Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-11, 19:20   #1
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av blomsson Visa inlägg
Däremot så är det så att ALLT (vad jag kan se) som jag exporterar blir trianglar, alltså en kub som är 6 faces och 12 trianglar, blir efter importen till Blender 12 faces.
Detta löses enkelt genom, som jag sade, att gå in i edit mode, markera allt trycka mellanslag och skriva in "Tris to Quads", så borde meshen trollas tillbaka till som den var i TurboCAD, eller åtminstone liknande.

Citat:
Ett par undringar dock, går det att spara/kopiera/återanvända material/texturer/mappningar mellan olika blender-filer?
Och hur gör man i så fall?
Ja! Blender har ett rätt avancerat datablock-system. Har inte så bra koll på det själv tyvärr och använder aldrig de finesser med det som finnes.
Men i princip allting i Blender är ett datablock; objekt, material, texturer m.m.
Allt detta kan du kopiera eller länka in till från en annan .blend-fil.
Under File-menyn så har du två val, Link och Append. Me dem kan du leta reda på .blendfilen du vill hämta något datablock ifrån och sedan kan du browsa datablocken i blend-filen och markera det du vill ha.
Append kan du använda för att göra en kopia av ett datablock, användbart för att plocka in ett eller flera objekt från en annan .blend-fil till exempel. (i princip det enda jag använder detta till) Texturer, mappningar, material och andra datablock som objektet är beroende av verkar bli kopierade de också.
Link är lite intressant. Har aldrig laborerat med det själv, men om jag förstår det rätt så kan du plocka in datablock från andra .blend-filer, precis som med Append, men du får ingen kopia utan refererar(länkar) fortfarande till originalet i den andra filen. Så om du sparar din fil och öppnar den andra filen och editerar det datablocket du länkat (meshen, materialet eller vad det nu var) så kommer det att påverkas i din andra fil också. Frågan är om du editerar ett datablock du länkat in, kommer det att ändras i originalfilen? Antagligen. Så det gäller att passa sig för om man använder Link, annars är det nog lätt att sabotera för sig själv!
Gammal 2017-10-03, 19:09   #2
blomsson
Medlem

Reg.datum: Jul 2011
Standard

Dags igen för lite bygginformation!
Egentligen håller jag på och slutför tavelsystemet men fick lite bygglust och pillade på några av de objekt som jag hade börjat på innan .FBX kom.

På tal om .FBX så var jag i kontakt med N3V angående lite buggar och det visade sig att de fel som har visat sig när jag har importerade in filer i T:ANE i början uppstod när jag exporterade via .3ds från TurboCAD och in i Blender. Tydligen blev det något knas med materialen (vilket jag redan misstänkte), konstigt dock att det följde med exporten när jag skapade nya material och texturer i Blender.
Samma fel kan uppstå i Blender utan att jag har importerat något objekt!

Efter att ha testat och begrundat korvtigers inlägg så beslutade jag mig för att exportera i .obj formatet, vilket hittills har fungerat ypperligt, dels får jag med namnen på objekten och kan välja fler parametrar och dessutom så slipper jag sw ovan nämnda problemen, vilket jag inte upptäckte förrän jag had variot i kontakt med N3V! Dock så händer fortfarande att jag måste "submitta" två gånger för att filen ska hittas, lite irriterande!

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Detta löses enkelt genom, som jag sade, att gå in i edit mode, markera allt trycka mellanslag och skriva in "Tris to Quads", så borde meshen trollas tillbaka till som den var i TurboCAD, eller åtminstone liknande.
Detta gjorde mappnings förfarandet betydligt enklare, mycket tack!
Dessutom har jag lärt mig lite hur jag ska arbeta med mappningarna. Mycket handlar om att tänka på rätt vis, tyvärr är ju inte Blender det lättaste programmet att arbeta med, men det går sakta framåt!!

Citat:
Ja! Blender har ett rätt avancerat datablock-system. Har inte så bra koll på det själv tyvärr och använder aldrig de finesser med det som finnes.
Men i princip allting i Blender är ett datablock; objekt, material, texturer m.m.
Allt detta kan du kopiera eller länka in till från en annan .blend-fil.
Under File-menyn så har du två val, Link och Append. Me dem kan du leta reda på .blendfilen du vill hämta något datablock ifrån och sedan kan du browsa datablocken i blend-filen och markera det du vill ha.
Append kan du använda för att göra en kopia av ett datablock, användbart för att plocka in ett eller flera objekt från en annan .blend-fil till exempel. (i princip det enda jag använder detta till) Texturer, mappningar, material och andra datablock som objektet är beroende av verkar bli kopierade de också.
Link är lite intressant. Har aldrig laborerat med det själv, men om jag förstår det rätt så kan du plocka in datablock från andra .blend-filer, precis som med Append, men du får ingen kopia utan refererar(länkar) fortfarande till originalet i den andra filen. Så om du sparar din fil och öppnar den andra filen och editerar det datablocket du länkat (meshen, materialet eller vad det nu var) så kommer det att påverkas i din andra fil också. Frågan är om du editerar ett datablock du länkat in, kommer det att ändras i originalfilen? Antagligen. Så det gäller att passa sig för om man använder Link, annars är det nog lätt att sabotera för sig själv!
Jag har testat detta och läst i manualen, tyvärr så fick jag inte in några objekt även fast jag tycker att jag gjorde som Blender-manualen beskrev. Däremot så har jag lyckats att få in material ifrån andra Blender-filer, och det kanske är det viktigaste.
En sak som är väldigt irriterande med Blender är att det bara går att ha ett projekt uppe i taget, I TurboCAD kan jag ha ett teoretiskt oändligt antal uppe samtidigt, minne sätter givetvis stopp till slut...

Nu till lite bilder, huvudfokuset ligger på objekt som är kopplade till mitt signalsystem, även fast det finns många saker runt om som jag vill göra också.
Idag så tänkte jag visa dessa objekt:
Balis preview 1.jpg
Balis preview 2.jpg
Dessa bilder är från preview funktionen och visar en styrbar Y-balis.

Baliser i spår HB.jpg
Så här ser baliserna (F-balis och Markör) ut i Suveyor, med balisernas inbördes position redovisad.

Baliser i spår.jpg
Och så här i Driver! (Två st styrbara YZ-baliser)
Som synes så är balisernas avstånd inte anpassade efter sliparna, detta beror på att slipers-avståndet är felaktigt, detta är dock Trainz inbyggda, men samma gäller för de övriga jag har kollat. Eventuellt så kommer detta att kunna snyggas till i spelet sedan.

Baliserna är färdiga, ska till lite hjälpmedel och ska scriptas färdigt och testas!

Denna signal saknas i STL:s system:
Repsi.jpg
Det ska till lite fler detaljer och fästen.

Funktionerna för baliserna och det övriga ATC-systemet kommer snart att redovisas i Signaltråden, även Repetersignalen kommer att få sig en omgång!

Ska fortsätta att göra lite små projekt innan de större byggprojekten i signalsystemet tar överhanden, är skönt att bocka av saker från "att göra listan"...

mvh
Håkan
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-03, 20:35   #3
korvtiger
Medlem

Standard

Citat:
Detta gjorde mappnings förfarandet betydligt enklare, mycket tack!
Dessutom har jag lärt mig lite hur jag ska arbeta med mappningarna. Mycket handlar om att tänka på rätt vis, tyvärr är ju inte Blender det lättaste programmet att arbeta med, men det går sakta framåt!!
Det är lite annorlunda, men så är det nog med de flesta 3D-program. Det blir lätt så när man har så många dimensioner att arbeta med, det finns många olika sätt att arbeta med dem på och varje 3D-program har valt sin egen väg, även om det kikas en hel del på konkurenterna. Sedan är ju Blender (ö)känt för sitt bakvända tankesätt med att höger musknapp används för att markera saker, även om de lär byta detta i nästa stora version av Blender.
I övrigt är Blender ett av de enklare 3D-paketen att lära sig enligt vad jag har hört i jämförelse med 3DsMax, Maya och de andra stora. (räknar inte Sketchup, Wings3D och liknande här) Gäller bara att förstå paradigmen som används.

Citat:
Jag har testat detta och läst i manualen, tyvärr så fick jag inte in några objekt även fast jag tycker att jag gjorde som Blender-manualen beskrev. Däremot så har jag lyckats att få in material ifrån andra Blender-filer, och det kanske är det viktigaste.
De har inte hamnat på något annat lager eller så? Kolla så att de inte finns i outlinern och är dolda eller liknande!

Citat:
En sak som är väldigt irriterande med Blender är att det bara går att ha ett projekt uppe i taget, I TurboCAD kan jag ha ett teoretiskt oändligt antal uppe samtidigt, minne sätter givetvis stopp till slut...
Du kan inte har flera projekt uppe i samma fönster samtidigt, men du kan ha oändligt med Blender-program igång på datorn samtidigt. Räknas inte det?

Det ser väldigt snyggt ut!
Gammal 2017-12-18, 00:44   #4
blomsson
Medlem

Standard

Ett par månader sedan sist i denna tråd, lade upp några bilder i Screenshot-tråden och tänkte berätta lite mer om vad som syns där, men först lite kvoteringar...
Citat:
De har inte hamnat på något annat lager eller så? Kolla så att de inte finns i outlinern och är dolda eller liknande!
Jag har löst problemet och problem-källan är troligtvis terminologin i Trainz och 3D-modelleringen.
e Blender Append.jpg
Som synes på bilden så finns det en mapp som heter Mesh och en som heter Object. Eftersom 3D-objekten alltid benämns som mesher så va det den mappen jag valde att importera från. Mesherna fanns någonstans men jag kunde inte arbeta med dem. När jag testade object-mappen så kom objekten så som de borde, inklusive material, mappning mm. Såg att du skrev objekt tidigare, så är väl lite begrepps förvirring emellanåt!

Citat:
Du kan inte har flera projekt uppe i samma fönster samtidigt, men du kan ha oändligt med Blender-program igång på datorn samtidigt. Räknas inte det?
På Macen kan jag ha igång en version av samma programversion i taget, allt annat verkar väldigt ologiskt. Jag kan givetvis ha version 2.77 och 2.78 av Blender igång samtidigt eftersom det är två olika program, men inte två av version 2.78! Att ha två instanser igång av samma version samtidigt blir ju som att ha ett Excel-program igång för varje arbetsblad...

Citat:
Det ser väldigt snyggt ut!
Tack!
Jag är faktiskt väldigt nöjd själv, framförallt med modellerna. Textureringen är väl lite blandat, men jag försöker göra det bästa med det jag har tillgång till (egna foton) så att det blir godkänt och uppåt! Jag tänker inte lägga någon tid på att lära mig massa utgående tekniker nu, med nästa Trainz version i faggorna, även fast det är svårt att hålla sig när jag vill uppnå något specifikt... Tycker att jag får till det skapligt ändå, med begränsade konstnärs talanger!

Jag tar allt om dess objektet här istället för att hoppa mellan olika trådar, blir så rörigt, är ju ändå mest 3D-bygge som det handlar om!
Nu till lite objekt som är i stort färdiga, först lite lokalställare:
e Lokalställare frambak.jpg
I mitten på bilden till vänster är det en lokalställare för datorställverk, de två andra (samma objekt) är lokalställare för reläställverk. Bilden till höger inkluderar även kopplingsstolpe utan lokalställare för reläställverk.
Kan jämföras mot objekten i den första posten!

Justeringarna sker i propertyrutan och där kan man också välja om placeringen ska vara normal eller låg. Placeringen av tryckknappar, namnskyltar, mm sker automatisk beroende på de val som görs.
e property ls.jpg
Alla objekt som jag gör kommer att ha mer eller mindre av hjälptext i propertyrutan, ibland valbart. I vissa fall så är det svårt att skriva något vettigt på ett litet utrymme, så då kan det vara en övergripande text och resten står i en guide, en del av tavelgrupperna kommer att vara så.

En blockkiosk:
thumb blockkiosk orig.jpg

En vägkur:
thumb signalkur vsk orig.jpg
Det finns i nuläget tre olika typer av kurar (vägkur, datorställverk och datorställverk med bakdörr), alla med samma bas men med lite olika funktion.
Skillnaden mellan vägkuren och de övriga kurarna är Manöverlådorna.

Detaljbild på kurar med dörrar på baksidan.
e Vsk bak.jpg

Det finns också en fristående Manöverlåda, allt framgår väl av bilden… Den finns med i Screenshot-tråden, så som den är tänkt att användas.
e property man.jpg

Jag kommer också att göra Teknikhus för Ställverk 85 (datorställverk) och Ställverk 59 (reläställverk), kan bli klurigt med texturerna, är ju så satans mycket klotter överallt...!!

Jag har också gjort ett LOD-schema på de objekten som är färdiga:
e Lods.jpg
Kolumnen "Zoom" talar om när den LOD-nivån till vänster om kolumnen aktiveras, ett ungefärligt värde, speciellt på de längre avstånden. Lite pillrigt att få fram. Eftersom värdena är framtagna i "preview" så inkluderas eventuella ID-markeringar, hjälpmedel och sådant som syns. Inte så många polygoner oftast. men det gör att objekt som försvinner fortfarande kan visa ett fåtal polygoner, tex kopplingsstolparna i LOD-tabellen.

