Bra att mycket saker konfigurerar sig själva, då är det svårare att göra fel som användare (och mindre jobb!) ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 350
|
![]() Citat:
Här kommer ett kollage med tillhörande referensbilder med benäget tillstånd från korvtiger: ![]() Min tidigare modell var ju placerad på en stor rörstolpe, medan denna är placerad på samma typ av stolpe som tavlorna. Bara för att jag kunde (och för att det är kul) så har jag försökt att reproducera bildernas utseende! Det innebär att repetersignalen är ett objekt placerad på en stolpe, tavlorna är ett objekt placerad på sin stolpe som är positionerad på samma punkt på spåret. Tavlorna är sänkta i höjdled (man kan höja signalen i stället) och signalen är flyttad i sidled eftersom tavlorna måste placeras längre från spåret än signalen med hänsyn till det fria rummet. Hos tavlorna finns det möjligheten att placera dessa på "annan stolpe" vilket innebär att stolpen göms och att man kan välja vilka fästen som ska visas. Det alternativet är dock gjort för att placeras rygg i rygg på en redan befintlig stolpe och kommer därför inte att vara centrerat om det används som på bilden ovan! Detta kan ändras och finnas som val i en framtida uppgradering av tavelsystemet. Som synes på bilderna så saknas en par detaljer på min modell, vilket var det som jag hänvisade till i slutet av mitt förra inlägg, dessutom är det samma typ av detalj som saknas på ett par övriga modeller, tänk så det kan slumpa sig! För tillfället så är bägge varianterna kvar och man kan som användare välja vilken man vill använda. Skulle jag lägga till detaljerna som saknas så behöver den ändras, nu tror jag att den egentligen är konstruerad som för tavelstolpen med ett fäste runt hylsan. Framtiden får utvisa hur det blir med det! Kablage Kan ju ta tillfället i akt att skriva om något som jag skippade senast, kablar! Jag tycker att så mycket detaljer ska vara med som möjligt, men ibland kan det vara bättre att utlämna något som kan upplevas som sämre om det finns finns med! Kablar kan vara en sådan detalj som ibland kan vara svårt att få till bra om de ingår i ett objekt som kan flyttas eller som blir påverkade av andra objekt (t.ex. tavlor) i nära anslutning till kabelns önskvärda position. Om man tittar på korvtigerns bilder så kan man se att kabeln gör en tvär böj (kostar polygoner) och sedan går ner på insidan av stolpen för att sedan byta sida till utsidan. Kan ju se konstigt ut om kabeln bara skär igenom metall... Och sedan är jag allergisk mot kablar som bara slutar mitt i tomma luften! Vilket kan ske om man inte vet hur långa kablarna blir om signalen behöver justeras. Troligtvis så kommer kablarna att finnas hos mina signaler i någon form, sedan om de finner vägen in redan i första versionen det är okänt. Sedan kommer man att kunna välja polygonnivåer som användare, precis som hos vägskyddssystemet, och då är kablarna något som kan väljas bort! Citat:
Tyvärr så kan man inte styra upp allting eftersom Trainz inte ger tillgång till all data eller information när givna saker sker, t.ex. rotering eller flytt av ett objekt, vilket är enormt irriterande. mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
|
![]()
Hej och God jul och Gott nytt år till dig och även er alla andra så klart
![]() Ser fram mot när signalerna kommer ut. Det ser otroligt snyggt ut.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |