Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-01-07, 20:55   #1
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Lennart, ber hemskt mycket om ursäkt för att jag gav dig fel/för lite info! Hade inte ens tankarna på att du skulle göra någon extra pantograf, är bara otroligt kul, att du ändå verkar känna glädje i detta och gjorde det Men vad är det du försöker efterlikna med senaste bilden? En spårvagn med väldigt många lyktor? A-banevagnarna hade lamporna som på bilden hammar'n länkade, och M28/29 har väl dock "sidolyktorna", och en lykta i mitten?

I boken om Angeredsbanan finns en lista på vilka vagnar som gick där, kan försöka scanna in den om du vill
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-01-07, 21:10   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Jockes ...

... läs mitt inlägg ordentligt, alla olika mesher kan man plocka av och på själv !!!!

... Och vad skall vi kalla pantografen på bilderna ?

"Jockes enbenta tvåbenta kanske"
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20140107_0001.jpg (184.4 KB, 51 visningar)
Filtyp: jpg lan_20140107_0003.jpg (193.0 KB, 51 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-07, 21:41   #3
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Jaha, det var så du mena! Förlåt, är lite dum

Du e'la fö go Lennart!

Men, återigen till verkligheten (???), ser ett problem vid koppling vänster-högervagn, nämligen att bakskyddet/koppelskyddet(???) sitter ihop med varandra, dvs, enbart skyddar ena sidan.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-07, 21:55   #4
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Jaha, det var så du mena! Förlåt, är lite dum

Du e'la fö go Lennart!

Men, återigen till verkligheten (???), ser ett problem vid koppling vänster-högervagn, nämligen att bakskyddet/koppelskyddet(???) sitter ihop med varandra, dvs, enbart skyddar ena sidan.
Jo, men varför använda vänster och höger vagnar tillsammans i samma tåg?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-07, 22:01   #5
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Jo, men varför använda vänster och höger vagnar tillsammans i samma tåg?
M28 levererades i högertrafikutförande från 1965, och gick "felvända" efter M25. Och så användes M25 på Angeredsbanan med höger-vänstervagnar kopplade mot varandra, då plattformar bara fanns på ena sidan och vändslingor saknades.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-07, 22:10   #6
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
M28 levererades i högertrafikutförande från 1965, och gick "felvända" efter M25. Och så användes M25 på Angeredsbanan med höger-vänstervagnar kopplade mot varandra, då plattformar bara fanns på ena sidan och vändslingor saknades.
Ok, då får vi väl fråga vår trogna svetsare och konstruktör LAn om han kan åtgärda problemet i en tredje variant ! - om det är nödvändigt?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-07, 22:18   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Hm, rättning i leden nu!
Efter högertrafikomläggningen fick väl de ny HTvagnarna dra gamla vänstervagnar "back-to-back" för att tillfälligt råda bot på vagnbristen ?

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
M28 levererades i högertrafikutförande från 1965, och gick "felvända" efter M25. Och så användes M25 på Angeredsbanan med höger-vänstervagnar kopplade mot varandra, då plattformar bara fanns på ena sidan och vändslingor saknades.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-07, 22:44   #8
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 377
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Okej nu blir det många bud men på A-banan hade vagnarna bara grind åt ett håll då perrongerna alltid Låg på östra sidan av vagnen i båda riktningar! Innan högertrafik omläggningen levererades många m28r (alla i höger utförande) knappt hälften av m25rna hade blivit ombyggda innan dagen H kvällen innan omläggningen gick vänstervagn in som första vagn med släp och dagen efter släpet (höger vagnen) ut som första så simpelt löste man det och så fick man tid att bygga om resterande m25 (- 15st A-bane vagnar) till höger utförande i lugn och ro
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-07, 22:10   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Jo, men varför använda vänster och höger vagnar tillsammans i samma tåg?
Men Jockes, var det inte så att skyddsgrinden bara fanns på den sida dörrarna satt . Rätta mig om jag har fel!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-07, 22:14   #10
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
Standard

Hej lan!
Otrolig fina vagnar! Det skulle bli toppenbra till RW om det går.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 10:42   #11
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jodå Totte, du skall få svar!

Jag tänker inte bygga de till RW men känner du någon/några som vill göra det så be honom/henne/dom kontakta mig. Vagnarna är byggda i en gammal 3DMax 7.

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej lan!
Otrolig fina vagnar! Det skulle bli toppenbra till RW om det går.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:05.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009