Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-16, 12:04   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Kul att någon tar sig an an av Svenska Trainz största brister, broar. Liten kort redogörelse om brobyggnad:
Du skall inte ha någon ballast på de spår som går över bron, rälerna ligger på sliprarna, som är kvadratiska med mått om 225x225mm och 2700mm breda. Dessa ligger rakt på brobalkarna och är fastbultade i dessa, så man kan se rakt ned både mellan och bredvid rambalkarna om man kikar ned mellan sliprarna.

Broar med gångbana som på Järlebron så skall gångbanan anbringas på sliprarna, då var tredje sliper är av längre typ, så att den sticker ut (max 2700mm från spårmitt) utanför resterande sliprar och på den läggs gångbanan. Har bron gångbana på båda sidor så blir en sliper vanlig, en utskjutande åt vänster, en åt höger, vanlig, vänster, höger, osv.

Sedan så verkar det som om du fullständigt missuppfattat fackverksprylen. Just nu gör du "korsverksbroar", utan mellanstöttor.
Ta Järle-bron. Se denna bild:
http://www.flickr.com/photos/15523721@N02/2157242549/
Där ser man att öppningen är uppdelad i 8 lika långa öppningar, delade med lodräta stöttor med T-profil. För att vinna stabilitet så har de dessutom tvärstöttor som går in mot mitten på bron, också dessa med T-profil. Notera också att balkplåtarna inte är särskilt tjocka, utan de har en platt ovansida som sliprarna är fastsatta i, samt en platt undersida för att fästa saker i. Alla balkbroar är i princip av denna I-profil, fast utan bågen. Sedan mellan varje fack så går det tunnare stöttor mellan balkplåtarna, men av rätt tunn profil.
Notera dessutom hur det är brospannen som har två utskjutande balkar, som den vilar på mot dels brostödet på rullar för att kunna röra sig i längdriktningen pga värmeutvidgningen och hur den vilar på samma sätt på en urtagning i stenfundamentet på landfästet. Bron ligger egentligen helt löst på dessa om man bortser rälerna som sitter ihop.
Sedan har vi brostödet som är av fackverkskonstruktion med kors, men som du ser så har den en mellanliggande vågrät plåt mellan varje kors, så den delas fortfarande upp i fack.

Bild på annan fackverksbro, med stående valv:
http://www.smj.org/wp/wp-content/upl...er_2011_02.jpg
Zick-Zack-varianten:
http://www.hansbroman.se/bilder/H030704.jpg
http://www.hansbroman.se/bilder/H030706.jpg

I banläran finns flera ritningar, sektioner m.m, på broar, både fasta och öppningsbara, hojta till om du vill ha något avfotograferat, så slipper du att bygga fel och ändra hela tiden!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 13:08   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Egentligen var min målsättning inte att bygga exakt efter ritningar utan att snabbt få fram ett antal svenskliknande broar, men nån gång kanske jag tar tag i dom igen och gör om dom efter ritning.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 13:30   #3
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Kul att någon tar sig an an av Svenska Trainz största brister, broar. Liten kort redogörelse om brobyggnad:
Du skall inte ha någon ballast på de spår som går över bron, rälerna ligger på sliprarna, som är kvadratiska med mått om 225x225mm och 2700mm breda. Dessa ligger rakt på brobalkarna och är fastbultade i dessa, så man kan se rakt ned både mellan och bredvid rambalkarna om man kikar ned mellan sliprarna.

Broar med gångbana som på Järlebron så skall gångbanan anbringas på sliprarna, då var tredje sliper är av längre typ, så att den sticker ut (max 2700mm från spårmitt) utanför resterande sliprar och på den läggs gångbanan. Har bron gångbana på båda sidor så blir en sliper vanlig, en utskjutande åt vänster, en åt höger, vanlig, vänster, höger, osv.

Sedan så verkar det som om du fullständigt missuppfattat fackverksprylen. Just nu gör du "korsverksbroar", utan mellanstöttor.
Ta Järle-bron. Se denna bild:
http://www.flickr.com/photos/15523721@N02/2157242549/
Där ser man att öppningen är uppdelad i 8 lika långa öppningar, delade med lodräta stöttor med T-profil. För att vinna stabilitet så har de dessutom tvärstöttor som går in mot mitten på bron, också dessa med T-profil. Notera också att balkplåtarna inte är särskilt tjocka, utan de har en platt ovansida som sliprarna är fastsatta i, samt en platt undersida för att fästa saker i. Alla balkbroar är i princip av denna I-profil, fast utan bågen. Sedan mellan varje fack så går det tunnare stöttor mellan balkplåtarna, men av rätt tunn profil.
Notera dessutom hur det är brospannen som har två utskjutande balkar, som den vilar på mot dels brostödet på rullar för att kunna röra sig i längdriktningen pga värmeutvidgningen och hur den vilar på samma sätt på en urtagning i stenfundamentet på landfästet. Bron ligger egentligen helt löst på dessa om man bortser rälerna som sitter ihop.
Sedan har vi brostödet som är av fackverkskonstruktion med kors, men som du ser så har den en mellanliggande vågrät plåt mellan varje kors, så den delas fortfarande upp i fack.

