![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() sjukt snyggt!
__________________
//AlleDahlle ![]() Øresundståg (X31K) Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator Senast redigerad av AlleDahlle den 2014-03-17 klockan 13:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Haha, jag blir galen på det här!!
![]()
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]()
__________________
//AlleDahlle ![]() Øresundståg (X31K) Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
|
![]()
Galen är nog ett minimikrav för att ge sig in i denna djungel med undermålig, ålderstigen dokumentation
![]() I vilket fall så tog jag en snabb titt på dina filer och såg att det utöver det Mazz påpekade är blueprints för boggier som gör att x2:an inte visas i simulatorn. 1) Trots vad dokumentationen säger så ska inte boggier exporteras som ett separat objekt utan ingå motorvagnens export. 2) Hjulparen ska länkas till resp. boggieram, boggien ska dock inte länkas till motorvagnen. 3) Namngivningen är viktig av hjulpar och boggieramar. Front boggie ramen ska heta(använder LOD-nivå 1 och LOD-distans 128meter som exempel) 1_0128_bo01 Främre hjulpar i front boggien ska heta 1_0128_bo01wh01 Bakre hjulpar i front boggien ska heta 1_0128_bo01wh02 Bak boggie ramen ska heta 1_0128_bo02 Främre hjulpar i bak boggien ska heta 1_0128_bo02wh01 Bakre hjulpar i bak boggien ska heta 1_0128_bo02wh02 4) Geometry fältet i blueprinten för boggier är alltså inte en IGS-fil som du har nu utan en referens till nodnamnet på boggieramen i hela motorvagnens IGS-fil dvs. enligt ovan bo01 Hjulparen lägger du till som axlar i boogieblueprinten dvs två st med Node ID bo01wh01 och bo01wh02. Detta är då boggie blueprinten för front boggien och på samma sätt med blueprint för bakre boggie men med bo02 istället. Detta gjorde att jag i vilket fall fick motorvagnen att visas i simulatorn. Ska man köra med den krävs dock en hel del ytterligare jobb med blueprints och till viss del scripts då man måste definera kontroller annars krashar bara simulatorn. Jag rekommenderar att följa(med dina egna modifikationer så klart) kap 9 "Create an Engine" i dokumentationen där går man igenom alla steg som behövs för att få ett lok att rulla i simulatorn. Hoppas detta var till någon hjälp och stort lycka till med ditt fina projekt!
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Tack för informationen! Jag följde dina instruktioner men jag har nog klantat mig någonstans. Detta ser rätt ut va?
namn1.jpgnamn2.jpg Jag gav det ett försök. Boggie och hjul är nu med i modellen. Hjulen är länkade till resp. boggie. Jag har ändrat alla namn till ovan samt gjort nya boggie-xml-filer. Tyvärr får jag inte samma resultat, får den inte att dyka upp. Men ger inte upp för det! ![]() Här är länk till hur det ser ut nu. (inkl. originalfiler). Länk till updaterad kfp.rar Alternativt kan du (om du har tid och möjlighet) maila din fungerande version så jag kan jämföra ![]() (max-fil och updaterat source) Tackar varmhjärtat för hjälpen! ![]() Jag jobbar med ett exempelarbete från RW gällande kontroller och körbarhet. Pilligt... *Observera åter att det inte är några exakta mått här, utan det handlar om att få det att fungera. Keep it simple!* ![]()
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE Senast redigerad av Kungsfisk den 2014-03-18 klockan 00:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
|
![]() Citat:
De rader som behövs i lua-filen är Kod:
function Setup () end function Update (interval) end Kom ihåg att lägga till Horizontal offset på axlarna i boggie blueprintsen avstånd från boggiecentra till hjulaxlars centra (jag höftade med 1,5m och -1,5m men du har säkert mer exakta värden). Dessutom bör du gå igenom pivoteringen på dina objekt i din max-fil så att hjul och boggier rör sig som det är tänkt sedan när x2:an börjar rulla på spåret, detta finns beskrivet i dokumentationen. Nu var det väl tusan om den inte ska dyka upp i simulatorn, jag håller tummarna! ![]()
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
![]()
En bra guide att följa, även om den är för 3DC så bör man få ett grepp om hur man ska göra med denna: http://thegradecrossing.blogspot.se/...comotives.html
Speciellt sektionen med blueprintet är detsamma oavsett byggprogram.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Gjorde en Lua fil och länkade den i engineblueprintets skriptdel. Var det allt?
Haha, och nej det gick tyvärr inte ![]() Testa gärna så att det inte är min dator som strular. Funkar det direkt hos er kanske jag måste göra något annat på min sida. Länk till uppdaterad KFP
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |