![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Många värdefulla tips här! Och tack till Totte för länken! Nu funkar vägskyddsanläggningen ute på banan.
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 846
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Okej! Nu har jag ett stort hål där jag saknar ASTGTM-Data. Både Hemfosa & Segersäng ligger i den platta marken där jag saknar data. Jag fick fram en sektion intill där Tungelsta, Krigslida & Västerhaninge finns. En annan positiv sak är att Google har tagit flygbilder på dubbelspårsbygget mellan Tungelsta och Västerhaninge. Det gör det fullt möjligt för mig att bygga dubbelspåret här.
Ösmo station är nu signal- och skyltmässigt klart, så långt jag vet. Bild 1 & 2 visar signalerna i Ösmo Station. Bild 3 visar ett kryss där mitt hål är på den vänstra sidan och ett till hål finns även till höger... Bild 4 är från ösmohållet över hålet, och man ser Tungelsta i horisonten. Bild 8 är från Tungelsta mot Ösmo. Projektet står stilla och fokuserar på småjusteringar så länge tills problemet är löst! Men jag behöver er hjälp att få till det här... eller kör ni alla DEM-Data? ![]()
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Snabbuppdatering så här på natten:
* Använder DEM-Data förbi Hemfosa & Segersäng än så länge. * Spåret är draget ända fram till min nästa delmål Tungelsta. * Spåret är finjusterat med lutningar o allting mellan Ösmo och Segersäng. *Mötesspåret i Segersäng klart! Vad tycker ni om lutningen mellan Ösmo och Segersäng? Är den för brant enligt bilden nedan? Vad tror ni? * Hastigheter på banan ej justerat. * Kontaktledning, Signaler o skyltar ej utplacerade. *Banan ej byggd till Västerhaninge. (Sker i nästa delmoment.)
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 846
|
![]()
Aha, så det går att använda både DEM-och ASTGTM-data.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Ja, men det blir inte så värst snyggt på alla ställen...
Quick update: * Spåret mellan Segersäng och Tungelsta är nu finjusterad och har nu mjuka backar. * Mötesspåret i Hemfosa är färdigt! Återstår: * Sätta upp kontaktledning. * Justera hastigheten på hela sträckan * Måste göra om utfartsspåret Ösmo söderut. * Placera ut tavlor och signaler norr om Ösmo. och till sist börja med nästa moment: Tungelsta-Västerhaninge.
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
* Har nu gjort om utfartsspåret i Ösmo mot Nynäshamn. Hela spår 2 med plattform gjordes om och blev nu mer noggrann än någonsin tidigare. Nu är det säkert att ryka i 120 på utfartskurvan!
* Jag har bytt ut alla plattformar från London-Bedford till South London Network. Jag har dessutom gett Segersäng & Hemfosa plattformar.
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() Citat:
Den har jag mätt ut i min DEM-bana (Trainz 2010) enligt höjd delat med längd gånger 1.000 och fick ungefär följande: Halva sträckan Ösmo - Segersäng 2 promille, resten 1 promille. Finns både uppför- och nerförsbackar på nära 10 promille. Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Tackar för datan på sträckan samt höjddatan jag fick från ditt mail, Nisse. Kollade upp hur man mäter lutningar och så, och ska nog prova och se vad jag får för resultat.
Om jag markerar en utlagd spårsträcka, så får jag data för spårbitens längd, kurva, höjd och lutning. Första nedförsbacken från Ösmo kom fram till att det var rund 25 promille ("per mill"). Väldigt brant.
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. Senast redigerad av ADDE den 2015-06-28 klockan 14:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
25 promille kan inte stämma. I så fall fick nog SNJ sätta in dubbla lok för tågsätten med fullastade tankvagnar Och med höstlöv på rälsen hade det det nog inte gått alls. Bra att du testar min mtod.
För intresserade kan jag dra den en gång till. Mät ut höjdskillnaden i meter mellan två punkter. Dividera sedan höjdskillnaden i meter med sträckans längd i meter och ta resultatet gånger 1.000. Resultatet blir promille. För att mäta längden med hänsyn till kurvor, backar etc. kan man göra så här: Sätt ihop ett tågsätt på ex. en kilometers längd. Spara, bra att ha. Komplettera gärna med andra sträckor och sätt ihop tågsätten. Nisse |
![]() |
![]() |