![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
LAn! Du kör Y3 med fel bränsle. Jag tror att du har bytt ut kol mot flytande väte eller vad man nu kör Saturnus-raketen med.
Körde henne i cab-mode. Det gick åt helsicke; sprängde stoppbocken och slog världsrekordet i längdhopp. Funderar på att låta Y3 utmana BJ O i ett 100-meterslopp. Tror dock att ingen arrangör ställer upp - oddsen är för dåliga. Utseendemässigt är loket formidabelt, innehållsmässigt tveksamt. Återkommer. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Bra, jag avvaktar.
Loket har sådana kvaliteter att jag ämnar lägga fast det i banan - ÅmÅJ - som så småningom läggs ut. Y3 har trafikerat banan och finns i dag - under annat nummer - i museibanans ägo. En annan sak; för att kunna köra loket krävs J-lokets hytt. En länk hade kanske varit bra för de som inte har hytten. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Länken finns ju !!!!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... engine specen kan jag utforma så att loken blir gott körbara i både DCC och CAB men det finns ett STORT PROBLEM i CAB-mode: Loket går inte att köra bakåt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tacksam för idéer om detta !!! En något frustrerad:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 72
|
![]()
Otroligt läckra ånglok. Varmt tack! Tycker att du denna gång alldeles särskilt lyckats med ett fantastiskt realistiskt ljud! Sedan kanske man får vara lite försiktig med pådraget, men det lär man sig nog snabbt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]() Citat:
__________________
//Joakim Wahlberg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... jo då det går att köra både bakåt och framåt med det var mer som att köra dragster
![]() Normalt regleras svenska ånglok med Omkastarskruven i kombination med Regulatorn. Förarventilen tar man till när den behövs. Sagt och gjort, det gäller att göra en hytt som fungerar enl. dessa principer och jag är på god väg ![]() ![]() Var tvungen att göra en riktig omkastare istället för spaken. Regulatorn är tills vidare samma. Omkastaren går att vrida många varv för att ställa in graden av fram- och backgång från 100% back till 100% fram. Likaså går Regulatorn att reglera i små steg från 0 till 100% fyllning. Att lära sig köra med Omkastare-Regulator tar tid med det går ![]() Några hyttbilder som illustrerar tekniken (ge akt på HUDden):
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2013-09-18 klockan 21:05. Anledning: Fel namn Injektor skall vara Regulator !!!! |
![]() |
![]() |