Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-30, 00:51   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av blomsson Visa inlägg
Du får gärna tala om var du har fått den informationen ifrån, därför att det låter väldigt konstigt att klockorna skulle ha något med avstånden mellan stationerna att göra?

mvh
Håkan
Detta är en gammal praxis, den används säkert inte idag då stationsuret inte har samma status idag som då.

Formellt så var det inte stationsuret, utan stationstavlan som markerade en stations(/trafikplats) mitt. Man använde i regel bara uret som tumregel vid placering av denna tavla. Banläran (Kungl. Järnvägsstyrelsen 1915), första bandet stycke 354 säger såhär om det hela:

Citat:
Stationstavlor. Vid varje station, hållplats och lastplats anbringas vid »stationens mitt» en tavla, bild 579, angivande avståndet i meter från den för längdmätningen antagna utgångspunkten. Tavlan placeras å stationen antingen på stationshusets mot banan vända vägg eller vid sidan av intill huvudspår varande plattform; där stationshus eller plattform vid stationens mitt icke finnes anordnas tavlan å särskild stolpe bredvid spåret. Metertalet vändes mot huvudspåret. Med »stationens mitt» förstås i allmänhet stationshuset mitt (mitt för stationsuret); där stationshus icke finnes, vid lastplats eller vid håll- och lastplats, är »stationens mitt» lika med spårsystemets mitt, mätt mellan de båda yttersta växlarna.
På Forsviks(Tidaholms) station hade man nog snarare använt dörren mot banan som stationens mitt, då stationen hade flera ur åt olika håll.
Att uret är bra valt för passagerarna köper jag inte. Finns väl ingen passagerare som är intresserad av var det exakta metertalet från banans 0-punkt för denna trafikplats räknas? Detta är enbart av intresse för järnvägspersonalen. För dessa är det kanske däremot mer praktiskt att stationsuret som tumregel används som referenspunkt, vilket är lätt att hitta på en station.

För övrigt så är placeringen av försignaler olika beroende på banans lutning. Enligt Banläran, andra bandet, så varierar denna distans mellan 300-900 meter med längre avstånd ju brantare utförslutning som spåret har.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-12-30, 01:00   #2
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 353
Standard

Kanonbra korvtiger! Misstänkte att du satt inne med den korrekta informationen...

All spårgeometri och fordonsdata används för att bestämma ett förbeskedsavstånd (signaler och tavlor) och reglerna brukar ju bli hårdare ju längre fram (högre hastigheter) i utvecklingen vi kommer...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-30, 12:38   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Intressant diskussion, som egentligen handlar om äpplen och päron: banläran och Trainz, två storheter som inte alltid är överens. Som byggare i Trainz använder jag mig av generella regler (ex. klockan och försignalen). Min målsättningen är att efterlikna verkligheten så gott det går. Ibland lyckas jag, ibland inte.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-30, 15:06   #4
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 353
Standard

I mitt fall så handlar det om att den information som jag delger ska vara faktaunderbyggd, om så icke är möjligt så ska det klart framgå att jag har dragit egna slutsatser eller gissat och i så fall hur det har skett så att tankegången kan följas. Vilket också kan göra det lättare att kritisera eller ställa frågor så att diskussionen kan utvecklas på ett trevligt vis!
När du Nisse (eller någon annan) påstår saker som känns tveksamma eller skriver att något alltid är på ett visst vis, när det inte är så, kommer jag att ifrågasätta dessa påståenden. Folk kanske tycker att jag är en "besserwisser" eller att "vad spelar det för roll det är ju bara en simulator"! Även fast man kanske inte kan simulera allt i Trainz, så finns det ändå ingen anledning att inte hålla sig till den faktabaserade verkligheten, därför att annars så kan myter uppstå!

Eftersom det här är korvtigers tråd, med hans bygge i fokus så tänker jag sluta (om det inte dyker upp något mer som jag "måste" kommentera) mitt bidrag till den här diskussionen med detta inlägg så att den inte blir belamrad med massa ovidkommande prat...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2016-12-30 klockan 15:07.
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-31, 17:37   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Kvarstad - WNJs ändstation vid Vättern...

... ! Vandringen mot Närke har bara börjat.

Gott Nytt på er alla !
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-12-31 164956.jpg (65.2 KB, 204 visningar)
Filtyp: jpg 2016-12-31 172557.jpg (289.5 KB, 203 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-01-02, 00:39   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Vissa har det bra, man bara delar med sig av en bana och lite ritningar så dimper nya stationshus ned i mailboxen, en efter en!

Tack Lan!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-01-02, 08:14   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard You got another mail, Korvtiger !

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Vissa har det bra, man bara delar med sig av en bana och lite ritningar så dimper nya stationshus ned i mailboxen, en efter en!

Tack Lan!
here we go!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2017-01-02 081027.jpg (287.9 KB, 182 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009