Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-31, 13:16   #1
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Nu är det inte långt kvar!


Bestämde mig för att bygga dom olika räckena var för sig, då jag såg att det var en del skillnader med placeringar och sådant, så det kommer att komma en version med dessa räcken, och en med dom andra, antagligen då en blå och en orange.

Ska bara bygga färdigt dom andra räckena och sätta dit lite handtag och UV mappa det sista på modellen!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-10-31, 14:07   #2
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Riktigt snyggt.

Ser fram emot när den är färdig
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-31, 14:16   #3
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Tog mig en 5 min paus från räckena och uppdaterade en detalj i texturerna som jag stört mig på.


Kom gärna med synpunkter.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-31, 15:08   #4
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Jag tycker att det ser otroligt bra ut Marcus.

Men eftersom du bad om synpunkter så:
Går det att göra tankar och lyktor lite rundare? Jag tror inte att det skulle kosta alltför många polygoner
men kommer att göra mycket för utseendet. Men bortsett från det ... Kanon!

Lycka till med fortsättningen.
mvh .... Mats
__________________
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-31, 15:51   #5
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsH Visa inlägg
Jag tycker att det ser otroligt bra ut Marcus.

Men eftersom du bad om synpunkter så:
Går det att göra tankar och lyktor lite rundare? Jag tror inte att det skulle kosta alltför många polygoner
men kommer att göra mycket för utseendet. Men bortsett från det ... Kanon!

Lycka till med fortsättningen.
mvh .... Mats

För RW så har KMW redan presenterat metoden med Smoothing groups, vet dock inte om det fungerar i Trainz, men det borde det väll antagligen ?

Då sparar man en hel del polygoner utan ett sämre resultat.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-02, 16:08   #6
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-02, 16:29   #7
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 860
Standard

Hej!
Jag läste ända från början, oj, va duktig du är att bygga lok. Det blir säker roligt att få köra.
Tänker du sätta in boggiemotorer? Syns bara axlar.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-02, 18:30   #8
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsH Visa inlägg
Jag tycker att det ser otroligt bra ut Marcus.

Men eftersom du bad om synpunkter så:
Går det att göra tankar och lyktor lite rundare? Jag tror inte att det skulle kosta alltför många polygoner
men kommer att göra mycket för utseendet. Men bortsett från det ... Kanon!

Lycka till med fortsättningen.
mvh .... Mats
Håller med
Viktigaste är att tankarna blir runda i RW
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-02, 19:36   #9
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg
Håller med
Viktigaste är att tankarna blir runda i RW
De kommer att se mycket rundare ut och det utan att det kostar några polygoner.
Smoothing groups är mycket effektivt för att få en yta att se slät och rund ut.
Ska du få samma resultat bara genom att göra fler och mindre polygoner blir det vansinnigt många och ändå inte lika bra.

Lagt till en bild av de båda bränsletankarna med smoothing på den ena så ni kan se skillnaden.

Bifogade bilder
Filtyp: jpg smoothing.jpg (25.5 KB, 154 visningar)

Senast redigerad av KMW den 2010-11-02 klockan 21:18.
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-04, 12:12   #10
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Har gjort ett tappert försök att göra ordentliga lampor nu, byggda precis som ritningen specificerar, men det är något som inte ser riktigt rätt ut, några idéer ?

Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2010-11-04 klockan 12:14.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-04, 13:43   #11
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
De kommer att se mycket rundare ut och det utan att det kostar några polygoner.
Smoothing groups är mycket effektivt för att få en yta att se slät och rund ut.
Ska du få samma resultat bara genom att göra fler och mindre polygoner blir det vansinnigt många och ändå inte lika bra.

Lagt till en bild av de båda bränsletankarna med smoothing på den ena så ni kan se skillnaden.

Håller å ena sidan med om att Smoothing groups är effektiva och viktiga för helhetsintrycket. Dock ska man väl ha klart för sig att den gör ju inte genom magi ett kantigt objekt till ett runt i alla avseenden, förutsättningen är ju att den har egna polygoner till sitt förfogande för operationen. Detta innebär att t.ex. en tank som du visar på bilden ska man vara försiktig som tusan med polygoner i kapsylen, för där gör smoothing groups utmärkt nytta, medan tankens ytterhölje inte räddas på samma sätt vilket jag tycker ganska klart framgår av din bild. Kapsylen på tanken blir mjuk och fin, medan kantkonturerna är oförändrat kantiga. Finns ju inga absoluta sanningar, allt är balans mellan poly-budget och utseende och metod, men absolut något som man behöver jobba med i sin modell. Värt att tänka på också är att stora objekt som dessa är väldigt dominanta i helhetsintrycket och kan därmed förtjäna en förhållandevis givmildare polygonbudget. Detta är i alla fall mina funderingar, rätt eller fel...

Annars tycker jag din T44 är helt fantastiskt fin, snyggt jobbat!!
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2010-11-04 klockan 13:45.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:20.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009