Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-11-28, 12:33   #1
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

A precis, förutom att föraren inte kan lutas (saknas API)
Håller tummarna för nästa utgåva när de får ny motor (Y)
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-11-28, 12:38   #2
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
A precis, förutom att föraren inte kan lutas (saknas API)
Nu är jag med, föraren sitter ju till vänster i X2000. Kanske lutningen i X2000 inte behöver vara lika stor som i ICE-T:n?
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-28, 18:45   #3
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Jag köpte MRCE ES 64 U2 'Taurus' tidigare idag och är jättenöjd. Skönt att köra och flera godsvagnar medföljer: http://railsimulator.com/product/222631
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-28, 19:56   #4
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Jag slog till på Talent jag också. Väldigt fint pendeltåg, passar bra på min bana (liknar X60 med lite fantasi).

För mig går det att bara använda A och D till gas/broms, dock tar bromsarna rätt dåligt vilket gjorde att jag nästan fick tvärnita för att hinna stanna innan plattformen var slut Det positiva med så sega bromsar är dock att man får en väldigt jämn och fin inbromsning om man planerar den i tid
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-28, 20:11   #5
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
För mig går det att bara använda A och D till gas/broms, dock tar bromsarna rätt dåligt vilket gjorde att jag nästan fick tvärnita för att hinna stanna innan plattformen var slut Det positiva med så sega bromsar är dock att man får en väldigt jämn och fin inbromsning om man planerar den i tid
Men det är ju bara elbromsen som bromsar du får när du trycker D på Talent och broms från tex 160 tar en evighet vilket gör den oanvändbar, tycker jag då att börja bromsa en halvmil innan stopp blir jobbigt. Vid låga hastigheter är den kanon då inbromsningarna blir fin-fina. Prova att dra i bromshandtaget till höger i hytten eller använd Å för att bromsa.

Jag måste testa igen...
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-28, 20:24   #6
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rogge Visa inlägg
Men det är ju bara elbromsen som bromsar du får när du trycker D på Talent och broms från tex 160 tar en evighet vilket gör den oanvändbar, tycker jag då att börja bromsa en halvmil innan stopp blir jobbigt. Vid låga hastigheter är den kanon då inbromsningarna blir fin-fina. Prova att dra i bromshandtaget till höger i hytten eller använd Å för att bromsa.

Jag måste testa igen...
Ah såpass.. Ja jo jag är ju inte så insatt i olika bromssystem, men kör man 80-90% elbroms kan man nog få till en rätt lagom inbromsning även från 160. Jag tycker den andra bromsen blev så väldigt hackig. Har visserligen knappt kört tåget så får återkomma senare inatt
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-28, 20:34   #7
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Ah såpass.. Ja jo jag är ju inte så insatt i olika bromssystem, men kör man 80-90% elbroms kan man nog få till en rätt lagom inbromsning även från 160. Jag tycker den andra bromsen blev så väldigt hackig. Har visserligen knappt kört tåget så får återkomma senare inatt
Jag är inte heller så insatt i bromssystem och nu när jag kollat igen så verkar det vara en kombination av vanlig+elbroms, iaf enlig HUD:en.

Jag har testat igen och ändrar man bromstekniken lite, dvs bromsar lite tidigare (och hårdare) än jag brukar så fungerar det. Tur att du köpte den så att jag fick en anledning att kolla det igen.
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-04-19, 14:20   #8
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Jag slog till på Talent jag också. Väldigt fint pendeltåg, passar bra på min bana (liknar X60 med lite fantasi).

För mig går det att bara använda A och D till gas/broms, dock tar bromsarna rätt dåligt vilket gjorde att jag nästan fick tvärnita för att hinna stanna innan plattformen var slut Det positiva med så sega bromsar är dock att man får en väldigt jämn och fin inbromsning om man planerar den i tid
Problemet med bromsarna är ett känt fel har jag sett nu och händer "bara" när man kör 8-vagnarståg. Jämför med ett 4-vagnarståg för att känna skillnaden.

För att lösa det gick jag in i 442Simulation.bin och ändrade MaxForce under DynamicBrakeSystem från 50 to 100, så nu åker man inte förbi stationer längre. Jag kör bara 8-vagnarståg, så den ökade bromskapaciteten på 4-vagnarstågen spelar ingen roll för mig. Jag andrade också så att man inte kan utlösa nödbroms via den vanliga bromsen. Jag har också ändrat accelerationen så att maxpådrag är 80% istället för 100%. Jag passade också på att ändra dom lägsta värdena så att man tex kan köra långsamt utan att Min Power får tåget att acellerera väldigt fort när man ger lägsta pådrag. (Lägsta pådrag nu är 3% istället för 20%.)

Jag ändrade också friktionen så att man kan rulla utan pådrag utan att man tappar hasighet väldigt fort. Med den nya friktionen slipper man nu även wheel slip vid inbormsningar.
__________________

Mvh, Roger

Senast redigerad av Rogge den 2015-04-19 klockan 14:23.
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-04-19, 15:16   #9
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Skulle du kunna skicka den filen du ändrat i till mig så kan jag lägga in samma i min mapp?
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-04-19, 16:55   #10
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Skulle du kunna skicka den filen du ändrat i till mig så kan jag lägga in samma i min mapp?
Här har du den: www.averdahl.se/ts/BR442_Talent_2_Fix_1.0.zip

Packa upp med Train Simulator Utilites.

I den finns följande fixar:
  • 8-car bromsar bättre än förut
  • Inga wheel slip vid inbromsning
  • Nödbroms är omöjlig via den vanliga bromsen
  • Max acceleration är 80%
  • Dom första 7 stegen vid gaspådrag ökar med 3% per steg för att kunna hålla tex 40 km/h utan att accelerationen är för hård
  • Friktionen mot spåren är ändrad så att hastigheten inte dalar för mycket vid låg hastighet när man rullar utan gaspådrag
Ändringen för bromsarna ligger endast i Simulation-mappen medans övriga ändringar ligger i Engine-mappen, så vill du bara ha bromsändringen är det enkelt att bara radera Engine-mappen.

Engine: "...RailWorks\Assets\DTG\BR442Pack01\RailVehicles\ Electric\Talent2\Engine"
Simulation: "...RailWorks\Assets\DTG\BR442Pack01\RailVehicles\ Electric\Talent2\Simulation"

Tänk på:
För att starta tåget räckte det förr med Min Power för att rulla igång snabbt medans nu får du gasa mer från början. Min Power i originalet motsvarar 20% pådrag. Jag ville hellre ha möjligheten att kunna hålla lägre hastigheter lättare utan för snabba accelerationer som lätt gav Speeding.

Känt fel:
Dom %-tal man ser i HUD stämmer inte alltid överens med det %-tal man ser när man tryckt F5 och tagit bort HUD. Jag har inte lyckats hitta varför...

Jag velar fortfarande över om accelerationen är för hög. Jag ger aldrig fullt pådrag på en gång, utan ökar succesivt stegvis...
__________________

Mvh, Roger

Senast redigerad av Rogge den 2015-04-19 klockan 17:22.
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:04.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009