Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-17, 11:05   #1
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard Noch eine Brücke ...

... som har en av de presenterade texturerna. Bron är efter den lilla bilden i en tidigare post. Kommer strax i Download:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120817_0000.jpg (218.6 KB, 62 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120817_0001.jpg (211.7 KB, 62 visningar)

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-08-17, 11:28   #2
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

1 och 4 är för blåa i färgen, annars gör det ingen större skillnad. Kolla bara mappningen på sidopolygonerna och polygonerna som vetter mot bron, så att de är lika. Nu så går inte skarvarna mellan stenarna ihop riktigt, de är bra i botten, men ju högre upp man kommer på stenfundamentet, ju mer springer den sidan mot bron ifrån sidosidorna, om du fattar vad jag svamlar om.
Gammal 2012-08-17, 11:50   #3
rac_hammer
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

2:an helt klart
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-17, 14:12   #4
lan
Veteran

Exclamation Jag har nu lagt på textur mur3.jpg ...

som är på den andra bilden och mappat så att ni kan byta textur om ni vill - tänka på att döpa om .tga-filerna rätt på de 3 ställena !!!

Även Hallandsbron är ommappad med mur1.tga som är på 3:e bilden. mur.tga och mur2.tga har jag fixat till så att dom går att använda.

Den bifogade rar-filen innehåller alla 4 tga-filerna. Om ni använder dom i egna byggen så tänka på att ha med CG-Texture-texten i config.
Bifogade filer
Filtyp: rar Textures.rar (1.17 MB, 54 visningar)

LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-17, 14:21   #5
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
1 och 4 är för blåa i färgen, annars gör det ingen större skillnad. Kolla bara mappningen på sidopolygonerna och polygonerna som vetter mot bron, så att de är lika. Nu så går inte skarvarna mellan stenarna ihop riktigt, de är bra i botten, men ju högre upp man kommer på stenfundamentet, ju mer springer den sidan mot bron ifrån sidosidorna, om du fattar vad jag svamlar om.
Hehe, tack för att du sa det först, annars framstår man väl som en gnällspik när det gäller texturer:
Har aldrig sett så blåa stenar som 1 & 4 någonstan tidigare, ser inte alls naturligt ut .
Dom andra två ser däremot helt kanon ut, enligt mej , (möjligtvis förutom det som korven påpekar om skarvarna som felar).

EDIT: Såg att du (Lennart) han posta ett till inlägg medans jag satt å krafsade ihop mitt, så det här kanske inte är relevant längre !!??

Senast redigerad av ekankal den 2012-08-17 klockan 14:25.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-17, 15:20   #6
lan
Veteran

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Hehe, tack för att du sa det först, annars framstår man väl som en gnällspik när det gäller texturer:
Har aldrig sett så blåa stenar som 1 & 4 någonstan tidigare, ser inte alls naturligt ut .
Dom andra två ser däremot helt kanon ut, enligt mej , (möjligtvis förutom det som korven påpekar om skarvarna som felar).

EDIT: Såg att du (Lennart) han posta ett till inlägg medans jag satt å krafsade ihop mitt, så det här kanske inte är relevant längre !!??
Nej, min blå period är över och alla 4 texturerna går nu i samma "skit"-bruna ton. Gnälla skall ni annars får ni inget arvode mer

LAn
Gammal 2012-08-17, 15:33   #7
lan
Veteran

Standard Spår och sound ...

... som ni märkt laddar jag upp korvtigers spår med ljud till varje ny bro. Dessa har inte ändrats men jag vet att om dom bara finns i den första bron kommer folk rätt vad det är att klaga på missing assets.

Sitemaster Fredrik må förlåta mig detta "monstruösa" tilltag !?

Om ni vill ha bilder på järnvägsbroar finns det mycket här:

http://www.google.se/search?q=j%C3%A...w=1920&bih=849

Förslag på broar som behöver byggas tar jag vänligt men bestämt emot, gärna med bilder och data

LAn

Senast redigerad av lan den 2012-08-17 klockan 15:38.
Gammal 2012-08-17, 18:26   #8
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Tja, nu kan man ju ta chansen att ta två flugor i en smäll, dels så behöver jag en riktig öppningsbar bro till nästa del av signal och säkerhetssystemet som skall innefatta vägskydd (det hade ni inte glömt va? ), som är lite finare än min demobro som mest ser ut som en svart klump med räls på. Och dels så behöver jag en viss bro till en av mina banor som jag håller på att bygga, nämligen gamla järnvägsbron vid Stäket på forna SWB som låg dryga 2 mil från Stockholm över en fjärd som sammanbinder Mälaren med Sigtunafjärden och via vilken man kan nå så högt som till Uppsala med båt på. Den är rikligt bilddokumenterad på denna sida:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=45697
Bron var 54 meter lång mellan landfästena. Delad i tre spann, och som det verkar, symmetrisk. Den oelektrifierade varianten är jag intresserad av.
Maila mig om du är intresserad så kan vi få det rätt.

Annars så hade väl en standard balkbro suttit fint, en av lite grövre karaktär än de som DONJ-gänget kommit med, som passat utmärkt till mindre bäckar eller småvägar.
Som denna, fast med bara ett spann. (det går kanske att få dem att bilda flera spann med splines? Har inte hunnit testa dina broar än eftersom du bara slänger ut dem ur verkstaden)
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=87270
Vagnen som är ovanför ett av spannen (DFo1) har en korglängd på 16600mm, så brospannen bör ha runt 17m långa långbalkar. Notera att bron har en gångbana på bortsidan, var tredje sliper är extra utdragen.

Eller som denna, nedan, med raka balkar, (scrolla uppåt, Fig. 13) med 20.4 meter teoretisk spännvidd, vilket är längden mellan de båda uppläggen, alltså lite kortare än balkarnas faktiska längd, men samtidigt lite längre än den fria spännvidden som är längden mellan kanterna på brofundamenten(-stöden).
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...d=24370#p24982

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Dum off-topic fråga men från vilket år är banläran? Om den är äldre än 90 år så skulle du ju kunna skanna hela skiten och lägga ut den på en sajt pga copyrighten isf upphört... (90 år för organisationer, 70 år efter personens död - antar att SJ räknas som organisation).

(Nej, jag menade inte att banläran var skit, jag menade att man isf kunde skanna hela klabbet...)
Banläran är från 1916 och uppdelad i två band. Delar av den finnes scannad här: http://www.ekeving.se/t/BL1916/index.html
Har dock varken tid eller lust att fota av eller scanna resterande delar om jag inte vet om de kommer att användas, totalt handlar det om nästan 1000 sidor.
Gammal 2012-08-17, 20:37   #9
lan
Veteran

Standard

Tack korvtiger, beställningen är noterad i orderblocket. Skall ta en titt på dessa vid tillfälle och då återkommer jag.

LAn
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:18.