Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-07, 20:22   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sealpower Visa inlägg
Är du säker på att vertexmanipulation inte stöds? Hur funkar då de animerade gubbar som man ibland ser, deras rörelser flyter smidigt utan att de verkar vara uppdelade i segment heller, vilket såvitt jag förstår endast kan uppnås genom manipulation av individuella verticies (visserligen genom en skin- eller physiquemodifier riggad till bones). Om nu detta funkar, borde man då inte kunna "lura" exportern genom att skala meshen manuellt med genom att flytta in hörnen?

//teori
Nej Sealpower, det stöds inte! På en "gubbe" finns ett antal mesher (huvud, torso, överarmar, underarmar, händer, lår, smalben och fötter, alltså summa 14 st), dessa flyyas och vrids i animationen med går ej att skala!!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 20:30   #2
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Nej Sealpower, det stöds inte! På en "gubbe" finns ett antal mesher (huvud, torso, överarmar, underarmar, händer, lår, smalben och fötter, alltså summa 14 st), dessa flyyas och vrids i animationen med går ej att skala!!!
Jaja, jag fattar vinken.

Snörde dessutom ihop en testmodell, men det är sat som du säger.

Men jag har svårt att fatta hur Auran kunde göra en sån tabbe och inte inkludera det mest grundläggande inom spelanimationsteknik, något som finns i så gott som alla moderna spel (och mindre moderna). Rätt dåligt av dem faktiskt.

Nåja, nu slutar jag fylla din tråd med omöjliga förslag och går och stör någon annan istället
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 22:47   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sealpower Visa inlägg
Jaja, jag fattar vinken.

Snörde dessutom ihop en testmodell, men det är sat som du säger.

Men jag har svårt att fatta hur Auran kunde göra en sån tabbe och inte inkludera det mest grundläggande inom spelanimationsteknik, något som finns i så gott som alla moderna spel (och mindre moderna). Rätt dåligt av dem faktiskt.

Nåja, nu slutar jag fylla din tråd med omöjliga förslag och går och stör någon annan istället
Nåja Sealpower,
jag tror Auran tänker att om man implementerar "scale" så kommer spelet att" hacka" så in i h-vte att ingen vill ha det. Tänk på att JET-exporterna fungerar ganska väl, sen är det upp till oss "konstruktörer" att göra det bästa av det vi erbjuds! (men scale kvarstår som ett önskemål för framtiden!).

Sluta inte posta i mina trådar! Du är värdefull som "tankesmidare" !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 23:05   #4
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Nåja Sealpower,
jag tror Auran tänker att om man implementerar "scale" så kommer spelet att" hacka" så in i h-vte att ingen vill ha det. Tänk på att JET-exporterna fungerar ganska väl, sen är det upp till oss "konstruktörer" att göra det bästa av det vi erbjuds! (men scale kvarstår som ett önskemål för framtiden!).

Sluta inte posta i mina trådar! Du är värdefull som "tankesmidare" !
Jag syftade inte direkt på scale utan snarare på vertex manipulering i allmänhet istället för solida kroppar för sig. Alla personer, karaktärer och djur i alla andra typer av spel är animerade på just det sättet och har varit så i över 10 år, det börjar liksom vara normen för hur man animerar. Så lite snålt känns det ändå av Auran att de ine tagit med det eftersom det begränsar kraftigt vad man kan göra med animationer. Prestandamässigt är det inte så stor skillnad i dagens läge. Men man får väl nöja sig med det som finns
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 23:43   #5
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

@Lan:
åsyftade detta:
Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
... Det fungerade jättebra så länge man lastade och lossade i Driver men jag kom inte på hur man skulle komma åt att någon ändrade lasten i survior, du får ju inga medelanden ifrån någon industri i det läget.
Detta var mer menat som ett "förslag"/tanke till det bear skrev.
Varje vagn måste fortfarande veta vad/hur mycket den är lastad med, alltså så borde man kunna få fram en mängd genom nått fiffigt script som kollar upp vagnens last vid t.ex. uppstart av spelet.
Genom att bear nämnde att scriptet fungerade mot industrier, så är det bara något uppstartscript som borde behövas. Då vagnen initsierar sig själv med typ av last och hur mycket vid uppstart.
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-08, 17:49   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Thumbs down 110108 Trouble!!!!

