| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
			
			 | 
		#76 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			... pantograf finns klar och anpassad till de tre standardhöjderna. Dessa monterades säkert senare (sent 70-tal???).
		 
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#77 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2009 
				Ort: Västerås 
				
				
					Inlägg: 1 901
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Hmm, den enbenta pantografen monterades på Angeredsbanans vagnar först när den banan öppnades, och det var väl på slutet av sextiotalet? Dock ska den vara "dubbel", dvs, ben på båda sidor (hur fan ska jag förklara det...???), visar en bild: http://www.svensktmjforum.se/forum/u...ngered-m25.jpg 
		
		
		
		
		
		
			Jag får faktiskt be om ursäkt, för dem kallas inte enbent tydligen. Hade för mig det, men så fel det kan bli... Ber om ursäkt Lennart!  
		
				__________________ 
		
		
		
		
	//Joakim Wahlberg  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#78 | |
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			... då kan du kanske förklara det du ser på denna bild  
		
		
		
			 :Citat: 
	
 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#79 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			
	 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			hehe 552 är ingen a-bane vagn den tillsammans med 518 byggdes om till utbildningsvagnar med bord whiteboard tavla projektor mm  
		
		
		
		
		
		
		
		
			  518 var dessutom en av välldigt få m25 r som fick de nya 2 små lamporna i fronten ...men får hålla med om att den har en märklig bygel aldrig sett på en vare sig m25,m28 eller m29 innan   tror det är den här bygeln jockes menar --> https://www.sparvagssallskapet.se/va...hp?vagn_id=117men bygel du nu har gjort är ju rätt fast den skulle haft ett ben till bara  
		Senast redigerad av rac_hammer den 2014-01-07 klockan 20:25.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#80 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			... det är väl en "övningsbygel" då  
		
		
		
			 . Det är inga problem att fixa till en tvåbent panto av samma typ, men det är synd att inte riktig info kommer före bygget ![]() Nu till Nåt helt annat: för att öka valbarheten i config, genom att ändra auto-create och corona kuid har jag tillfört ett antal mesher som alla har auto-create 1 på bilden: 1. det vagnnummer man väljer om man har lyktan i 2 satt (var den ett slutljus med rött sken ???). 2. den "normala" placeringen av vagnsnumret när inte lampan finns. 3. Vagnsnumrens placering när vagnsnamn fanns (4). 4. Vagnsnamn (f.n. bara Evert Taube som test) 5. De två "varselljusen" som fanns på vissa vagnar. Jag skall försöka dokumentera detta, men att utöka antalet texturer får andra pyssla med! 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#81 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			
	 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			lamporna nummer 5 på din bild är de lampor som idag fungerar som halvljus de som alltid lyser vid körning idag fungerar den stora lampan i mitten de alltid haft som hel ljus... 
		
		
		
		
		
		
		
	lampa nummer 2 på din bild den lilla över den stora de alltid haft.. var en halogenstrålkastare (vit) så som du gjort den.... Angeredsvagnarna fick två röda "slutljus" monterade innanför rutorna som tändes och släktes beroende på vilken riktning de gick   samt starkhorn för signalering i bonde landskapet Angered   --> http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi...et_2013_01.jpg här syns bägge delarna som alla de 30 Angeredsvagnarna försågs med (15 vänster 15 höger vagnar)
		 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#82 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2009 
				Ort: Västerås 
				
				
					Inlägg: 1 901
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Lennart, ber hemskt mycket om ursäkt för att jag gav dig fel/för lite info!  
		
		
		
		
		
		
			  Hade inte ens tankarna på att du skulle göra någon extra pantograf, är bara otroligt kul, att du ändå verkar känna glädje i detta och gjorde det   Men vad är det du försöker efterlikna med senaste bilden? En spårvagn med väldigt många lyktor?   A-banevagnarna hade lamporna som på bilden hammar'n länkade, och M28/29 har väl dock "sidolyktorna", och en lykta i mitten?I boken om Angeredsbanan finns en lista på vilka vagnar som gick där, kan försöka scanna in den om du vill  
		
				__________________ 
		
		
		
		
	//Joakim Wahlberg  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#83 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			... läs mitt inlägg ordentligt, alla olika mesher kan man plocka av och på själv !!!! 
		
		
		
			... Och vad skall vi kalla pantografen på bilderna ? "Jockes enbenta tvåbenta kanske"  
		
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#84 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2009 
				Ort: Västerås 
				
				
					Inlägg: 1 901
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Jaha, det var så du mena! Förlåt, är lite dum  
		
		
		
		
		
		
			![]() Du e'la fö go Lennart! ![]() Men, återigen till verkligheten (???), ser ett problem vid koppling vänster-högervagn, nämligen att bakskyddet/koppelskyddet(???) sitter ihop med varandra, dvs, enbart skyddar ena sidan. 
				__________________ 
		
		
		
		
	//Joakim Wahlberg  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#85 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Apr 2004 
				Ort: Lom - Norway 
				
				
					Inlägg: 1 272
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Jo, men varför använda vänster och höger vagnar tillsammans i samma tåg?
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#86 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2009 
				Ort: Västerås 
				
				
					Inlägg: 1 901
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			M28 levererades i högertrafikutförande från 1965, och gick "felvända" efter M25. Och så användes M25 på Angeredsbanan med höger-vänstervagnar kopplade mot varandra, då plattformar bara fanns på ena sidan och vändslingor saknades.
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	//Joakim Wahlberg  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#87 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Apr 2004 
				Ort: Lom - Norway 
				
				
					Inlägg: 1 272
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
  
		
				__________________ 
		
		
		
		
	svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#88 | |
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
  . Rätta mig om jag har fel!
		
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#89 | 
| 
			
			 Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Mar 2002 
				Ort: Trollhättan 
				
				
					Inlägg: 9 861
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Hej lan! 
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
		
	Otrolig fina vagnar!  Det skulle bli toppenbra till RW om det går. 
		 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#90 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Hm, rättning i leden nu! 
		
		
		
		
		
		
			Efter högertrafikomläggningen fick väl de ny HTvagnarna dra gamla vänstervagnar "back-to-back" för att tillfälligt råda bot på vagnbristen ? 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 |