![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Tjusigt!
Polygonräknaren är nog inget man ska vara alltför rädd för. Dagens datorer klarar rätt mycket och nästa generation än mer. Har man dessutom LOD så bör det inte vara några problem med flera tiotusental trianglar på en vagn. Mina vagnar med solgrindar har inte ens LOD och rullar på bra. Som jämförelse kan du ta mina modeller på solgrindar som jag gjorde till teakvagnarna till Trainz: 1387 trianglar för den lilla varianten (som du visar på bild) och 1807 trianglar för den breda varianten (som användes på C3d med efterföljare). Jag modellerade alla delar på dem, men använde ett litet trick för att få ned antalet trianglar; jag använde triangelprofil istället för rektangelprofil på alla smidesdetaljer. Man drar ihop den kortsida på rektanglarna som sitter vänd in mot vagnsmitten, så man får trianglar som pekar inåt. Formen på järnbitarna syns inte så tydligt i alla fall, då de är ganska små. I alla fall är det svårt att komma tillräckligt nära i Trainz för att kunna se någon skillnad. Eftersom grinden är så pass mörk så kom jag undan med detta trick i alla fall. Jag sparade över 300 trianglar per grind på detta sätt. Dock så lär det väl sparka tillbaka på en i framtiden när detaljgraden i simulatorerna ökar och man kan zooma in ännu längre och se alla byggfusk... ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
På ledstänger med typ diameter på kanske 25-30 mm använder jag i princip samma metod, men tvärtom, där är triangeln utåt istället, samt trianglarna inåt tar jag bort. Eftersom det är så liten detalj så upplever man inte kantigheten förrän man är mycket nära. Byggfusk va ordet sa Bull... ![]() Den här gången tänker jag "jä**s" med simulatorn och faktiskt göra samtliga strukturer i grinden inklusive alla smidesknorrar. Naturligtvis tar jag bort trianglar som inte har någon relevans, så som ändarna på tuberna som ju kommer täckas av smidesdetaljer. De olika detaljerna låter jag ha relevanta synbarhetsgränser, så på 40 meter så är t.ex. tingeltanglet ute ur bildhanteringen. Jag vill se om detta håller på riktigt också, då är det ju bara att modellera det man vill ha med framledes, så är man väl förberedd för kommande datorer/simulatorer. Edit: Stämmningsbild, lite tingeltangel på plats. Senast redigerad av Mazz den 2018-08-10 klockan 00:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Tror det får räcka med tingel-tangel nu, ska bli väldigt intressant att se hur det fungerar i simulatorn. Det är en o annan polygon i denna grind...
![]() Hmm. Om det fungerar i simulatorn, hänger resten av vagnen med i detaljeringsgrad? hmm. Vilket väder vi har fått... Senast redigerad av Mazz den 2018-08-11 klockan 02:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2001
Inlägg: 813
|
![]()
Snyggt jobbat Mazz
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Jävlar va snyggt
![]()
__________________
MVH, Mikael Webbmaster på Banbyggarna.se Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer. En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten. ![]() ![]() http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Mmh, ännu snyggare och mer väldetaljerade än mina!
![]() Varför bygger man inte personvagnar med solgrindar och öppna plattformar längre?
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Ja, märkligt att det inte byggs vagnar med öppna plattformar längre... som är så trevligt...
![]() Tack för trevliga kommentarer! Tänkte lägga på en svart grundmappning nu och sen lite mer för att lyfta en del detaljer... Bilden visar random texturering för att jag bara lagt på material men inte mappat än.. råkar visar dock lite att man kan lyfta fram designen med textureringen oxå... Inser också att trots att jag har "rätt många" bilder i förrådet så saknar jag bra bilder på dessa grindar lämpliga att nyttja för texturer. Har möjligtvis någon bilder på dessa grindar där ljus och blänk syns och skulle kunna tänka sig att lägga upp sån här? Det blev 6 olika LOD-nivåer fördelade mellan 20 och 500 meter. På 50 meter är den rejält nedskalad så det bör inte vara något större problem i simulatorn. Senast redigerad av Mazz den 2018-08-13 klockan 18:21. |
![]() |
![]() |