|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 | |
|
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
Citat:
Mitt signalpaket innehåller bara grundskripten till själva signalsystemet, samt nödvändiga tillbehör (klarerare etc.). Inga synliga signaler. Själva signalerna, som respektive modellbyggare har gjort (dom synliga), måste ni ladda hem och installera separat. Signalsäkerhetspaket - Semaforer, spårspärrar, hinderfripålar, mm + banbyggarguide Signalpaket - Moderna signaler
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
Har installerat äldre Svenska signaler (semaforer bl a) i en rak testbana. Denna innehåller endast räls, växlar (två stationer, en 2 spår, en 3-spår), stoppbockar och Svenska signaler. Dessa fungerar väldigt ojämnt, dåligt är ett bättre ord. Speciellt gäller detta försignalerna. Har letat intensivt efter fel. Det enda jag funnit är felaktiga avståndsangivelser för två av fyra semaforer. Dessa skall mäta förbi kommande/föregående hsi –men hoppar över dem, i ett fall ett hopp över tre hsi. Avståndet på drygt 3.000 meter motsvarar cirkus två tredjedalar av banan.
Kan banans sviktande hälsa bero på avvikelserna när det gäller avstånd – och vad kan jag göra åt det? Nisse |
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
Citat:
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2011-09-19 klockan 22:56. |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
Två resp. tre semaforer /två trevingade, en tvåvingad).
Nisse |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
Den banan vill jag se på! Du har ju min e-post adress.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
Nu har jag tittat på banan och avståndet på över 3 km stämmer exakt. Huvudsignaler som finns däremellan och som står i motsatt riktning ignoreras. Det är väl nästa/föregående hsi i samma riktning som är intressant, eller...?
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
Bakät ointressant, framåt intressant. Jag kör vidare.
Nisse |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
|
Håller på och experimenterar med det nya signalsystemet (modern signaleringsprincip). Finns det någon utförligare beskrivning på var den osynliga klareraren skall placeras och hur den skall användas? I mitt fall har jag ett livligt trafikerat enkelspår mellan två stationer och jag önskar "blocka" hela sträckan åt ett håll åt gången. Se bilden på sid 3 "Exempel på enkelspårsträcka ..." i "Beteckningar på signaltekniska objekt i Trainz". Vill inte ha ett möte mitt ute på linjen. På sträckan finns 2 mellanblocksignaler åt vardera hållet samt försignaler.
Är det klarerarens uppgift att se till att signalerna visar rätt besked utefter linjen och i så fall hur skall den användas i Trainz på rätt sätt ? Har TS10. Vänligen
__________________
Trucken |
|
|
|