![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag får väl försöka förklara för alla Nissar då
![]() I begynnelsen fanns bara track som hade massa taggar för bendy m.m Sedan kom "stitched track" som byggdes ungefär som splines, men var tänjbara i y-led. Och nu kommer "Procedural Track" som är i princip som "Stitched Track" men har möjligheten att plocka på ytterligare assets för en massa olika rörliga (och orörliga) delar. Detta var kvällens "pedagogiska insats", om den inte är begriplig så bjuder du in banvakten på en kopp kaffe, och tittar på "Antikrundan" ![]() ![]() ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() Citat:
Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
MUP med bult:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Ser bra ut!
Men moträlerna skall vara ett vinkeljärn (alltså av L-profil), se bild 0005 i mailet jag skickade med scannade sidor ur Banläran och även dessa bilder: http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAE11706 http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAE12025 Moträlerna var sällan slitna på ovansidan heller. Sedan i den tredje bilden så kan man de på spåret överst i bild att underläggsplattor/spikar inte matchar sliprarna. Verkar som att plattorna har samma avstånd mellan sig, men ett sliprarna har slumpat avstånd. Är det TANEs fel, eller går det att göra något åt?
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Av de bilder och info jag fick av dig tolkade jag det som att moträler var klenare spår med en Lprofil emellan, men det vat tydligen fel!? Dessa nya bilder ger mig bättre info.
Ja, det går att trimma ihop underlaggsplattor/spikar med sleepersen - har bara inte satt mig in i det till 100% ännu.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Nej, det var fel. Rälen du ser på ritningen är själva rälen som tågets hjul rullar på, som alltså moträlen fästs i. Moträlerna är av L-profil och skall vara två stycken per växel, men blanda inte ihop dem med vingrälerna (alltså de som agerar moträler inne vid korsningsspetsen) som skall vara som de är nu, då de endast är själva rälen som är kraftigt bockad utåt på två ställen. (Syns bra på den andra bilden)
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag gör mitt bästa, om Du har TANE skulle du kunna testa själv så småningom, jag måste bara runt lite småproblem först. Har ännu inte helt greppat vidden av detta nya tänk!
Edit: För att underläggsplattor/spikar skall "alignas" till sleepers" måste två taggar vara samma i Sleepers-config OCH Chairs-config, nämligen "spacing-length-before" och "spacing-length-after": Det går sakta framåt:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2015-10-08 klockan 22:14. Anledning: Greppat lite mer! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
N3V säger ju att PT är långt från färdigt, så det kommer nog mer!?
En rättning: Chairs är befästningarna, Slidechairs är inte implementerade ännu men skall under växeltungorna. Hjärtstycket görs av två WingRail. Drog lite spår till en enkel bangård med lite mer verklig spårläggning och på första bilden ser ni vad PT gör med slipers, blad och räler. Andra bilden visar att korsningar inte är implementerade ännu:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Antar att detta bara fungerar i Tane och inte i TS2010.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Ja, PT har build 3.9 så den fungerar inte ens i TS2012 antar jag.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Inställning av hur mycket växeltungorna öppnar var väldigt enkel
![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Kan kanske vara intressant att veta vad delarna heter på australiska, förutom Ballast, Sleeper och Rail ser ni på Kortigers länkade bild de övriga komponenterna i PT. Alla delar har namn med dessa i sig och är viktiga att följa om skriptet skall hantera dom rätt!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 869
|
![]()
Riktigt intressant att följa!!!
![]() ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |