Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-05, 21:25   #1
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Hej

Har exporterat en version utan UV mapp till Trainz för att testa att jag kan få in den.

Jag har gjort en boogie av båda hjulen och animerat dem med lattices i Blender 2.58. Allt ser snyggt ut i Blender - hjulen snurrar.
Men i Trainz snurrar INTE hjulen, trots att jag har lagt in både KIN och IM filen i boogiens objekt.
Hjulen syns men de snurrar inte.

Dessutom så tycks det som att hjulen ibland svävar ovanför rälsen - det känns som att höjden på vagnen sätts efter mitten (b.r.main) och inte efter hjulen.
Jag har observerat att björnl kör en boggie för varje hjul - är det rätt väg att gå?
spyfrog besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 21:42   #2
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Animeringen av hjulen är löst, tydligen måste kin filen heta "anim.kin"...
Men nu ser jag att hjulen är skev och problemet med att höjden på vagnen ser ut att ställas efter b.r.main är kvar. Antar att jag slipper det problemet om jag har ett hjul/boogie..
Men måste väl fixa hjulen också...
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 21:43   #3
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Hej

Har exporterat en version utan UV mapp till Trainz för att testa att jag kan få in den.

Jag har gjort en boogie av båda hjulen och animerat dem med lattices i Blender 2.58. Allt ser snyggt ut i Blender - hjulen snurrar.
Men i Trainz snurrar INTE hjulen, trots att jag har lagt in både KIN och IM filen i boogiens objekt.
Hjulen syns men de snurrar inte.

Dessutom så tycks det som att hjulen ibland svävar ovanför rälsen - det känns som att höjden på vagnen sätts efter mitten (b.r.main) och inte efter hjulen.
Jag har observerat att björnl kör en boggie för varje hjul - är det rätt väg att gå?
Om jag minns rätt så måste kin filen för hjulen heta just anim.kin.

Du bör lämpligen göra en boggie för varje axel, jag tror knappast jag har sett något annat på fordon utan koppelstänger, eventuellt löser det även problemet med hjulhöjden.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 00:02   #4
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej Spyfrog

Jo jag kör en boggie per hjulaxel, eller rättare sagt det är en och samma boggie men för varje axel finns det en attatchment point och sedan specas i comfig filen att boggien/(axeln) skall visas 2 eller tre gånger.

Jo själva vagnens höjd över spåret styrs av hur högt den är ritad i Z- ledd över spåret/(z=0).

Dummyn för boggien dvs. den som är animerad och som hjulaxeln är kopplad till skall vara centrerad exakt boggins/ hjulsxelns centrum så de snurrar snyggt till sammans när man provkör animeringen.

Det största problemet hade jag dock innan jag gjorde på följande sätt.

Boggiaxeln och dess dummy bör ritas en gång icentrerad i pos Y=0.

B.r main bör ritas med exakt samma x, y och z koordinater som axeln, dvs y=0, x =0 och z =haöva hjuldiametern.

boggiens dummy skall länkas till b.r.main
Sedan exporteras boggien som ett paket " export selected" i Gmax. Dvs b.r.main b.r.axelummy och själva axeln. Ja och den skall exporteras som en Kin fil också precis som du beskrev.

Mvh /bl
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 08:09   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Skall man vara petimeter så bör det vara EN boggi med båda axlarna i, annars kommer hjulen att svänga i skarpa kurvor, men det ser kanske bättre ut på just en smalspårsbana?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 19:27   #6
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Skall man vara petimeter så bör det vara EN boggi med båda axlarna i, annars kommer hjulen att svänga i skarpa kurvor, men det ser kanske bättre ut på just en smalspårsbana?
Problemet som jag upptäckte var ju det att vagnen då inte ligger än spåret om det går upp och ner (dvs inte är helt jämt). Hur löser du den frågan?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 21:09   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Problemet som jag upptäckte var ju det att vagnen då inte ligger än spåret om det går upp och ner (dvs inte är helt jämt). Hur löser du den frågan?
Den frågan löser inte jag utan du, om du vill och orkar! Det finns sätt med dummybogey m.m. (Upptäckte en del när jag jobbade med mina bussar, se den tråden).
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 21:13   #8
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Den frågan löser inte jag utan du, om du vill och orkar! Det finns sätt med dummybogey m.m. (Upptäckte en del när jag jobbade med mina bussar, se den tråden).
Åh, det smög tydligen in sig ett syftningsfel där ser jag...
Jag får väl se om jag kan få det hela att rulla. Jag tror jag går på björnl's modell eftersom den ser ut att funka bra på hans vagnar.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:03.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009