Det finns en djupt begraven bug i Trainz 2010 vad gäller laster till vagnar. I containern "Queue" finns en container som heter "allowed-categories" som spökar!

Tar man bort den helt kan man lasta vad man vill i Surveyor men ingenting går att lasta i Driver. Om den finns men utan taggar så så kan man lasta vid industrier i Driver men i Surveyor kan man inte lasta laster av "kind resource", vilket Kol, Malm, Kalk, Torv och Ved är.

Jag är på vippen att gå och dränka mig i en TORV-mosse och ge upp alla försök att få lastning och lossning av vagnar i Trainz att fungera. "Load of Shit" är bara ett väldigt milt uttryck för vad detta är!!! Tack Auran för era ordentligt testade och dokumenterade finurligheter (ironiskt menat) ;-{
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-08, 18:36   #7
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Det finns en djupt begraven bug i Trainz 2010 vad gäller laster till vagnar. I containern "Queue" finns en container som heter "allowed-categories" som spökar!

Tar man bort den helt kan man lasta vad man vill i Surveyor men ingenting går att lasta i Driver. Om den finns men utan taggar så så kan man lasta vid industrier i Driver men i Surveyor kan man inte lasta laster av "kind resource", vilket Kol, Malm, Kalk, Torv och Ved är.

Jag är på vippen att gå och dränka mig i en TORV-mosse och ge upp alla försök att få lastning och lossning av vagnar i Trainz att fungera. "Load of Shit" är bara ett väldigt milt uttryck för vad detta är!!! Tack Auran för era ordentligt testade och dokumenterade finurligheter (ironiskt menat) ;-{
Har du tänkt på att om man ändrar "size" (t.ex 10.000 till 15.000) i "load0" etc, så kan vissa producter tillkomma/försvinna ur productlistan för en vagn, eftersom vissa saker (enligt Auran) tydligen bara kan ha en viss vikt kontra volym.

Har labbat lite med det på vissa vagnar som lastar bulk t.ex (kol, woodchips mm), och lyckats få dom att få fler producter att välja på.
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2011-01-08 klockan 18:38.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-09, 09:46   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Thumbs up Ett problem löst

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Det finns en djupt begraven bug i Trainz 2010 vad gäller laster till vagnar. I containern "Queue" finns en container som heter "allowed-categories" som spökar!

Tar man bort den helt kan man lasta vad man vill i Surveyor men ingenting går att lasta i Driver. Om den finns men utan taggar så så kan man lasta vid industrier i Driver men i Surveyor kan man inte lasta laster av "kind resource", vilket Kol, Malm, Kalk, Torv och Ved är.

Jag är på vippen att gå och dränka mig i en TORV-mosse och ge upp alla försök att få lastning och lossning av vagnar i Trainz att fungera. "Load of Shit" är bara ett väldigt milt uttryck för vad detta är!!! Tack Auran för era ordentligt testade och dokumenterade finurligheter (ironiskt menat) ;-{
Jag har hittat felet och fått vagnar och laster att fungera!

enl. Auran:

"The built-in KIND Product-category assets include:

<KUID:-3:10040> "Bulk Load" - Products of this category must supply a 'product-texture'.
<KUID:-3:10042> "Container"
<KUID:-3:10044> "Liquid Load"
<KUID:-3:10091> "Passenger"
"

Det som kallas allowed-categories skall tydas som forbidden categories. Man skall alltså ange de 3 categories man inte vill ha, för mina vagnar så här (jag vill ju bara ha Bulk load:


allowed-categories

{

0 <kuid:-3:10042>

1 <kuid:-3:10044>

2 <kuid:-3:10091>

}
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:21.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009