Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-09, 01:49   #1
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

BCo5-an är ju egentligen inte så mycket kvar för att kunna släppa... Grinden måste finnas med då. Ny modellering, även om den som sitter på C3-vagnarna nog skulle fungera.

Antalet polygoner i ett hjul bleknar möjligtvis vid en jämförelse... Inte ens halvvägs, alla detaljer tänkte jag skulle med.

Kanske snålat lite på ringarna, ser lite kantiga ut. Får se sen i simulatorn hur det ser ut.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg nygrind.jpg (154.9 KB, 164 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 18:37   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 846
Standard

Bra Mazz!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 19:57   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Tjusigt!

Polygonräknaren är nog inget man ska vara alltför rädd för. Dagens datorer klarar rätt mycket och nästa generation än mer. Har man dessutom LOD så bör det inte vara några problem med flera tiotusental trianglar på en vagn. Mina vagnar med solgrindar har inte ens LOD och rullar på bra.

Som jämförelse kan du ta mina modeller på solgrindar som jag gjorde till teakvagnarna till Trainz: 1387 trianglar för den lilla varianten (som du visar på bild) och 1807 trianglar för den breda varianten (som användes på C3d med efterföljare). Jag modellerade alla delar på dem, men använde ett litet trick för att få ned antalet trianglar; jag använde triangelprofil istället för rektangelprofil på alla smidesdetaljer. Man drar ihop den kortsida på rektanglarna som sitter vänd in mot vagnsmitten, så man får trianglar som pekar inåt. Formen på järnbitarna syns inte så tydligt i alla fall, då de är ganska små. I alla fall är det svårt att komma tillräckligt nära i Trainz för att kunna se någon skillnad. Eftersom grinden är så pass mörk så kom jag undan med detta trick i alla fall. Jag sparade över 300 trianglar per grind på detta sätt. Dock så lär det väl sparka tillbaka på en i framtiden när detaljgraden i simulatorerna ökar och man kan zooma in ännu längre och se alla byggfusk...
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 20:26   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Tjusigt!

Polygonräknaren är nog inget man ska vara alltför rädd för. Dagens datorer klarar rätt mycket och nästa generation än mer. Har man dessutom LOD så bör det inte vara några problem med flera tiotusental trianglar på en vagn. Mina vagnar med solgrindar har inte ens LOD och rullar på bra.

Som jämförelse kan du ta mina modeller på solgrindar som jag gjorde till teakvagnarna till Trainz: 1387 trianglar för den lilla varianten (som du visar på bild) och 1807 trianglar för den breda varianten (som användes på C3d med efterföljare). Jag modellerade alla delar på dem, men använde ett litet trick för att få ned antalet trianglar; jag använde triangelprofil istället för rektangelprofil på alla smidesdetaljer. Man drar ihop den kortsida på rektanglarna som sitter vänd in mot vagnsmitten, så man får trianglar som pekar inåt. Formen på järnbitarna syns inte så tydligt i alla fall, då de är ganska små. I alla fall är det svårt att komma tillräckligt nära i Trainz för att kunna se någon skillnad. Eftersom grinden är så pass mörk så kom jag undan med detta trick i alla fall. Jag sparade över 300 trianglar per grind på detta sätt. Dock så lär det väl sparka tillbaka på en i framtiden när detaljgraden i simulatorerna ökar och man kan zooma in ännu längre och se alla byggfusk...
Precis, på det sättet du gör så får du ju djupet, men det är bara när man tittar "inifrån" som man skulle kunna se skillnaden. Bra metod!

På ledstänger med typ diameter på kanske 25-30 mm använder jag i princip samma metod, men tvärtom, där är triangeln utåt istället, samt trianglarna inåt tar jag bort. Eftersom det är så liten detalj så upplever man inte kantigheten förrän man är mycket nära. Byggfusk va ordet sa Bull...

Den här gången tänker jag "jä**s" med simulatorn och faktiskt göra samtliga strukturer i grinden inklusive alla smidesknorrar. Naturligtvis tar jag bort trianglar som inte har någon relevans, så som ändarna på tuberna som ju kommer täckas av smidesdetaljer. De olika detaljerna låter jag ha relevanta synbarhetsgränser, så på 40 meter så är t.ex. tingeltanglet ute ur bildhanteringen. Jag vill se om detta håller på riktigt också, då är det ju bara att modellera det man vill ha med framledes, så är man väl förberedd för kommande datorer/simulatorer.

Edit:
Stämmningsbild, lite tingeltangel på plats.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg nygrind05.jpg (164.8 KB, 140 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2018-08-10 klockan 00:55.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-11, 01:23   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Tror det får räcka med tingel-tangel nu, ska bli väldigt intressant att se hur det fungerar i simulatorn. Det är en o annan polygon i denna grind...

Hmm. Om det fungerar i simulatorn, hänger resten av vagnen med i detaljeringsgrad? hmm. Vilket väder vi har fått...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg nygrind08.jpg (159.4 KB, 196 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2018-08-11 klockan 02:08.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-11, 08:44   #6
smajlet
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Inlägg: 813
Standard

Snyggt jobbat Mazz
smajlet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-11, 13:21   #7
micke321
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Lyrestad, , Sweden
Inlägg: 1 692
Skicka ett meddelande via MSN till micke321
Standard

Jävlar va snyggt
__________________
MVH, Mikael
Webbmaster på Banbyggarna.se
Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer.
En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten.



http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/
micke321 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:09.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009