Bild på annan fackverksbro, med stående valv:
http://www.smj.org/wp/wp-content/upl...er_2011_02.jpg
Zick-Zack-varianten:
http://www.hansbroman.se/bilder/H030704.jpg
http://www.hansbroman.se/bilder/H030706.jpg

I banläran finns flera ritningar, sektioner m.m, på broar, både fasta och öppningsbara, hojta till om du vill ha något avfotograferat, så slipper du att bygga fel och ändra hela tiden!
Dum off-topic fråga men från vilket år är banläran? Om den är äldre än 90 år så skulle du ju kunna skanna hela skiten och lägga ut den på en sajt pga copyrighten isf upphört... (90 år för organisationer, 70 år efter personens död - antar att SJ räknas som organisation).

(Nej, jag menade inte att banläran var skit, jag menade att man isf kunde skanna hela klabbet...)

Senast redigerad av spyfrog den 2012-08-16 klockan 15:13.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 15:15   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Nitmaskinen igång ...

och gjort 2 varianter med mer svensk fackkonstruktion, ingen plankgång (=livsfarligt!) samt förlängda slipers. Med detta får sig korvtiger nöja tills vidare ! Kommer i Download:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120816_0001.jpg (285.4 KB, 74 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 17:09   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Så skall det se ut!

Hojta till när du vill bygga flera broar, jag har lite idéer för att kunna snabba upp processen och göra broarna mer flexibla, som genom att man bygger spannen för sig och landfästena för sig. Då kan man byta mellan granitblock eller betong och välja vilket, eller tillochmed vilka olika, spann man vill ha.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 19:11   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Så skall det se ut!

Hojta till när du vill bygga flera broar, jag har lite idéer för att kunna snabba upp processen och göra broarna mer flexibla, som genom att man bygger spannen för sig och landfästena för sig. Då kan man byta mellan granitblock eller betong och välja vilket, eller tillochmed vilka olika, spann man vill ha.
Nu hänger jag inte med riktigt ? Dessa broar är byggda enligt principen "stitched track", alltså en start_kista, mitt-del och sen en end_kista.
Start- och end-kistorna ligger ju i egna mappar och där kan man ändra texturerna oberoende av mitt-meshen.

De bilder på en bro med väldigt vackra start- och end-kistor som du länkade till gillar jag, så det kanske blir nåt? Skulle väl passa till 6-facksbro?. (utskuren från bild av Hans Broberg):

Under tiden har jag byggt om hela "jvla" Järlebron enligt "superkargören" korvtigers önskemål. É han inte nöjd nu får han anlita "Järlen" själv som byggare
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120816_0001.jpg (202.8 KB, 61 visningar)
Filtyp: jpg kista_snygg.jpg (66.3 KB, 57 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-08-16 klockan 19:38. Anledning: Snygg kista
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 19:23   #7
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej LAn

Broarna är Jättesnygga och att antal av dom kommer nog att pryda de konstiga normalspåriga banor som är i vägen för DONJ:s framfart på flera ställen.
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 23:51   #8
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 377
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

först och främst mycket snygga broar ...sen får jag nog säga angående sten grejerna i ändarna så tycker jag nog lite sletnare murknare typ av stenar gör säg bäst till broarna men det är ju bara min mening förstår om det inte är lätt att vara alla till lags när alla tycker olika du gör ett jätte bra jobb lite på din egen instinkt
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 22:37   #9
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Nu hänger jag inte med riktigt ? Dessa broar är byggda enligt principen "stitched track", alltså en start_kista, mitt-del och sen en end_kista.
Start- och end-kistorna ligger ju i egna mappar och där kan man ändra texturerna oberoende av mitt-meshen.

De bilder på en bro med väldigt vackra start- och end-kistor som du länkade till gillar jag, så det kanske blir nåt? Skulle väl passa till 6-facksbro?. (utskuren från bild av Hans Broberg):

Under tiden har jag byggt om hela "jvla" Järlebron enligt "superkargören" korvtigers önskemål. É han inte nöjd nu får han anlita "Järlen" själv som byggare
Förmodar att det är samma bro, så att den föregående blir överskriven.
Blir nog bäst, att göra en klon innan installationen av den sista. Så att man har två olika varianter utav bron. Gillade den första texturen mer, än den sista.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 22:59   #10
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Järlebron ser mycket bättre ut, men som Bengan säger, texturen på stendelen var snyggare på förra versionen.

Min tanke var att splinen bara skulle vara själva bron, landfästena skulle vara sceneryobjekt. För om du vill byta textur på landfästena nu så måste du ändra hela bron och då får antingen alla broar samma nya landfäste, eller så måste du göra en kopia med en ny kuid. Om du har ett par broar som skall genomgå samma sak så blir det en fasligt massa broar i listorna, då hade det varit lättare om man bara kunde byta till det landfästet man ville ha och sedan sätta ihop spannen efter eget tycke. Om man dessutom gjorde bropelarna som egna sceneryobjekt så kunde man dessutom kombinera olika spann efter varandra, som ett stenvalv, en fackverksbro av stål och sedan ett till stenvalv, precis som på bilden ovan, men samtidigt bara kunna använda stenvalvet eller fackverksdelen utan att behöva ha en helt ny kuid på den.

Dock så blir det lite mera jobb, både att bygga och se till att utforma någon standard för att delarna skall passa ihop samt för den som sätter ut broarna, men det blir ett väldigt mycket större användningsområde för dem.

Men detta är ju bara om du vill, har lust och om du hade planerat att bygga en del broar, annars så är ju splines enligt stitched track-metoden rätt smidiga också.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:40.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009