Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-09-17, 16:14   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Trainz Shit ...

... engine specen kan jag utforma så att loken blir gott körbara i både DCC och CAB men det finns ett STORT PROBLEM i CAB-mode: Loket går inte att köra bakåt . Med Reversern i back så händer inget när man öppnar Regulatorn . Är detta nåt generellt för mina hytter eller har nya problem tillstött (har för mig att det fungerade förut ???).

Tacksam för idéer om detta !!!

En något frustrerad:
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-09-17, 18:18   #2
torpet
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 72
Standard

Otroligt läckra ånglok. Varmt tack! Tycker att du denna gång alldeles särskilt lyckats med ett fantastiskt realistiskt ljud! Sedan kanske man får vara lite försiktig med pådraget, men det lär man sig nog snabbt.
torpet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-17, 23:02   #3
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... engine specen kan jag utforma så att loken blir gott körbara i både DCC och CAB men det finns ett STORT PROBLEM i CAB-mode: Loket går inte att köra bakåt . Med Reversern i back så händer inget när man öppnar Regulatorn . Är detta nåt generellt för mina hytter eller har nya problem tillstött (har för mig att det fungerade förut ???).

Tacksam för idéer om detta !!!

En något frustrerad:
Jag lyckas köra loket bakåt, så något fel måste det vara för dig... (I CAB-läget bör kanske tilläggas)
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-18, 18:31   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Tack Jockes ...

... jo då det går att köra både bakåt och framåt med det var mer som att köra dragster .
Normalt regleras svenska ånglok med Omkastarskruven i kombination med Regulatorn. Förarventilen tar man till när den behövs.

Sagt och gjort, det gäller att göra en hytt som fungerar enl. dessa principer och jag är på god väg

Var tvungen att göra en riktig omkastare istället för spaken. Regulatorn är tills vidare samma. Omkastaren går att vrida många varv för att ställa in graden av fram- och backgång från 100% back till 100% fram.

Likaså går Regulatorn att reglera i små steg från 0 till 100% fyllning.

Att lära sig köra med Omkastare-Regulator tar tid med det går

Några hyttbilder som illustrerar tekniken (ge akt på HUDden):
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20130918_0000.jpg (147.0 KB, 72 visningar)
Filtyp: jpg lan_20130918_0001.jpg (137.3 KB, 73 visningar)
Filtyp: jpg lan_20130918_0002.jpg (137.2 KB, 72 visningar)
Filtyp: jpg lan_20130918_0003.jpg (138.9 KB, 73 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2013-09-18 klockan 21:05. Anledning: Fel namn Injektor skall vara Regulator !!!!
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-19, 12:06   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Ny hytt, enginespec och loken kommer i Dowload ...

Förutom skruvomkastaren har nu hytten fått en mer svenskliknande regulator.
Med hjälp av 1. Regulatorn, 2. Omkastarskruven och 3. Förarventilen
kan man nu framföra loket i CAB-mode men man får vara lätt på handen.
Jag har lyckats krypköra i 3 kph så jag vet att det går.
Tekniken är att lossa 3 och sen ge mycket lite ånga med 1. och sen reglera farten genom att skruva ned 2.
Man kan även utnyttja 3 snabbt för att ta ned farten eller skruva 2 snabbt till lite back och sen tillbaks igen.

Det krävs en hel del övning men vi kommer nog inte närmare verkligheten än så här.

Enginespecen är intrimmad så att både CAB- och DCC-mode fungerar hyfsat.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20130919_0000.jpg (132.3 KB, 157 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-19, 14:13   #6
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg

Det krävs en hel del övning .
Nya utmaningar gör det bara roligare om jag får säga .
Och tack för loken oxå .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-19, 16:16   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Lifvet efter BJ Y3 ...

... blir väl attförsöka stuka till SWBs och TGOJs Y-maskiner.
Jag har börjat med texturerna (för att det är så kul att jobba med GIMP) och klistrat dom, rätt upp och ner, på S5. Sen vidtar "plåt"arbetet på mesherna. Sen "skräck"arbetet med drivboggierna där SWBs hade 1,55 m diameter och TGOJs 1.295 m. men det skall nog gå. Har fått lite ritningar av Bengan som underlättar.

Om ni vill lära er hur man kör ånglok kan ni läsa "Morrgans" utmärkta beskrivning av ett B-lok här:

http://www.bjs-club.se/start/filarkiv/ovrigt/
Bifogade bilder
Filtyp: jpg swb1.jpg (36.0 KB, 137 visningar)
Filtyp: jpg tgoj1.jpg (38.1 KB, 139 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2013-09-19 klockan 16:18.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-19, 18:05   #8
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Post

Ser ut som om det växt mossa på TGOJ-loket...! Kul att få se lite TGOJ-fordon (och SWB!) i Trainz
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:20.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009