Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-07, 11:50   #1
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Det fina med att vi samarbetar är ju att man kan få hjälp med saker som inte vill fungera så misströsta icke.
Tycker modellen ser strålande ut och 20000 är ingen siffra som skrämmer.
Du kan utan problem slösa lite fler polygoner om det är några detaljer du vill förbättra.
Som jämförelse ligger Swens IORE-lok på ca. 34000 trianglar per enhet.
LAn:s X7 har 28197 trianglar och UB7X har 22996 trianglar.

Tillkommer lite saker inför RS/RW (ljus och skugga) men det är väldigt få polygoner det kommer att växa med.

KMW besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 12:43   #2
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Kvar att UV mappa: Buffertalrikarna, Gardjärnen, Hjulaxlarna, Banmotorerna, tankarna, och naturligtvis lycktorna!


Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2010-11-07 klockan 12:45.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 13:46   #3
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Spammar denna tråden konstant med hur snyggt det är men struntar i det och säger än en gång hur satans bra det är. Supersnyggt! Nu ska jag försöka hålla mig i skinnet ett par poster framåt iaf
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 14:34   #4
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Otroligt fin modell. Ska bli skoj att köra i RW!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 22:09   #5
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Gjort om en del av UV mappningen på loket under dagen, det var för att jag ville spara på storleken på loket, då filstorleken blev relativt stor med den sortens uppdelning jag tidigare hade, men även av den anledningen att jag ville ha en enklare utformning för dom som vill måla om loket i framtiden, så nu kommer loket att vara uppdelat i 3 texturer + Boggierna, vilket resulterar i en simpel uppbyggnad som är enkel att förstå, men även att jag får plats med väldigt mycket detaljer i en fil som var lika stor som en av detaljerna med samma utrymme jag använde tidigare.

Nu är alla delar på loket placerade i UV kartorna, så nu återstår endast att applicera texturerna på loket.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 22:26   #6
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Härligt att det löste sig
Tusen tack i förväg
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-08, 08:56   #7
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Gjort om en del av UV mappningen på loket under dagen, det var för att jag ville spara på storleken på loket, då filstorleken blev relativt stor med den sortens uppdelning jag tidigare hade, men även av den anledningen att jag ville ha en enklare utformning för dom som vill måla om loket i framtiden, så nu kommer loket att vara uppdelat i 3 texturer + Boggierna, vilket resulterar i en simpel uppbyggnad som är enkel att förstå, men även att jag får plats med väldigt mycket detaljer i en fil som var lika stor som en av detaljerna med samma utrymme jag använde tidigare.

Nu är alla delar på loket placerade i UV kartorna, så nu återstår endast att applicera texturerna på loket.
Toppen, blev lite orolig när jag såg hur många texturfiler du hade använt.
Blir lite pyssel att byta fil och skala om mappningen men det är det värt.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-08, 16:26   #8
GLE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Västerbotten
Inlägg: 53
Standard

Marcus
GLE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-08, 16:58   #9
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Toppen, blev lite orolig när jag såg hur många texturfiler du hade använt.
Blir lite pyssel att byta fil och skala om mappningen men det är det värt.

All mappning är ju gjord, texturfilerna gjorde jag för att jag skulle ha färdiga texturer att passa in, gjort en del tester under gårdagskvällen och det resulterade i att jag kunde har relativt många av mina texturfiler i en och samma fil utan ökad filstorlek.

Så när jag piggnat till lite mer så ska jag försöka passa in lite texturer i mina UV kartor och applicera dessa på loket.

GLE: Det är inte jag som tar in loket i Trainz, utan Bear, och jag tror inte att det ligger i hans intresse att ta in hytten, Om jag får mitt TRS 09 att fungera som det ska, någon gång, så kanske jag gör ett försök med att ta in den.

Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2010-11-08 klockan 17:05.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 00:26   #10
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Detta blir så satans bra! Nu går jag händelserna i förväg men hur blir det med ljud till mästerverket när det väl dyker upp i någon av simulatorerna? Man vill ju gärna ha det karakeristiska dova motorljudet för den totala upplevelsen
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:42.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009