Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-08, 15:54   #91
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

MUP med bult:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-10-08 121044.jpg (252.2 KB, 126 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-08 121101.jpg (244.3 KB, 127 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-08 121342.jpg (304.0 KB, 126 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-08 142542.jpg (190.4 KB, 126 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-08 142550.jpg (190.9 KB, 124 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-08, 17:48   #92
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Ser bra ut!
Men moträlerna skall vara ett vinkeljärn (alltså av L-profil), se bild 0005 i mailet jag skickade med scannade sidor ur Banläran och även dessa bilder:
http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAE11706
http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAE12025

Moträlerna var sällan slitna på ovansidan heller.

Sedan i den tredje bilden så kan man de på spåret överst i bild att underläggsplattor/spikar inte matchar sliprarna. Verkar som att plattorna har samma avstånd mellan sig, men ett sliprarna har slumpat avstånd. Är det TANEs fel, eller går det att göra något åt?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-08, 18:37   #93
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Av de bilder och info jag fick av dig tolkade jag det som att moträler var klenare spår med en Lprofil emellan, men det vat tydligen fel!? Dessa nya bilder ger mig bättre info.

Ja, det går att trimma ihop underlaggsplattor/spikar med sleepersen - har bara inte satt mig in i det till 100% ännu.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-08, 19:08   #94
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Nej, det var fel. Rälen du ser på ritningen är själva rälen som tågets hjul rullar på, som alltså moträlen fästs i. Moträlerna är av L-profil och skall vara två stycken per växel, men blanda inte ihop dem med vingrälerna (alltså de som agerar moträler inne vid korsningsspetsen) som skall vara som de är nu, då de endast är själva rälen som är kraftigt bockad utåt på två ställen. (Syns bra på den andra bilden)
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-08, 19:36   #95
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Korvtiger !

Jag gör mitt bästa, om Du har TANE skulle du kunna testa själv så småningom, jag måste bara runt lite småproblem först. Har ännu inte helt greppat vidden av detta nya tänk!

Edit:

För att underläggsplattor/spikar skall "alignas" till sleepers" måste två taggar vara samma i Sleepers-config OCH Chairs-config, nämligen "spacing-length-before" och "spacing-length-after":

Det går sakta framåt:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-10-08 212604.jpg (225.3 KB, 118 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-08 213355.jpg (211.8 KB, 120 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2015-10-08 klockan 22:14. Anledning: Greppat lite mer!
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-09, 17:44   #96
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Unhappy PT med vissa problem

Hart studerat debatten i Trainz forum om detta, med Andi06 i en ledande roll - och det finns nog myket att utveckla här.

Nå jag har pillat på delar och inställningar och några shots på dagens arbete:

Bild 1: De nygjorda moträlerna
2. Laborerat med olika sleeper-pitch, växelm har 0.65m och spåret 0.75m
3. Det spikade spåret har sisådär överensstämmelse mellan spik och syllar
4. Dito efter lite finlir
5. Superelevation (eller Banking) kan bli snyggt men...
6. inte på vissa ställen
7. Sen hamnar inte de dubbla spikarna/skruvarna på rätt sida spåret

Hä fiins möcke att göra
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-10-09 091254.jpg (247.6 KB, 115 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-09 125147.jpg (295.5 KB, 114 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-09 125255.jpg (292.0 KB, 111 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-09 125640.jpg (286.9 KB, 112 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-09 165113.jpg (251.8 KB, 111 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-09 165418.jpg (296.1 KB, 112 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-09 165706.jpg (248.3 KB, 110 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-09, 18:34   #97
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Mycket bättre moträler! Men de ser lite klena ut? Är de verkligen 20mm tjocka, eller är det bara texturer och shading som lurar en så att toppen på den inte ser slät ut, utan rundad? Sedan så tror jag att den sitter lite långt ifrån själva rälen, avståndet mellan rälshuvudets innerkant och moträlen skall vara 41mm. Kan vara att de avståndsklotsar som ligger mellan räl och moträl saknas (se ritningen jag skickade), du bör nog lägga till dessa när du nu har ansträngt dig och tillochmed modellerat bultarna som håller fast moträlen i sliprarna.

