Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-25, 22:47   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

"Cyliderdräneringen" kallas utblåsningventiler, eller "pysare" av det ljud de åstadkommer när de är öppna. Sitter på undersidan av cylidern och är riktade normalt rakt ut. Styrs ifrån hytten.

Såg nu att du användt dig av billegullas spreadsheet, hur har du funnit detta? Motsvarar enginespecsen de data du har? Har själv testat och jag var inte nöjd, men det kanske bara är jag som är kräsen/har fel?
Jag har en egen uträkningstabell baserad på formler och diagram i Ånglokläran (utgåva 1949), som jag gjort ett Open Office kalkylblad till som använder sig av mängder av formler för att beräkna ett tvillingloks maximala dragkraft vid olika hastigheter och som dessutom kan rita upp motståndskurvor för valfri vagnvikt av valfri vagnstyp. Ut trillar allt i ett drag- och motståndskraftsdiagram. Väldigt användbart, vet ej än om det är 100% korrekt, har lite brister, ju längre ifrån 12kg/cm2 panntryck man är ju inexaktare blir det (10-14kg/cm2 skall vara tillräckligt nära, jag har försökt att kopiera omatematiskt beskrivbara grafer, i flera dimensioner. Funktionerna är säkert i vissa fall av 10:e graden eller ännu högre!) Dessutom gäller den bara för överhettade lok med tvillingmaskineri och normal rostansträngning, (500kg kol /h/kvm rostyta). Sedan vet jag ej hur bra den passar på 891mms lok.
Men den kräver en ordentlig mängd data, inte bara rostyta, panntryck osv, utan även data som tubernas diameter samt antal, eldyta, mm.mm.

Min tanke var att göra ett liknande spreadsheet som billegullas, men ta datan ifrån mitt och sedan helt enkelt skriva ut en steamengineconfig som man kan kopiera och vips så är det färdigt. Men till det så skulle jag vilja ha de formler som Trainz använder för dragkraftsberäkningar på ånglok, men det är ingen som har koll på dem, så det skulle innebära att jag måste flänga fram och tillbaka in och ur Trainz för att testa, ändra, testa, ändra, testa... för att hitta några samband. Något som jag inte är helt glad i att blir tvungen att göra.
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2012-01-25 klockan 22:48.
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-01-25, 23:34   #2
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej Korvtiger
Tack för det långa svaret. :-)

Billegullas enginespec är väl ganska ok, dvs den uppfyller mitt huvudkrav just nu. Den producerar nått som får igång loket.

Jag är nog alldeles för okunnig för att kunna bedömda hur rättvisande det egentligen är men Upland verkar var ungefär så mycket svagare än Norrsundet som det borde, så jag är nöjd.

En bättre variant av en sådan spec vore en fantastisk grej men jag inser att det är enormt mycket jobb att skapa.
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 17:19   #3
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard DONJ No 2 Upland är klar

hej

Nu tror jag minsan att No 2 Upland är klar för nu har jag fått klart hytten.

Som framgår av bilderna är alla reglage förändrade mot hur det brukar se ut Aurans värld. Det enda som till närmelsevis ser ut som vanligt i är omkastarstången, fast bara nästan.

Om jag låter lite självbelåten får ni förlåta mig. Jag har just fått till eldstadsluckorrna med en helt annan mekanism än vanligt och lider fortfarande av en överdos eufori.

Jag släpper No 2 idag på Downloadforumet, skall, bara finjustera kameravyerna först.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg No 2.jpg (241.5 KB, 103 visningar)
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 18:42   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Den hytten ser helt suverän ut! Ett verkligt mästerbygge.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 20:48   #5
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej LAn

Nja, nåt mästerverk är det nog inte men klart bättre än Norrsundets cab i alla fall.

Ett stort tack till alla er som hjälpt till med kunskap och bilder
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 20:57   #6
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej LAn

Nja, nåt mästerverk är det nog inte men klart bättre än Norrsundets cab i alla fall.

Ett stort tack till alla er som hjälpt till med kunskap och bilder
Den ser fantastiskt snygg ut. Att du kan och får till allt!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 22:09   #7
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard Minimal bugg

Ok, jag var osäker på om jag skulle posta den här saken men jag vet ju att du är lite perfektionist så jag tänkte att jag kanske skulle?

lok2_genom.jpg

Som du ser är "cutoff" (vad det nu heter på svenska) spaken bakom några rör. Detta sker strax innan max cutoff - innan så är den framför rören. Den går alltså igenom rören - tror det är runt 70% cutoff..

En jätteliten detalj, jag var som sagt tveksam till att posta något alls. För min del så kan jag absolut leva med det!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:45.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009