Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-06-27, 04:01   #1
ADDE
Medlem

Reg.datum: Feb 2012
Standard

Snabbuppdatering så här på natten:
* Använder DEM-Data förbi Hemfosa & Segersäng än så länge.
* Spåret är draget ända fram till min nästa delmål Tungelsta.
* Spåret är finjusterat med lutningar o allting mellan Ösmo och Segersäng.
*Mötesspåret i Segersäng klart!

Vad tycker ni om lutningen mellan Ösmo och Segersäng? Är den för brant enligt bilden nedan? Vad tror ni?

* Hastigheter på banan ej justerat.
* Kontaktledning, Signaler o skyltar ej utplacerade.
*Banan ej byggd till Västerhaninge. (Sker i nästa delmoment.)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-06-27_00001.jpg (168.3 KB, 204 visningar)

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-06-27, 10:22   #2
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Aha, så det går att använda både DEM-och ASTGTM-data.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-06-27, 21:16   #3
ADDE
Medlem

Standard

Ja, men det blir inte så värst snyggt på alla ställen...

Quick update:
* Spåret mellan Segersäng och Tungelsta är nu finjusterad och har nu mjuka backar.
* Mötesspåret i Hemfosa är färdigt!

Återstår:
* Sätta upp kontaktledning.
* Justera hastigheten på hela sträckan
* Måste göra om utfartsspåret Ösmo söderut.
* Placera ut tavlor och signaler norr om Ösmo.
och till sist börja med nästa moment: Tungelsta-Västerhaninge.

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-06-28, 03:42   #4
ADDE
Medlem

Standard

* Har nu gjort om utfartsspåret i Ösmo mot Nynäshamn. Hela spår 2 med plattform gjordes om och blev nu mer noggrann än någonsin tidigare. Nu är det säkert att ryka i 120 på utfartskurvan!

* Jag har bytt ut alla plattformar från London-Bedford till South London Network. Jag har dessutom gett Segersäng & Hemfosa plattformar.

Gammal 2015-06-28, 12:07   #5
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Snabbuppdatering så här på natten:
* Använder DEM-Data förbi Hemfosa & Segersäng än så länge.
* Spåret är draget ända fram till min nästa delmål Tungelsta.
* Spåret är finjusterat med lutningar o allting mellan Ösmo och Segersäng.
*Mötesspåret i Segersäng klart!

Vad tycker ni om lutningen mellan Ösmo och Segersäng? Är den för brant enligt bilden nedan? Vad tror ni?

* Hastigheter på banan ej justerat.
* Kontaktledning, Signaler o skyltar ej utplacerade.
*Banan ej byggd till Västerhaninge. (Sker i nästa delmoment.)
Hur ser man lutningen?

Den har jag mätt ut i min DEM-bana (Trainz 2010) enligt höjd delat med längd gånger 1.000 och fick ungefär följande: Halva sträckan Ösmo - Segersäng 2 promille, resten 1 promille. Finns både uppför- och nerförsbackar på nära 10 promille.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-06-28, 14:00   #6
ADDE
Medlem

Standard

Tackar för datan på sträckan samt höjddatan jag fick från ditt mail, Nisse. Kollade upp hur man mäter lutningar och så, och ska nog prova och se vad jag får för resultat.

Om jag markerar en utlagd spårsträcka, så får jag data för spårbitens längd, kurva, höjd och lutning. Första nedförsbacken från Ösmo kom fram till att det var rund 25 promille ("per mill"). Väldigt brant.

Senast redigerad av ADDE den 2015-06-28 klockan 14:12.
Gammal 2015-06-28, 15:44   #7
Nils Blid
Medlem

Standard

25 promille kan inte stämma. I så fall fick nog SNJ sätta in dubbla lok för tågsätten med fullastade tankvagnar Och med höstlöv på rälsen hade det det nog inte gått alls. Bra att du testar min mtod.

För intresserade kan jag dra den en gång till. Mät ut höjdskillnaden i meter mellan två punkter. Dividera sedan höjdskillnaden i meter med sträckans längd i meter och ta resultatet gånger 1.000. Resultatet blir promille.

För att mäta längden med hänsyn till kurvor, backar etc. kan man göra så här: Sätt ihop ett tågsätt på ex. en kilometers längd. Spara, bra att ha. Komplettera gärna med andra sträckor och sätt ihop tågsätten.

Nisse
Gammal 2015-06-28, 17:18   #8
ADDE
Medlem

Standard

I Train simulator finns det en mycket enkel metod att mäta längd mellan två punkter i byggeditorn. Inte behöver jag ett tåg för det.

...För med tåg så får man ingen data, det får man bara i byggläget.

Jag har iaf. rättat till höjden på flera stationer... Ett problem är nu Gröndalsviken. Här har jag fått till en mycket brant kurva mellan Gröndalsviken och gamla Nynäs Havsbad. Måste undersökas!

Annars är det bara att fixa till kontaktledning, tavlor signaler osv.

Gammal 2015-06-28, 22:54   #9
Basse
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Standard

Intressant projekt som jag hoppas du kommer lyckas med. Ett tips är att när du kommer till Västerhaninge så sluta med spårläggning och fokusera på terräng och objekt. Annars kommer du aldrig bli klar. Vidare upp från Vhe kan du göra i ett senare skede i så fall.

Lutningen mellan gamla havsbadet och Gröndalsviken börjar ungefär där gamla hållplatsen slutar, strax efter nya 75 ha-tavlan så ca 600m från Nynäshamn. Den brantare lutningen mattas av sedan runt ha-tavla 100 efter Gröndalsviken.

Inga exakta siffror men kanske något. Skicka ett PM så kan du få bilder från banan, dock bara från infarten hemfosa till nynäshamn.
Gammal 2015-06-29, 16:43   #10
Nils Blid
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Basse Visa inlägg
Intressant projekt som jag hoppas du kommer lyckas med. Ett tips är att när du kommer till Västerhaninge så sluta med spårläggning och fokusera på terräng och objekt. Annars kommer du aldrig bli klar. Vidare upp från Vhe kan du göra i ett senare skede i så fall.

Lutningen mellan gamla havsbadet och Gröndalsviken börjar ungefär där gamla hållplatsen slutar, strax efter nya 75 ha-tavlan så ca 600m från Nynäshamn. Den brantare lutningen mattas av sedan runt ha-tavla 100 efter Gröndalsviken.

Inga exakta siffror men kanske något. Skicka ett PM så kan du få bilder från banan, dock bara från infarten hemfosa till nynäshamn.
Har följande värden i Trainz DEM 2010:Från infartsväxeln till Nynäshamn och 900 meter upp /(Gröndal) = 10 promille. Sedan 375 meter 3 promille. Slutligen till infartsväxeln Nynäsgård 1.200 meter = 8 promille.

Nisse
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:12.