![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
... jag har minskat ned gavelskyltarna enl racs idé. Sen om jag får lite info av Nisse kan det nog bli fristående skrivbara skyltar också - vi får se ?
![]() |
#17 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
|
![]()
Vilka snygga upprustning av Stw Stationer snyggt jobbat Lennart !!!!!!
Jag har en fråga kommer du rustaupp emges gula trä stationen "Station Wood" "Station Wood wint" med olika färger tex faluröd med hopp om positivt svar hälsningar Kenta978
![]() |
#18 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]()
Min och kanske endast min personliga uppfattning av vad som är framsida på ett stationshus är att det från början var sidan mot spåren för att så säga visa den fina sidan mot resenärerna. Många lite äldre stationshus har mycket dekorationer runt om byggnaden men mest mot bangårdssidan, framför allt på mindre orter och byar där man kom till stationen från flera olika håll. Och där var det bangårdssidan som var träffpunkten vid upphämtning och möten av och med passagerare. När sedan buss och bil kom och blev vanligare så blev man tvungen att ha infartsvägar och hållplatser plus parkeringar. Då blev den andra sidan också viktig att visa upp. Dessutom har många äldre stationshus på mindre stationer bara ingång från bangårdssidan vilket också visar vilken sida som är framsida från början enligt min uppfattning.
![]() |
#19 |
Veteran
|
![]()
blev det på som test på vad man kan göra:
![]() |
#20 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]() Citat:
Korrekt Stickanw. "Baksidan" bestod mest av en dörr som ledde till stinsens bostad i övre våningen. Senare tillkom en rund plantering som bilarna körde runt för att lämna och hämta tågresenärer. Man fick traska runt stationen. Dörren på framsidan ledde till väntsalen utrustad med kamin. Mittendelen var stinsens expedition och till höger härskade stationskarlarna (och jag). Där luktade det alltid klister. Varenda kolli förseddes där med adresslappar. Bilderna här undervisar dels stationen runt 1900 och Banverkets bidrag 1979. Under stationens 98-åriga historia förändrades inte exteriören. Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
Medlem
|
![]()
Nisse det är nått skumt med den övre bilden. Människorna står i fem olika plan och han med cykeln ser ut att stå mer delar av sig och cykel under markytan. Gammalt trickfoto eller fanns det ingen plattform vid stationshuset.
![]() |
#22 |
Veteran
|
![]()
... låtom oss enas om att framsidan=tågsidan !.
Vad gäller Niises bild av Ånimskog så är nog plankgångn längs spåret i två avsatser på "framsidan" och kanske 3 på "baksidan" ??? Sen snickrar jag vidare på BJ station liten (kl 4):
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2015-07-19 klockan 19:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Medlem
|
![]()
I bilderna ovan kanman se att LAn strött in sex små frågetecken i stationnamnsskylten. Är det så fiffigt ordnat att man kan skriva in stationer och avståndet? Alternativt kanske LAn kan skriva in: Göteborg 14,4, Falun 33,4.
Att själv skriva in vore annars förträffligt som matematisk träning. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Veteran
|
![]()
... jag har planer på det, ja.
I config.txt ser mesh-table ut så här: mesh-table { default { auto-create 1 mesh "swe_station_2.im" effects { 0 { kind "name" att "a.name0" font "century_gothic" fontcolor 32,32,32 fontsize 0.25 name "name" } 1 { kind "name" att "a.name1" font "century_gothic" fontcolor 32,32,32 fontsize 0.19 name "name" } 2 { kind "name" att "a.name2" font "century_gothic" fontcolor 32,32,32 fontsize 0.19 name "name" } from { kind "name" att "a.from" font "century_gothic" fontcolor 32,32,32 fontsize 0.10 name "Göteborg" } from_dist { kind "name" att "a.from01" font "century_gothic" fontcolor 32,32,32 fontsize 0.10 name "144 Km" } to { kind "name" att "a.to" font "century_gothic" fontcolor 32,32,32 fontsize 0.10 name "Falun" } to_dist { kind "name" att "a.to01" font "century_gothic" fontcolor 32,32,32 fontsize 0.10 name "334 Km" } } } Även utpräglade "anticonfigurister" måste skriva in önskade saker i de 4 sista containrarnas name-tag. De första 3 containrarna skall inte ändras, det gör man i Surveyor ! font-taggarna innehåller vilket typsnitt man vill ha. Vilka som stöds ser ni här: font Only supported in Trainz Classics and later The name of the font - refer to the list of names below: arial console comic_sans courier cordia century_gothic garamond helvetica impact sans_serif swiss tahoma times_new_roman verdana All these fonts have a base size of 24 points. This size is varied by using the fontsize tag (a multiplying factor of the default font size) in the config.txt file. och hur de flesta ser ut ser ni i bif. font.doc som nedpackad i fonts.rar. Shots av Ånimskog med typsnitten "times_new_roman" och "century_gothic "bifogas nedan:
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2015-07-20 klockan 09:54. Anledning: Info |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Veteran
|
![]()
... börjar bli klar. Hoppas den stämmer med Nisses minnen?
![]() |
#26 |
Medlem
|
![]()
Jag vet inte om det var olika på andra banor, men på malmbanans stationsskyltar så var texten på sidorna om stationens namn avståndet till Stockholm i km och höjd över havet i m.
![]() |
#27 |
Medlem
|
![]()
Mitt minne? Ha!
Dock kan jag tänka mig att den översta exempelskylten (Times New Roman. Bold?) överensstämmer bra. Ytterst handlar det om läsbarhet. När skyltarna målades om passade man på att ändra typsnitt. Under 40-70-talen användes Bodoni i stor utsträckning, bl a av tidningarna, eftersom stilen hade testats som den mest lättlästa. Bodoni har försvunnit men ersatts av den närbesläktade Times New Roman. I annat fall låt tycke och smak bestämma - så gjorde nämligen konsulterna när dagstidningarna skulle "moderniseras". BJ angav avstånden enligt ovan, men jag har också sett exempel enligt Stickanw. Höjd över havet kan vara intressant för DE#M-byggare. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]() Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#29 |
Medlem
|
![]()
Har jämfört Brick station large och SWE mellan. I bilden till vänster, Brick large, har jag sänkt stationen så att plattan inte syns. SWE mellan har påtagliga likheter med Åmåls station. Utrymmet mellan station och spår kan skräddarsys efter behov. På baksidan en maffig trappa som leder till väntsalen, och som jag slitit på. Till höger lastintag för resgods och paket.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Veteran
|
![]()
Korvtiger: Därför att mina scriptkunskaper är på väldigt låg nivå
![]() Nisse: Bra att de går att anpassa efter behov, med du kan ju vänta tills alla tre BJ-stationerna blir klara. Klass2 ligger inne för finjustering, och sen blir det Klass1 (som Åmål):