Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-06, 19:00   #1
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 869
Standard

Riktigt intressant att följa!!! Detta öppnar verkligen upp för en framtid inom TANE, mer svenskt är aldrig fel!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-10-06, 19:53   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

N3V hade återfallit till att lägga skuggor på ballast och sleepers, eller använt nån gammal textur. Detta var ju en gång Ekans specialitet - men med skuggsystemet är det inte längre bra, för skuggorna läggas av TANE och förändrar alltefter solens läge på himlen. Jag har fått rensa texturerna från alla skuggor och allt ser mycket bättre ut. En e.m. bild och en f.m. bild som avrundning:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-10-06 192028.jpg (291.7 KB, 103 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-06 192047.jpg (294.9 KB, 103 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-06, 20:13   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard En sak till (riktning Korvtiger)

... jag behöver bilder och data på svenska underläggsplattor och spikat spår. Sen var väl svenska Skyddsräler(CheckRails) tunnare ???

Tacksam för svar!

Sen läste jag idag att N3V stöder att man kan ställa in track-gauge och flera andra intressanta parametrar - detta är lika spännande som att neutrinon har massa - tycker en gammal fysiker och tågdåre i alla fall.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-06, 21:25   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Svensk terminologi:
Blade = Tunga
Chair = Stol (Vilket dock är något helt annat som användes på 1800-talet. Bilden pekar istället på en):
Baseplate = Underläggsplatta (Bottenplatta för den långa som ligger under växelns tunga)
Check rail = Moträl
Stretcher/Tie bar = Tungstag
Wing rail = Vingräl

Underläggsplattor
Underläggsplattor var inte något man använde så mycket under det tidiga 1900-talet och i Banläran (1916) så nämns underläggsplattor av järn bara kort i en mening som säger att de kan användas för att minska nednötning. Finns en ritning också, så jag skickar den till din mail. Man använde mest underläggsplattor i kurvor och på andra ställen där sliprarna slets mycket.

Spikning
När det kommer till spikning av spår så visar Banläran på spikning med två eller tre spik per räl per sliper.
I Banläran står att:
"Då varje utpressning städse i regel föregås av en utböjning av rälen eller en uppdragning av insidans anfästning, så följer därav, att såväl utpressning som kullvältning kunna i hög grad motverkas genom att göra anfästningen å rälens insida stark. Vid starkt belastade och trafikerade banor böra därför två spikar anbringas vid rälens insida i varje sliper"

När man använde två spikar så slogs de inte ned precis mitt emot varandra på var sida om rälen ovanifrån sett, utan snett diagonalt mot varandra. Andra rälens anfästning var spegelvänd så de inre spikarna var mitt emot varandra och de yttre mitt emot varandra. Nästa sliper hade omvänd ordning på vilken av inre/yttre paret som kom först.
Syns ganska tydligt på denna bild:
http://www.gotlandstaget.se/bild/2010/100901_04.jpg

Vid spikning med tre spik så var det som sagt två spik på insidan och en på yttersidan, den yttre i mitten av slipern och de inre ungefär en tredjedel in på sliperns bredd.
Här med underläggsplattor:
http://www.gotlandstaget.se/bild/2015/150616_04.jpg

Moträler
(Skyddsräl heter de räler som sitter mellan de vanliga rälerna på broar, dessa gjordes ofta av gammal utbytt räls av lägre rälsvikt.)
Moträlerna gjordes av L-format vinkeljärn med en tjocklek på ca 20mm. Skickar en ritning från Banläran till din mail.

Sedan så vet jag inte om TANE stödjer skarvjärn än, men det finns ritningar för det här:
http://www.gmjs.se/standard/JB01-01.pdf
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2015-10-06 klockan 21:26.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-06, 21:33   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Stort TACK Korvtiger ...

...som vanligt uttömmande:
Jag skall studera detta ingående och se om vi kan få till svenska PT-spår
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-07, 20:08   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Jag tjôtar väl vidare ...

...om PT. har modellerat underläggaplattor med skruv, två på utsidan och en på insidan. Skall göra enbart spikat spår sen. Just nu utformar jag och samlar mesher för 1435 spår med 43 kg räler. Resten ger sig väl sen ???
Bifogade bilder
Filtyp: jpg shot0.jpg (39.9 KB, 84 visningar)
Filtyp: jpg shot1.jpg (46.9 KB, 84 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-07, 20:49   #7
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Är det inte två på insidan och en på utsidan?
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:55.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009