Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-19, 21:28   #1
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Automatiskt läge ger alltid försignals besked om signalen kan visa det, annars visas signalstate RED/YELLOW/GREEN. YELLOW = 2 gröna sken. Vad du ställer för hastighet påverkar aldrig signalbilden, inte ens om du har signalen i automatiskt läge. Hastighet är bara en ytterligare option om man vill ändra på "default" och/eller ställa hastigheten för en viss tågväg.

När det gäller hdvsi så är den lite speciell i sin "automatik". Jag återkommer om detta, mer detaljerat, i ett dokument som beskriver signalbilder för dom svenska signalerna i trainz. Men kom ihåg tillsvidare, val av hastighet ändrar aldrig signalbilden.
Tack för svaren. Nu börjar jag förstå vad som kan signaleras och inte, samt att jag får ge mig lite till tåls innan alla bitar kommit på plats. Trodde nämligen att för hdvsi så gjorde en hastighet under 80 att försignaleringen blev kör 40, varsamhet.

Tack igen, åter till lite testbyggande. Nu börjar Trainz bli riktigt roligt att bygga igen med alla dina svenska saker alla skapare har släppt. Tack ska ni allihopa ha!
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 18:16   #2
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Question Kompabilitet till "standardsignaler"?

Jag får en del frågor om signalsystemet via PM, mest från utlandet men även från Sverige som skulle kunna ställa frågan direkt i denna tråd, så att fler av er kan få svar på något som ni kanske också funderar över.

En vanlig fråga som dyker upp är mer av teknisk natur: Vad händer om man blandar "standard" signaler och svenska signaler?

En "standardsignal" fungerar, utifrån sin synvinkel, som den är tänkt att fungera. Den kan naturligtvis inte se vilken typ av svensk signal som är nästa signal, utan den utgår ifrån att den svenska signalen är en "standardsignal".

Om man vänder på det hela, och ser det från en svensk signals synvinkel, att nästa signal är en "standardsignal". Den svenska signalen ser normalt en "standardsignal" som om den inte är en huvudsignal. Om den svenska signalen ska se "standardsignalen" som en huvudsignal, så måste taggen "home" ha värdet 1 (ett) i configfilen för "standardsignalen".

Kod:
kind mosignal
type Trackside
function TrackSignal
trainz-build 3.1
home 1
.
.
.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-08-26 klockan 19:02.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 21:17   #3
Bern
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 7
Standard

Hej !!

Först och främst så får man tacka för detta utmärkta paket

Men eftersom jag nu endast kör TS12 (mest mp ska tilläggas) så lades script + signaler in för att då ev användas till ett eget projekt som jag håller på med.
(för privat bruk och ej för MP).
Men då signal paketet dyker upp i scenery fliken som vanligt landskaps objekt i surveyor, så har man ingen nytta av signal paketet.
Scripten funkar däremot som dom ska, men signalerna har man ingen nytta av i TS12.

Är det så att signalerna helt enkelt inte är kompatibla med TS12 eller har jag fått något fel i installationen ???
Skulle jag nu få bekräftat att dom inte funkar i TS12 så är det som det är och jag får köra med andra signaler.
Bern besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 21:30   #4
henrik645
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Nacka
Inlägg: 375
Standard

Själva signalerna är sceneryobjekt som man kopplar till osynliga signaler som är trackside.
__________________
Henrik.V
henrik645 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-27, 00:42   #5
Bern
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 7
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av henrik645 Visa inlägg
Själva signalerna är sceneryobjekt som man kopplar till osynliga signaler som är trackside.
Tack för svaret , men då blev det lite för tungjobbat, bygger man rutt ska det vara enkelt, för mycket bökande så får det va..finns betydligt enklare att använda av det inbyggda, inklusive..för.block..huvud mm.

Ett önskemål dock har jag..när man släpper grejor här skulle jag gärna se kompatibilitet med vilken version.. blir så mycket enklare då liksom
Bern besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-27, 03:54   #6
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bern Visa inlägg
Tack för svaret , men då blev det lite för tungjobbat, bygger man rutt ska det vara enkelt, för mycket bökande så får det va..finns betydligt enklare att använda av det inbyggda, inklusive..för.block..huvud mm.

Ett önskemål dock har jag..när man släpper grejor här skulle jag gärna se kompatibilitet med vilken version.. blir så mycket enklare då liksom
Jag har sagt tidigare att signalerna är kompatibla fr.o.m. Trainz Version 3.1 (vilket är TS2009/SP3) och uppåt. Alltså är dom kompatibla med TS12.

Visst kan det vara enklare att använda dom inbyggda signalerna, men du får aldrig den flexibilitet som dessa nya signaler ger. Och du får dom aldrig att fungera bra, efter svenska förhållanden. Det låter som du inte bryr dig så mycket om att din bana ska fungera för tågtrafik?

Det kommer nog att släppas en trackside variant av samma signaler, någon gång i framtiden, men då blir det bara som vänster/höger variant på stolpe.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-08-27 klockan 03:57.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-27, 13:39   #7
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bern Visa inlägg
Om man kör enbart ts12 så finns det en orsak till att man använder signaler som är inbyggda eller finns på DLS, utan att gå in något närmare på hur var och varför.
Jo jag bryr mig om hur trafiken fungerar på banan men det finns massor med lösningar på hur man löser sådant.
...
Jag läste ditt inlägg tidigare som om det inte gällde MP i ditt fall, "utan för privat bruk".

Notera också, att jag inte har sagt att signalerna aldrig kommer att vara tillgängliga för MP, men det lär dröja.

Jo det finns massor med lösningar. I det fallet så kan du lägga ner mycket tid tydligen, men att sätta ut ett extra objekt (scenery signal) är för mycket jobb? Fördelen med ett scenery objekt är ju att du kan placera det exakt var du vill, med olika monteringsalternativ (= mer realistisk bana).
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-08-28 klockan 06:05.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:07.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009