![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#11 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
![]() Citat:
Autopilot (kort AP): En AP behöver knappast förklaras, men det är ett kommando som kör automatiskt istället för manuellt. Om en AP är aktiv i Driver så kan man inte köra tåget manuellt. En AP kör bara efter signal/hastighets besked, precis som en manuell förare ska göra. En AP ställer aldrig tågvägar (växlar). Några exempel på AP'er är Autopilot Command (kuid2:71155:60001:x), Autodrive (kuid2:192081:4:x) och min egna AP som kan lite mer (bl.a. växla mellan AP och manuell i Driver - on the fly). AI-förare (kort AI): En AI är en kombination av en AP och tågklarerare (kort TKL). En AI försöker ställa tågvägen till målet, och om den lyckas med det så kör den (precis som en AP) efter signalbeskeden. Om något annat objekt (kan vara en annan AI eller en TKL) har låst en tågväg (växel/växlar) som AI behöver så tvekar AI och en "låsning" av situationen kan uppstå. Exempel på inbyggda AI-kommandon är Drive/Navigate to/via. En Autopilot ska aldrig ställa tågvägar själv, det ska TKL göra. Och det ska bara finnas en TKL i en session. Detta är idealet, men man kan i många situationer även använda AI-kommandon, om man är medveten om hur det fungerar. En parentes. Min TKL, som följer med signalsystemet, kommer också att kunna klarera tågvägar för för dom inbyggda AI-kommandona. Men jag rekommenderar alltid att använda rena AP'er och en TKL per Session. Det finns också alternativ till min TKL, Path Command/Set Path, men dom ska inte kombineras med min TKL.
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2011-08-19 klockan 14:15. |
|
![]() |
![]() |