Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-01, 15:32   #1
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
Så, det är inga problem att få in en fullt fungerande hastighetsvisare... men jag kan inte få det att luta, dvs kan inte festa den på panelen (som lutar).

Någon som vet ett något bra knep?
Testa att ändra på "Rotation controller" i 3dsmax från Euler xyz till TCB rotation och animera den på nytt och sedan exportera. Använde detta uteslutande på reglage,torkare etc. på T44:an som behövde rotationsanimeras.
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-04-01, 16:23   #2
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mawkish Visa inlägg
Testa att ändra på "Rotation controller" i 3dsmax från Euler xyz till TCB rotation och animera den på nytt och sedan exportera. Använde detta uteslutande på reglage,torkare etc. på T44:an som behövde rotationsanimeras.
Jag använder Linear Rotation, verkar fungera med båda.
Reseta Xform efter man animerat brukar aldrig bli bra. Vet inte varför dem tycker man ska göra det.

En variant av hytten är med dansk ATC utrustning och där rök kokplattan för att få plats med allt. Så lättast är väl att bygga den hytten utan dansk utrustning. Om du inte vill göra flera versioner av hytten så klart.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-01, 20:25   #3
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Right, jag skall se om jag kan få rätt på det. Trixigt

Sen gällande lampor, både som lyser i hytten(knappar och miljö) och ute på tåget såsom stålkastare och sidolamporna (de där gula), hur hanterar man dem. Jag läste någonstans att man skall addera dem som "child objects" i blueprinten. Men, skall de existera i modellen och de är typ som en boggi, att man gör ett blueprint för varje lampa?

Edit: Hur ändrar ni pivot points när ni animerade? Lät ni den va eller ni vågade er på att modifiera den?
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-01, 21:18   #4
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
Right, jag skall se om jag kan få rätt på det. Trixigt

Sen gällande lampor, både som lyser i hytten(knappar och miljö) och ute på tåget såsom stålkastare och sidolamporna (de där gula), hur hanterar man dem. Jag läste någonstans att man skall addera dem som "child objects" i blueprinten. Men, skall de existera i modellen och de är typ som en boggi, att man gör ett blueprint för varje lampa?

Edit: Hur ändrar ni pivot points när ni animerade? Lät ni den va eller ni vågade er på att modifiera den?
För att försöka förstå saker kan det hjälpa att läsa ett blueprint som finns i spelet. Alla .bin filer från lok i Assets mappen går att göra till en .xml genom att lägga den på serz.exe som finns i railworks root. Då blir det en xml fil som går lätt att läsa i valfri texteditor. Där kan du se hur uppbyggnaden för t.ex. lampor är då det är lite svårt att skriva exakt.

Kan försöka visa senare med bilder om du vill. Om inte Mawkish hinner före med en ypperlig beskrivning som vanligt.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-02, 10:15   #5
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Dumma nål, det var väl inte så svårt att bara rotera lite på sig....
Men nu funkar det ju! Riktigt skojigt!! Är väldigt exakt efter lite kalibrering men behöver bli bättre ^^. Här testkör vi för fullt !!

Någon som kan det här om "cab occlusion" som finns nere i engine blueprinten? Känner att hytten är väldigt mörk fast färgerna egentligen är "relativt" ljusa?
Detaljer försvinner, exempelvis är hål utskurna under hastighetsmätaren som inte syns och knapparna får inget djup i sig

#Matade upp ljusstyrkan lite där uppe till vänster för hytten är väldigt mörk.
#Tro inte att hastighetsmätaren är kornig, det är bara för att den är uppförstorad. Är kristallklar in-game så att säga
#Ja, spakarna rör också på sig (fast den vänstra försvinner lite då och då...men så länge bromsen inte försvinner är ju inte det ett problem, eller?)

BEta 16 Reglage2.jpg
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE

Senast redigerad av Kungsfisk den 2014-04-02 klockan 10:17.
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-02, 10:20   #6
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Snyggt!
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-02, 12:09   #7
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Snyggt! Planerar du en passenger-view också? Vore toppen, jag älskar att kunna kolla på landskapet från en passagerares synvinkel.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:33.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009