Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-21, 16:53   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Sista patchen ????

... till build 90945, utan quality assertions påkopplat. Detta blir väl slutstation för TANE? Långköraren! Nästa TS2018 med ytterligare vedermödor, stön och stånk - hur länge orkar vi ???
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 00:46   #2
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

I och med senaste uppdateringen till 90945 har det hänt en del. Jag har noterat:

Merge Route, som varit en jättebugg, fungerar nu.

Om man sparar och klickar på spara fick man upp en trevliga skylt att "din bana är sparad". Skylten har försvunnit.

När jag öppnat en bana har jag drabbats av stora vita blaffor och en mängd mindre vita fyrkanter och rektanglar. Dom har försvunnit.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-20, 00:14   #3
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Hur stabilt är Tane nu?
Tanken på att börja med Trainz igen är frestande men jag vet inte om jag riktigt orkar sätta mig in i Tane om det inte håller det önskvärda måttet. Trainz har alltid haft massa buggar men det man läst om Tane från lansering fram tom nu känns sådär...
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-20, 01:22   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 733
Standard

Själv har jag bara lyckats krascha Driver i TANE en endaste gång sedan jag började använda TANE och CM två gånger. Och med tanke på hur mycket jag arbetar med CM anser jag det som ett väldigt stabilt program. De buggar som jag har märkt av är mest av mindre karaktär, eller på grund av att TANE under gång har uppdaterat mycket bakom kulisserna som uppdagar att vi i bland har fuskat med gammalt content. Men sådant går oftast att fixa.

Tänk också på att många av de buggar som diskuteras i denna tråd är i betorna av HF:s och SP:s och att de flesta av dem faktiskt fixats i de release:ade uppdateringarna.

Föreslår att du provar och ser hur det är. Annars kommer du få vänta till nästa version av Trainz, vilket kan dröja många månader än.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-03, 03:55   #5
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 350
Standard

För ungefär en vecka sedan släppte N3v en beta TANE SP3 (?), vilken jag givetvis laddade hem.
Väldigt snabbt och smidigt. Tror det tog under 10 minuter och jag hade den körandes med mitt Userdata.

Testade naturligtvis med HNJ Dem banas AI session på 2 timmar och 50 minuter. Många
tåg i rörelse samtidigt (omkr 15) med STLs signalsystem i form av semaforer, försignaler och olika
vägskydd(Gamla). Inga problem. "Allt" gick hur bra som helst.
Det som är intressant är att på N3v:s forum så förekommer det mycket klagomål över just signal system och AI körning.
Det kan alltså "spåra ur", sluta fungera efter en timmes körning, eller längre/kortare tid. Tror det var JR SL "nåt ting".
Så sträck på er STL!

Men min käpphäst kvarstår, tydligen riktigt låg N3v prio:
Föraren försvinner så småningom om man definierat denna med "a.driver0".
Gäller även diesel lok.
Men, som jag tidigare nämnt så fungerar tank lok, konstigt nog.

Funderade lite över vad som är skillnaden mellan tender- och tank lok i config filen.

Jo,dessa parametrar finns även på tankloken:




load
{
mesh "asset_body/load.im"
anim "asset_body/load.kin"
auto-create 1
att "a.load"
att-parent "default"
animation-loop-speed 0

effects
{
product-texture
{
kind "texture-replacement"
texture "load_map.texture"
}
}
}

och

queues
{
load-coal
{
size 3000
initial-count 3000
product-kuid <kuid:44179:60013>
animated-mesh "load"

attachment-points
{
0 "a.load"
}

allowed-products
{
0 <kuid:44179:60013>
}
}

load-water
{
size 9500
initial-count 9000
product-kuid <kuid:-3:10004>

attachment-points
{
0 "a.water"
}

allowed-products
{
0 <kuid:-3:10004>
}
}
}


Så varför inte lägga in dessa parametrar till ett tender lok ENDAST för testens skull?
Sagt och gjort.

Resultat:
Nu stannar förarna kvar även i tender loken.

Har skickat detta konstaterande till N3v och meddelat att det VERKAR fungera, men man måste naturligtvis ha nån access till
deras mjukvara.

PS. Dock dog TANE en gång utan någon varning, bara försvann.
Under denna test hade jag många andra program igång samtidigt,vilket jag normalt inte har.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-04, 00:08   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 733
Standard

Den där identifieringen av vilka taggar som gör skillnad underlättar nog en hel del för N3V om de vill fixa problemet. Om du lyckas identifiera exakt vilken tagg det är som gör skillnaden så ska det nog inte vara några problem att hitta felet.

Andra program ska inte kunna krascha TANE, annat än om du kör slut på minne (och swap), vilket låter lite otroligt, eller om du har slut på grafikminne, vilket är mer troligt. Men antagligen är det någon krasch internt i TANE som havererar allt.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-09, 17:18   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard "Patcha på fredagar"...

... tycks vara N3Vs schema för beta-testning av SP3.
build 93487 damp ned idag och ställde till en viss oreda för mig (=crash).
Får se om jag kan sätta fingret på vad och skicka en bug-report ?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-01, 15:24   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Build 93467

... har kommit. Fixar se listan nedan.

Även ny vers. av Procedural Track 4.5 finns nu här:

http://download.trainzportal. com/tutorials/procedural_ track_4.5_180428.zip

FixList:

New SP3 Beta Update Ready for Testing
By Tony_Hilliam, April 30 2018

We've prepared a new build for our TANE SP3 Beta Testers. It appears we're getting very close to the next official update, so we would encourage all our beta testers to update and test the latest build.

There is a two step patch from 93104 to 93306 then to 93467 (PC)

and for Mac users from 93109 to 93307 to 93471.

Changelist: 93104 to 93467
Driver AI change to address certain edge case trackmark navigation issues
Track height not taking World origin height into account
Merge route minimap - baseboards disappear based upon zoom range and position
Random height variations between 90945 SP2 and 93104 SP3
Textures missing along baseboard seams on imported routes
Baseboard texturing undoes along seam when adjusting height
Content Manager hangs when Manage Content as Thumbnails
Assertion - CreateItem: Effect not created. This implies an invalid effect name
MP - Game Settings button does nothing
MP - Host shown as "left room" in chat window when client joins
MP - Client product queue "loads" not seen by client or host unless host close by
CTD when closing script debugger
CTD when changing time in Schedule Rule
CTD - loading 2nd saved game after closing the first (with select payware)
Getting a false Error VE182 from CM;
[Mac] Sky colors and skybox not working correctly
Route Merge w\ Missing Assets Freezes TANE
Product Load dialog does not auto-highlight text field
Default plate texture is wrong on BNSF50's crossings and can't be adjusted
(Texture replacement fix - fixes a number of similar issues)
Build doesn't show any DLC items under Purchase Content
Oil Spill alpha not working
De/Selecting consist in Map view takes you to world view
Loco headlights reveal black box around street lamps in night time scenario
All routes are showing as "G Scale"
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-18, 14:12   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Senaste SP3 Beta har kommit idag 18/5 -18

Detta är vad N3V påstår skall vara fixat nu:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg SP3 Beta 93871.jpg (100.4 KB, 42 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:35.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009