![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
Älvsjö.
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
... var ju en stadsbanestation och blev förgreningsstation 1901 när Nynäsbanan byggdes. Det ursprungliga stationshuset från 1879 revs väl 1932 och ett nytt uppfördes. Nynäsbanans tåg gick väl in till Stockholm ?
https://web.archive.org/web/20100822...sjostation.htm
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Jojomensan, SNJ betyder ju Stockholm Nynäs Järnväg, men banan hade sin slutstation i Älvsjö. Alla persontågen gick vidare till Sthm C efter stopp i Sthm S - dock inte Sverges första namngivna tåg, Gotlandsexpressen, som körde sträckan utan uppehåll.
Man körde alltså ånglok in på Centralen. Vid ett tillfälle tappade ett lok koppelstången inne i Södertunneln med åtföljande trafikkaos. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
Tänkte du stoppa vid Älvsjö eller kör du på ända till Centralen? DEM-kartan du fick, går bara fram till Älvsjö. Men jag har resten utav DEM-kartan fram till Centralen om den behövs. Bara att Merga ihop med den kartan du redan har.
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Tack Bengan, tror inte det behövs. Du har ritat ut SNJ-spåret fram till norr om Älvsjö. Men DEM-kartan täcker Sthm C. Sträckan Älvsjö - Centralen är inget oövervinnerligt projekt.
Men först skall banan byggas färdigt (inklusive Fagersjö), sedan skall stoppbocken Älvsjö besegras - och sen får vi se. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
De bilder jag har på Älvsjö stn (den gamla) men bara en på den nya (1932).
Det var väl den Nisse möjligen upplevde under sin SNJ-tid? Kan nån leverera bilder på den så ...??? Jag har ju Södertörns-Villastad och Nynäsgård kvar i inkorgen. Sen har jag fixat till gavlarnas vindskivor nedtill så dom är vackert inåtsvängda. Jag avvaktar!
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Upplevde aldrig Älvsjö, jag sov.
Samlingspoetalen,se har några bilder som kanske går att använda. Nisse |
![]() |
![]() |