Sedan på sista bilden så är spikarna visst på rätt sida av rälen. Nere i vänstra hörnet på bilden så ser man yttersidan på de båda rälerna, tänk på att det är en växel!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-09, 18:41   #98
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Du är en sträng övervakare, Korvtiger. Skall kolla mått, rundning och mellanlägg maniana. Du verkar ha en intimt förhållande till moträler

Att spikarna ligger rätt kanske stämmer? Jag får ta på mig urmakarluppen.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-10, 14:28   #99
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Har filat vidare, det börjar si bra ut?
Detta är ju huvudspår med 43 kg)m räler, 63 cm sliperavstånd och finns i 3 olika epoker - 4 spik per sliper, 6 spik med underläggsplatta och 6 bultar med underläggsplatta. Alla mått är noggrant kontrollerade.

Bild på en förta typen:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-10-10 134605.jpg (274.8 KB, 94 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-10, 16:24   #100
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

En iaktagelse med PT är att PT inte accepterar växelvinklar större än ca. 20 grader, alltså en 1:4,5-växel. På bilderna ser ni säkert varför. Väveltungorna blir väldigt korta och spåret "knycker". TANE varnar genom att vertexcirkeln blir röd !

EDIT:
Det fina i kråksången är att ett tåg rör sig mjukt och fint utan knyckar genom växeln, även om vertexcirkeln är röd N3V
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-10-10 154457.jpg (295.5 KB, 91 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-10 154513.jpg (295.5 KB, 91 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-10 154603.jpg (294.7 KB, 91 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2015-10-10 klockan 17:48.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-10, 18:29   #101
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 869
Standard

Vad händer om du sätter Straighten track(heter knappen så???) på spåret? Då brukar växlarna normalt bli bättre =)
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-10, 19:03   #102
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard Apropå växelomläggare

Kanske är fel ute eller gör någon irriterad. Men jag har en, för mig, viktig aspekt på växelomläggarna. Det gäller framförall på bangårdar där många parallella spår måste samsas på en begränsad yta. I verkligheten ser man då inga separata banvallar för varje spår. Hela bangården är byggd med en gemensam bred banvall för alla spår. En sådan effekt måste man simulera genom att höja marken runt spåren. Det innebär att växelomläggare kommer att sjunka ner, om de är "trackside objects". Detta ser inte klokt ut! Ett sätt att hantera en sådan situation vore att växelomläggarna skulle var fristående objekt, som kunde flyttas fritt i sid- och höjdled. "Korvtiger" har exempelvis gjort spårspärrar och växellyktor som fritt kan flyttas i sid- och höjdled och som kopplas mot "invisible lever". Visserligen innebär "Korvtigers" lösning att man måste göra några fler "programmeringar" men slutresultatet blir jättesnyggt. Är det något att tänka på vad avser växelomläggare?
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-10, 19:36   #103
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Självklar ekv ...

ett bekymmer. Jag har lekt med tanken att göra växelomläggarna som animerade tracksideobjekt men då måste animeringen skötas av ett skript och det klarar inte jag.
Ett annat alternativ är att låta dom ingå i "stretcher" i PT, men jag misstänker att N3V är på samma linje ???

En animerad lever som följer växeltungornas rörelse vore ju idealiskt

Jag tror MO-junction är en utdöende KIND ????, precis som "Chunky-Track"
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-11, 10:06   #104
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Vad händer om du sätter Straighten track(heter knappen så???) på spåret? Då brukar växlarna normalt bli bättre =)
Nej, straighten track gör det ännu värre, men om man sätter in vertex nära hjärtstycket och justerar in dom går det att få även korta växlar snygga (bild1).

Sen har jag förändrat geometrin på tungorna så att de nu är 6.75 m långa (mesh-length) och den böjliga delen 6.0 m (blade-taper-length) (bild2).

Även Korvtigers älskade moträl har äntligen fått rätt stuk! (bild 3 och 4):
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-10-11 092331.jpg (294.3 KB, 78 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-11 092500.jpg (286.3 KB, 78 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-11 092542.jpg (271.6 KB, 78 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-11 092634.jpg (234.6 KB, 78 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-11, 10:46   #105
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard I framtiden ...

... har jag för avsikt att bygga dessa varianter (utöver de tre huvudspårsvarianter jag jobbar med nu):

1. 1435mm sidospår med lägre rälsvikt, större slipersavstånd, kortare slipers.
2. 891mm spår med 20-30? kg/m
3. 600mm spår med <20 kg/m

För att kunna göra det behöver jag lite info:

A vilken rälsprofil är lämplig för resp. spår?
B Banvallens krönbredd?
C Slipers, dimenstioner?

Samtliga blir med 4 spik per sliper!

Bifoger en bild på tillgängliga rälsprofiler:

Tack på förhand!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg rälsprofiler.jpg (73.9 KB, 76 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:45.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009