Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-24, 11:09   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Stinsen i Forsvik...

... stationsinspektor Furufalk, gemenligen kallad Furuflak i Skövde:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-12-24 110818.jpg (276.9 KB, 315 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-12-27, 14:18   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Forsvik station...

... har som förebild Tidaholm som väl ännu finns kvar i annan funktion.
Jag har byggt den och ersatt den befintliga Station Wood. Skall skicka den till Korvtiger så kan han ladda upp den på STL Hemsida för dom som vill byta.

EDIT:
Två betydande figurer i Forsvik, WNJs egna "Fyrtorn & Släpvagn" - Stationsinspektor Argus Framfuss af Furufalk och Stationsförståndare Josef Pralin. Förhållande mellan dem var väl som Basil & Manuel i Faulty Towers ?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-12-27 140447.jpg (292.2 KB, 291 visningar)
Filtyp: jpg 2016-12-27 140519.jpg (88.7 KB, 288 visningar)
Filtyp: jpg 2016-12-27 162432.jpg (297.5 KB, 287 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2016-12-27 klockan 16:42.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-27, 18:30   #3
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Snyggt stationshus .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 11:29   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Mölltorp ...

... på linjen Skövde - Karlsborg var förgreningsstation till WNJ:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-12-29 111406.jpg (289.4 KB, 265 visningar)
Filtyp: jpg 2016-12-29 111243.jpg (282.0 KB, 264 visningar)
Filtyp: jpg 2016-12-29 111455.jpg (114.7 KB, 254 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 17:05   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Kanonsnyggt, LAn! Gillar gardinglädjen i högsta grad - men viktigast: klockorna, som inte bara bestämmer tiden utan även avstånden. Klockan anger nämligen exakt på metern var stationen ligger utefter banan och är utgångspunkten för kilometerstolparna.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 21:03   #6
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 353
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
klockorna, som inte bara bestämmer tiden utan även avstånden. Klockan anger nämligen exakt på metern var stationen ligger utefter banan och är utgångspunkten för kilometerstolparna.

Nisse
Du får gärna tala om var du har fått den informationen ifrån, därför att det låter väldigt konstigt att klockorna skulle ha något med avstånden mellan stationerna att göra?

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 22:45   #7
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av blomsson Visa inlägg
Du får gärna tala om var du har fått den informationen ifrån, därför att det låter väldigt konstigt att klockorna skulle ha något med avstånden mellan stationerna att göra?

mvh
Håkan

I höjd med klockan på en startstation sätts kilometerangivelsen 0+000. Nästa station kan exempelvis ha angivelsen 7+294 - d v s sju kilometer och 294 meter mellan stationernas klockor. I linjeböckerna betecknas alla tavlor oc h signaler med kilometerangivelsen. Exempel: En infartssignal till stationen 7+294 heter 6+534 vilket innebär att signalen står 760 meter från stationsklockan +- en halv meter.

Försignaler anges inte i linjeböckerna vad jag sett. Dom står alltid 1.000 meter framför infartssignalen.

Att just klockan är utgångspunkten är naturligt. Stationerna har olika bredder och utseenden. Stationsklockan är den enda gemensamma nämnaren som medger en exakt angivelse .En liten skylt skulle kunna ha samma funktion, men en klocka är bra för folket på perrongen.

Forsviks station – Lans bilder 2, 3 och 4 ovan – har klockan på gaveln. Här kan man tala om exakt måttangivelse på decimetern.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-30, 00:51   #8
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av blomsson Visa inlägg
Du får gärna tala om var du har fått den informationen ifrån, därför att det låter väldigt konstigt att klockorna skulle ha något med avstånden mellan stationerna att göra?

mvh
Håkan
Detta är en gammal praxis, den används säkert inte idag då stationsuret inte har samma status idag som då.

Formellt så var det inte stationsuret, utan stationstavlan som markerade en stations(/trafikplats) mitt. Man använde i regel bara uret som tumregel vid placering av denna tavla. Banläran (Kungl. Järnvägsstyrelsen 1915), första bandet stycke 354 säger såhär om det hela:

Citat:
Stationstavlor. Vid varje station, hållplats och lastplats anbringas vid »stationens mitt» en tavla, bild 579, angivande avståndet i meter från den för längdmätningen antagna utgångspunkten. Tavlan placeras å stationen antingen på stationshusets mot banan vända vägg eller vid sidan av intill huvudspår varande plattform; där stationshus eller plattform vid stationens mitt icke finnes anordnas tavlan å särskild stolpe bredvid spåret. Metertalet vändes mot huvudspåret. Med »stationens mitt» förstås i allmänhet stationshuset mitt (mitt för stationsuret); där stationshus icke finnes, vid lastplats eller vid håll- och lastplats, är »stationens mitt» lika med spårsystemets mitt, mätt mellan de båda yttersta växlarna.
På Forsviks(Tidaholms) station hade man nog snarare använt dörren mot banan som stationens mitt, då stationen hade flera ur åt olika håll.
Att uret är bra valt för passagerarna köper jag inte. Finns väl ingen passagerare som är intresserad av var det exakta metertalet från banans 0-punkt för denna trafikplats räknas? Detta är enbart av intresse för järnvägspersonalen. För dessa är det kanske däremot mer praktiskt att stationsuret som tumregel används som referenspunkt, vilket är lätt att hitta på en station.

För övrigt så är placeringen av försignaler olika beroende på banans lutning. Enligt Banläran, andra bandet, så varierar denna distans mellan 300-900 meter med längre avstånd ju brantare utförslutning som spåret har.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009