![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Visa resultat för omröstning: Vill Du att V3 byggs och laddas upp? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
92 | 89.32% |
Tja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
6 | 5.83% |
Nej |
![]() ![]() ![]() ![]() |
5 | 4.85% |
Antal röster: 103. Du får inte rösta i den här omröstningen |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Intressant! Antingen fungerar den som en spak, då är B dödmansgrepp, finns i Trainz som "throttle_brake_lever"
Eller så fungerar B som en omläggningspak mellan körläge och bromsläge, och då är throttlen som vanligt och spaken B en "Dynamic brake". Finns också i Trainz. Jag skulle gissa på det senare av dessa alternativ, eftersom det är en gods/växlingsmaskin och där har man normalt inte lika mycket säkerhetsgrejor som på lok som drar passagerartåg. Dock så måste jag medge att spaken B ser ut att kunna vara en dödmansgrepp och av utseendet att döma så kläms den åt mot hjulet. Hade det då varit en dynamisk bromsspak så hade man ju klämt fingrarna och den skulle vara svåråtkomlig, därför så tror jag att B är en dödmansgreppspak och att throttlen fungerar enligt förslag ett ovan. Noterade också en annan sak som stödjer denna gissning, jag kan inte hitta någon direktverkande bromsventil (broms som bara verkar på loket), den borde sitt väldigt lätt åtkomligt på en växlingsmaskin eftersom den används väldigt flitigt. Men då kan det ju mycket väl vara så som Marcus säger, att det är en throttle/lokbroms enligt punkt ett ovan. Anledningen till detta är smidigheten, att gå från att ha något körläge i till att bromsa vid växling går väldigt snabbt och man behöver inte flytta några händer, bra ur säkerhetssynpunkt eftersom man inte riskerar att missa när man slänger sig på direktbromsventilen för att bromsa och missar.
__________________
-k- |
![]() |
|
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Bra tänkt!
Ungefär så borde det vara. Det finns ju en "lokbroms" i form av en ratt som sitter t.h. bakom förarplatsen (ännu ej ditsatt), men jag tror att den mekaniskt sätter an bromsen, ungefär som handbromsen på bilar (se tidigare inlägg). Tack för all hjälp, Korvtiger! Vi skall nog reda ut detta också!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Framväggen har några reglage som jag gärna vill veta vad dom är till!
J ligger nedtill i en liten vagga med en inoljad trasa? K är en röd varningslampa mellan voltmeter och tryckmätare? M har ett 50-tals cykelhandtag av gummi påträtt på spaken? Vet DU nåt om detta så hör av Dig! Eller delta i gissningsleken!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |