Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-04-17, 17:25   #1
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Kul att du jobbar på med detta!

Jag hoppas ju fortfarande på en dvärgsignal som fungerar bättre...
Det får komma senare. Jag har kört fast där somsagt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Men det kan väl inte skada att fixa till plankorsningarna också, även om jag tycker de funkar rätt bra, i alla fall så länge man inte har för komplicerade spår eller korsningar nära varandra. Som det är nu måste man ju vara väldigt försiktig med var man placerar VF-länkarna för att korsningen ska fungera och inte orsaka problem med närliggande korsningar som kan göra att allt hänger sig. Vore bra om man fick en lösning som var lite mer robust!
De har aldrig funkat för mig, inte alla delar iaf. I värsta fall kraschar spelet.

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Vad gäller det vita blinket, har du kollat hur det är kodat i originalscripten? Jämfört med det röda blinket? Jämfört med andra signaler (t.ex. försignaler som ju blinkar)? Det känns som att just den biten borde vara ganska enkel att lösa, men det är lätt att missa nån detalj i scriptet vilket jag upptäckte flera gånger när jag fixade olika signalvarianter.
Jag har kollat i orginalscripten och i andra signaler, men flyttar jag runt på kodavsnittet som tar hand om blinkningar så läggs det av. Jag minns att det gav mig ett felmeddelande förr att dtime var ett nil-värde, vilket spelet inte godtog. Men den felet tycks sluta dyka upp nu.

Annat problem är att få med bomdrivshusen utan att bommarna ska sluta animera eller blinka. :/ Animerade objekt verkar inte stöda child-objekt i sin tur och gör jag det omvänt så bommarna är child-objekt så slutar de blinka och endast ett bom animerar sig.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2021-04-17, 18:03   #2
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 816
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
De har aldrig funkat för mig, inte alla delar iaf. I värsta fall kraschar spelet.
Vad exakt är det som inte funkar?

Korsningarna ska fungera om man har rätt script (tyvärr cirkulerar det en del gamla versioner med felaktiga script), men det finns vissa begränsningar. Finns det växlar mellan VF-signal och korsningen kan det vara så att korsningen inte aktiveras/avaktiveras korrekt beroende på att växeln ändrat läge exempelvis.

Tänk också på att aldrig starta ett scenario direkt från route/scenario editor för då initieras inte signaler på rätt sätt. Det är extra tydligt vid plankorsningar som inte alls funkar som de ska om man startat från editorn.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-04-18, 23:52   #3
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Vad exakt är det som inte funkar?

Korsningarna ska fungera om man har rätt script (tyvärr cirkulerar det en del gamla versioner med felaktiga script), men det finns vissa begränsningar. Finns det växlar mellan VF-signal och korsningen kan det vara så att korsningen inte aktiveras/avaktiveras korrekt beroende på att växeln ändrat läge exempelvis.

Tänk också på att aldrig starta ett scenario direkt från route/scenario editor för då initieras inte signaler på rätt sätt. Det är extra tydligt vid plankorsningar som inte alls funkar som de ska om man startat från editorn.
Du ser, det är onödigt krångligt och obsolet. för projekt mälardalen så har dessa varit en av orsakerna till att jag inte kan läsa in rutten. så målet med det jag gör är att skapa enklare och stabilare assets för att snabba upp ruttbyggen.

Iaf. lite progress. men hjar problem med bommarna, försöker förklara så gått jag kan när jag skapade en ny tråd här: https://forums.uktrainsim.com/viewto...f=370&t=153546
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-04-19, 21:33   #4
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 845
Standard

Om du ändrar skripten så skapa nya filnamn så de inte skriver över befintliga filer. Det blir risk att förstöra mina rutter.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-04-20, 01:04   #5
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

alla mina filer får nya filnamn och hamnar under SummerADDE/SwedenV2.

Järnvägskorsningen som jag snickrar ihop kommer fungera väldigt annorlunda i editorvyn.

Nu har jag kommit så långt att alla 4 bommar och X-signaler, samt 2st V är på plats och fungerar... Det som återstår är då följande:
-Trimma parametrar så anläggningen simulerar som i på verkligheten.
-Fixa VF-signaler som ska fungera med korsningen. (De gamla järnvägskorsningsdelarna kommer INTE funka ihop med denna och vice versa.)

På tal om det så letar jag efter assets likt det jag har skapat ovan. Tips på järnvägsövergångar från 3:e part jag kan ladda ner? i Discord så sa de att sjaelland ska ha vägskydd med VF-motsvarande, men vart laddar jag ner det?
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-04-20, 15:32   #6
mibl
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Jönköping
Inlägg: 265
Standard

- felpost -

Senast redigerad av mibl den 2021-04-20 klockan 15:34. Anledning: Felpost.
mibl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-04-21, 22:58   #7
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Alla objekt på plats. scriptning återstår.

To-do list:
1. Programmera in VF-signalerna
2. Lösa problem med att de vita lamporna inte blinkar när bommarna är inaktiva. (kan även påverka VF-blink)
3. se om jag kan få till en fördröjning på vänster-bommarna.
4. Se om trigger kan bli hastighetsbaserad istället för att ha en fast avstånd.

Sen är det tags att ta fram varianter av denna.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 20210421222415_1.jpg (267.4 KB, 127 visningar)
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:22.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009