Jag arbetar antagligen med LOD:en på ett lite annat vis än vad många andra gör, vill ni veta mera i detalj så skrik så ska jag ge ett exempel.
I nästa version av Trainz så verkar det som om det kommer att bli enklare att göra som jag strävar efter, även fast det verkar saknas en del fortfarande... Förslag ska lämnas in är tanken från min sida!

Alla objekt som redovisas i detta inlägg (även balisgruppen) är gjorda med samma tänk och med samma användarvänlighet i åtanke. Det kanske är svårt eller tidsödande för mig att göra, men det ska var lätt för er att använda...
Och detta är min tanke i hela signalprojektet/konceptet!

mvh
Håkan
Gammal 2017-12-18, 01:05   #5
korvtiger
Medlem

Standard

Ah, Blender använder Object för alla saker som kan visas i 3D-vyn; mesher, lampor, kameror osv. Sedan är saker bundna till dessa. Så importerar du ett objekt som har en mesh, kommer mesh-datablocket, texture-datablocket, material-datablocket osv importeras också. Men så kan man importera bara meshen (alltså bara meshdata-blocket) vilket då inte bör visas alls, då det bara är ett datablock någonstans i Blenders inre. Man måste ha ett objekt som anvädner mesh-datablocket för att meshen ska synas. Samma sak med texturer och material, även om du får upp dem om du trycker på en texture- eller material-valsknapp.

I mina öron låter det väldigt konstigt att inte kunna köra flera instanser av samma program. I alla Window- och Linux-versioner jag har kört kan man (och jag skulle inte klara mig utan) att kunna köra flera instanser av samma program. Många program idag har ju stöd för tabbar/workspaces eller liknande så man kan öppna många filer i samma program, men flera program vill man inte göra det med. Det borde gå att köra flera instanser av samma program på en Mac också, annars är det något konstigt. Du borde om inte annat kunna starta två Blender från terminalen genom att köra kommandot
Kod:
/path/to/blender &
eller liknande två gånger.

---

Snyggt jobbat med alla grejer!
Gammal 2018-12-19, 02:38   #6
blomsson
Medlem

Standard Lite nytt...

Nu var det länge sedan jag skrev något här, ett drygt år, oops... Så är väl på tiden!

Inte så mycket text idag, mest lite bilder.

Låtom oss börja med ett par översiktsbilder:
X1 .jpg
X2.jpg

Från vänster räknat på den övre bilden visas:
  1. En grundplacerad kryssmärkestavla och en vägljussignal med två röda och ett vitt sken och ringklocka på den nyare typen av stolpe.
  2. Samma som föregående men med en äldre typ av stolpe.
  3. Samma som den första men med en högt placerad vägljussignal, därför ingen klocka.
  4. En kryssmärkestavla med tilläggstavla "flera spår" och en vägljussignal med två röda och ett vitt sken och med en högt placerad vägljussignal, därför ingen klocka. Denna har också pågående varningssignalering!
  5. En kryssmärkestavla med tilläggstavla "flera spår" och en vägljussignal med två röda utan vitt sken och utan ringklocka.

X3.jpg
Närbild på en äldre stolpe närmast och nyare sedan. Här syns även baksidan på kryssmärkestavlorna och vägljussignalerna.

X4.jpg
Närbild på de högt placerade vägljussignalerna.

Så här i (h)juletider kanske det sitter bra med lite andra typer av döskallar än de som kan finnas kring (h)julens sammankomster ...

Så varför inte hänga ett par stycken i bryggor...
X5.jpg
X6.jpg

Även döskallen kanske vill stå upp ibland...
X7.jpg
X8.jpg

Lite grann vad jag har (h)julpysslat med på senaste tiden!

mvh
Håkan
Gammal 2018-12-19, 17:02   #7
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Får man komma med ett önskemål, om några sådana här.

Fanns för på Centralen södergående ut (tror att dom är borta nu) och vid Älvsjö söderut (finns kvar). Om jag inte minns fel, så fanns dom även vid Spånga station. Innan dom byggde om allting på 70-talet. Borde ha funnits lite här och där i landet också. Innan dom införde dom blå/vita bommarna vid övergång vid plattformarna.

Dom blinkar med orange sken växelvis + ringsignal när ett tåg är på väg till övergången.

.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg IMG_1784.JPG (194.6 KB, 391 visningar)
Filtyp: jpg IMG_1785.JPG (188.9 KB, 386 visningar)

Senast redigerad av Bengan den 2018-12-19 klockan 17:06.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:36.