![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 316
|
![]() Citat:
Det går inte att Save as .STEP vet jag iallafall men det borde, med en enkel Googel sökning, gå att få fram ett konverterings program. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Ett tips är att undersöka exportmöjligheterna först innan du lägger mycket jobb.
Är rätt tråkigt att på slutet konstatera att det inte går att få in det i simulatorn. Sedan är det som sealpower säger väl som så att det kanske inte är det mest lämpliga verktyget att jobba med. Solidworks är väl till för typ gjutmodeller och liknande där man bygger med slutna kroppar vilket i en simulering resulterar i en massa baksidor som aldrig kommer att synas men ändå tar polygoner. Sådant kan dock städas upp av en erfaren modellbyggare i lämpligt verktyg men med avancerade modeller kan det bli rätt jobbigt. /æ |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Viktor,
det glädjer mig mycket att du tar dig an RC-hytten!!! Behöver du råd och annat från en som knölat till ett antal hytter så tveka inte att kontakta mig - jag hjälper gärna till!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 316
|
![]() Citat:
SolidW kanske inte är det bästa programmet för modell bygge men oerhört simpelt att jobba med, när man väl har satt sig in i det. Med sealpower's hjälp så har även filformat löst sig! Sen verka du har bättre kunskap om just polygoner som jag inte har någon koll på alls. Så för att sammanfatta det så skulle det kunna gå att få in hytten i en simulator för den som är villig att offra mycket tid för finliret. Själv hade jag gärna gjort men saknar kunskapen för tillfället. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 175
|
![]()
Oj kära nån, impressive.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 316
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
din hytt ser så bra ut att den är värd ett bättre öde än att ej gå att exportera till våra olika simulatorer. Har undersökt 3D object Converter (som klarar hundratals olika format. och ständigt uppdateras med nya) men dessvärre varken SolidWorks eller Step. Om du undersöker om det finns fler exportmöjligheter skall jag sedan åta mig att kontakta konstruktören av 3D Object Converter och se vad han kan göra! Hör av dig:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Gävle
Inlägg: 281
|
![]() Citat:
![]()
__________________
Jerka |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Medlem
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 316
|
![]() Citat:
Kul att höra att du tycker om hytten, som från början bara var ett projekt på skoj. ![]() Har gjort en liten undersökning med ett program (se nedan). Ska även testa om det går att exportera till andra filformat än dom nedan med Soild Works. Har förnärvarande bara en studie version som är till för oss som går på gymnasiet och läser CAD-teknik som jag har för mig är exakt samma som det riktiga förutom just det att exportmöjligheterna är färre. Enligt ett konverteringsprogrammet CrossManager 2010 så kan ".sldasm" konverteras till följande format: ".sat", ".cgr", "._pd", ".model", "CATPart", ".igs", ".x_t", ".rf", ".stp", ".stl" ".uni", ".vda" & ".vrml". Men eftersom jag enbart har en demo av programmet kan jag inte konvertera. Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
|
![]()
Solidworks (via .step /.stp som är ett universiellt cad-format)-> Autodesk Inventor -> Autodesk 3dsmax ->gmax/blender(eller vad som känns lämpligt)
dvs. .sldasm/.sldpt -.step -.asm/.pt - .max -och så vidare Tror jag fortfarande är den bästa metoden, har använt den sista biten av kedjan själv en del gånger vid modellering och har goda erfarnenheter av .step-filer från arbetet. Jag ställer gärna upp och konverterar grejerna, men du får tänka på att det sen krävs rätt mycket arbete i blender eller gmax sen, dels för att städa upp Cad-modellen så den går in i spelet och dels att få den att fungera som hytt. Städningen kommer behövas eftersom solidmodelleringstekniken som används i de flesta cad-program är strukturellt helt annorlunda än den polygonteknik som används i mer grafiska 3d-program. Översättningen därimellan blir aldrig riktigt rumsren, så jag kan gissningsvis säga att trots att din hytt verkar ha ett rent och enkelt uteseende i Solidworks så motsvarar den ungefär 300 000 polygontrianglar i spelgrafik. Av samma anledning tvivlar jag att 3D object converter som tidigare föreslagits kommer att fungera då det i huvudsak verkar vara gjort för poly-modeller
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
Snyggt. gp3119
|
![]() |
![]() |