![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
![]()
Hej allesammans
Fick blodad tand på lok efter Norrsundet och nu har jag tänkt ge mig i kast med No 2 Uppland. Denna var ju ursprungligen tillverkad för Lenna-Norrtelje Järnväg av Nykvist & Holm år 1883 men köptes av DONJ 4 år senare. Vår modell skall visa det mot slutet av sin levnad med en hel del modifieringar som ändrad skorsten och tryckluftsbromsar. Dessutom hade den bakre löpaxel som radialaxel efter Adelskjölds patent.Nu har jag en fråga/efterlysning. Är det någon som har bild eller skiss av en sådan tingest. Eller en kort muntlig beskrivning. Jag måste ju modellera den och ritningen ger ingen vägledning. Någon bild har jag inte lyckats skaka fram men en bild på Näs - Morshyttans Järnvägs No 2 "Horndal" levererat 1881 kan ge en vägledning om det ursprungliga utseendet. Med vänlig hälsning / BjörnL |
![]() |
![]() |