![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Kanonsnyggt, LAn! Gillar gardinglädjen i högsta grad - men viktigast: klockorna, som inte bara bestämmer tiden utan även avstånden. Klockan anger nämligen exakt på metern var stationen ligger utefter banan och är utgångspunkten för kilometerstolparna.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 350
|
![]() Citat:
mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() Citat:
I höjd med klockan på en startstation sätts kilometerangivelsen 0+000. Nästa station kan exempelvis ha angivelsen 7+294 - d v s sju kilometer och 294 meter mellan stationernas klockor. I linjeböckerna betecknas alla tavlor oc h signaler med kilometerangivelsen. Exempel: En infartssignal till stationen 7+294 heter 6+534 vilket innebär att signalen står 760 meter från stationsklockan +- en halv meter. Försignaler anges inte i linjeböckerna vad jag sett. Dom står alltid 1.000 meter framför infartssignalen. Att just klockan är utgångspunkten är naturligt. Stationerna har olika bredder och utseenden. Stationsklockan är den enda gemensamma nämnaren som medger en exakt angivelse .En liten skylt skulle kunna ha samma funktion, men en klocka är bra för folket på perrongen. Forsviks station – Lans bilder 2, 3 och 4 ovan – har klockan på gaveln. Här kan man tala om exakt måttangivelse på decimetern. Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 350
|
![]() Citat:
Du kan inte med bestämdhet säga att avståndet mellan två punkter som passerar över en eller flera kilometertavlor är det matematiskt uträknade talet. Det beror på att en kilometer kan vara både längre och kortare än 1000m. Varje sträcka mellan två kilometertavlor mäts in för sig, (110+954,111+1076 osv). Det korrekta avståndet mellan två objekt fås via planritningar eller via trafikverkets Baninformationssystem (BIS). Alla spår ska ha en längdmätning som utgår från den aktuella banans huvudlängdmätning. Där fler än två huvudspår löper parallellt är det normalhuvudspåret som håller banans längdmätning. Där fler än ett normalhuvudspår löper parallellt (exempelvis vid dubbelspår) håller ett av normalhuvudspåren banans längdmätning. Längdmätningsbärande spår är normalt det vänstra spåret i längdmätningens riktning. Varje spår har utöver detta även en individuell längdmätning. Citat:
Fel att de alltid står på 1000m. Normalavståndet är 1000m på bana med ATC, kan vara mellan 800-1200meter med eventuell tilläggstavla och om bromssträckan är tillräcklig. På banor utan ATC så beräknas varje avstånd ut för sig gällande den på sträckan angivna hastigheten med avseende på det fordon med sämst bromsverkan. Citat:
mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]() Citat:
Formellt så var det inte stationsuret, utan stationstavlan som markerade en stations(/trafikplats) mitt. Man använde i regel bara uret som tumregel vid placering av denna tavla. Banläran (Kungl. Järnvägsstyrelsen 1915), första bandet stycke 354 säger såhär om det hela: Citat:
Att uret är bra valt för passagerarna köper jag inte. Finns väl ingen passagerare som är intresserad av var det exakta metertalet från banans 0-punkt för denna trafikplats räknas? Detta är enbart av intresse för järnvägspersonalen. För dessa är det kanske däremot mer praktiskt att stationsuret som tumregel används som referenspunkt, vilket är lätt att hitta på en station. För övrigt så är placeringen av försignaler olika beroende på banans lutning. Enligt Banläran, andra bandet, så varierar denna distans mellan 300-900 meter med längre avstånd ju brantare utförslutning som spåret har.
__________________
-k- |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 350
|
![]()
Kanonbra korvtiger! Misstänkte att du satt inne med den korrekta informationen...
![]() All spårgeometri och fordonsdata används för att bestämma ett förbeskedsavstånd (signaler och tavlor) och reglerna brukar ju bli hårdare ju längre fram (högre hastigheter) i utvecklingen vi kommer... mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Intressant diskussion, som egentligen handlar om äpplen och päron: banläran och Trainz, två storheter som inte alltid är överens. Som byggare i Trainz använder jag mig av generella regler (ex. klockan och försignalen). Min målsättningen är att efterlikna verkligheten så gott det går. Ibland lyckas jag, ibland inte.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 350
|
![]()
I mitt fall så handlar det om att den information som jag delger ska vara faktaunderbyggd, om så icke är möjligt så ska det klart framgå att jag har dragit egna slutsatser eller gissat och i så fall hur det har skett så att tankegången kan följas. Vilket också kan göra det lättare att kritisera eller ställa frågor så att diskussionen kan utvecklas på ett trevligt vis!
När du Nisse (eller någon annan) påstår saker som känns tveksamma eller skriver att något alltid är på ett visst vis, när det inte är så, kommer jag att ifrågasätta dessa påståenden. Folk kanske tycker att jag är en "besserwisser" eller att "vad spelar det för roll det är ju bara en simulator"! Även fast man kanske inte kan simulera allt i Trainz, så finns det ändå ingen anledning att inte hålla sig till den faktabaserade verkligheten, därför att annars så kan myter uppstå! Eftersom det här är korvtigers tråd, med hans bygge i fokus så tänker jag sluta (om det inte dyker upp något mer som jag "måste" kommentera) mitt bidrag till den här diskussionen med detta inlägg så att den inte blir belamrad med massa ovidkommande prat... mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html Senast redigerad av blomsson den 2016-12-30 klockan 15:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... ! Vandringen mot Närke har bara börjat.
Gott Nytt på er alla !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |