![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Idag har det, trots att jag var borta på ett kalas och firade syrran, hänt en del.
Kopplet har tagits in, begåvats med den berömda öglan för koppling och sen faktiskt upptäckts inte helt i passform... lustigt nog är det för kort enligt ritningen fast det stämmer perfekt enligt ånglokets ritning! Kompromisser, kompromisser. Dessutom sticker plattan för fästet nedanför frontplåten - mera kompromisser..... bild6.jpg Som ni ser har vagnen också fått lastbalkarna påsatta. De är något förenklade för att spara på datorn. Stolparna är heller inte runda utan femkantiga - vi får leva med det.... På Korvtigers uppmaning har jag också förenklat hjulen. Men nu tycker jag att de ser lite skumma ut - för stort tomrum mellan själva skivan och ytterkanten tycker jag. Kanske jag måste göra skivan tjockare? Fortsatta försök får visa vart vi hamnar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
|
![]()
Ser mycket bra ut!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
![]()
Hej spyfrog
Nu börjar det verkligen se super ut. Ja gillar verkligen kopplet. MVH / Björn L |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]() Citat:
![]() Men måste nog hålla med dej om hjulet, ser nästan ut som en "bre'fälg" till en bil ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Tack för alla positiva kommentarer - det stärker en i de tider när det är lite tungt.
Just nu funderar jag lite på hur mycket detaljer man skall försöka klämma in på vagnen. Det är ju så att det saknas golv i den så man ser ju en massa rör, hävarmar mm som jag för det första inte riktigt vet hur de sitter ihop (ritninge är otydligt där) och som man för det andra inte ser på vanliga vagnar med golv. Kan man skippa dessa här också? Jag är böjd att göra så för att spara kraft - kan man kanske tänka sig att de är dolda av lasten största tiden? Så här är status idag - hjulen är åtgärdade, bromsen fixad samt bromsslangen ditsatt men saknar koppling ännu... bild7.jpg |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Du skulle kunna bara dra till med vad som helst mellan ramarna, jag tror nog att jag är en av få som skulle se att det var något som inte stämmer, men det är inget som man stör sig på, eller som man saknar. Om inte annat så lämna det tomt, så är det nog ingen som saknar något, som sagt, lasten täcker de nog.
Snyggt koppel förresten, men inte ska väl öglan hänga nedåt igenom solit gjutjärn? ![]()
![]() |
#7 | |
Medlem
|
![]() Citat:
koppel_ovan.jpg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Okey, det kan stämma och det gör det möjligt till att den skulle hänga ned, men av praktiska skäl så tror jag snarare att den hängde rakt ut då, tänk dig själv om du skulle koppla av ett sådant koppel, du lossar sprinten på det andra kopplet lyfter öglan och sätter i sprinten igen. Du lossar inte den andra sprinten och hänger ned öglan i kopplet och sätter i den igen. Jag skulle inte göra så i alla fall!
![]()
![]() |
#10 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]() Citat:
Kopplet består i huvudsak av 5 delar (vilka samtliga är i stål, gjutjärn i ett koppel skulle bli för sprött): - Själva hästskon, eller bufferten. - 2 grova plåtar fastnitade mot bufferten, i vilka hål för - Koppelsprinten finns. - Den fyrkantiga dragstången i vilken kopplet är fäst. Öglan är, då den inte är kopplad alltid fälld uppåt-bakåt. Att Jan-Olov som ritat ritningarna du använder ritad den nedåt är för mig ett mysterium. Eftersom koppelsprinten alltid, oavsett om vagnen är kopplad eller ej, sitter i sina hål skulle du enbart lyckas med att antingen knäcka kopplet eller bryta av öglan om du växlar med öglan fälld framåt. Den koppeltyp Lok-Kalle visar bild på är Klemmings tvåkammarkoppel. Det är en modell som var vanlig i södra Sverige, däremot har den aldrig funnits på DONJ (vilka körde med hästskokoppel 'til the bitter end 1971) |
|
![]() |
![]() |