Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Visa resultat för omröstning: Vill Du att V3 byggs och laddas upp?
Ja 92 89.32%
Tja 6 5.83%
Nej 5 4.85%
Antal röster: 103. Du får inte rösta i den här omröstningen

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-06-16, 17:15   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Intressant! Antingen fungerar den som en spak, då är B dödmansgrepp, finns i Trainz som "throttle_brake_lever"

Eller så fungerar B som en omläggningspak mellan körläge och bromsläge, och då är throttlen som vanligt och spaken B en "Dynamic brake". Finns också i Trainz.

Jag skulle gissa på det senare av dessa alternativ, eftersom det är en gods/växlingsmaskin och där har man normalt inte lika mycket säkerhetsgrejor som på lok som drar passagerartåg. Dock så måste jag medge att spaken B ser ut att kunna vara en dödmansgrepp och av utseendet att döma så kläms den åt mot hjulet. Hade det då varit en dynamisk bromsspak så hade man ju klämt fingrarna och den skulle vara svåråtkomlig, därför så tror jag att B är en dödmansgreppspak och att throttlen fungerar enligt förslag ett ovan.

Noterade också en annan sak som stödjer denna gissning, jag kan inte hitta någon direktverkande bromsventil (broms som bara verkar på loket), den borde sitt väldigt lätt åtkomligt på en växlingsmaskin eftersom den används väldigt flitigt. Men då kan det ju mycket väl vara så som Marcus säger, att det är en throttle/lokbroms enligt punkt ett ovan. Anledningen till detta är smidigheten, att gå från att ha något körläge i till att bromsa vid växling går väldigt snabbt och man behöver inte flytta några händer, bra ur säkerhetssynpunkt eftersom man inte riskerar att missa när man slänger sig på direktbromsventilen för att bromsa och missar.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Gammal 2010-06-16, 20:13   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Bra tänkt!
Ungefär så borde det vara. Det finns ju en "lokbroms" i form av en ratt som sitter t.h. bakom förarplatsen (ännu ej ditsatt), men jag tror att den mekaniskt sätter an bromsen, ungefär som handbromsen på bilar (se tidigare inlägg). Tack för all hjälp, Korvtiger! Vi skall nog reda ut detta också!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2010-06-17, 20:09   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Hyttfrågor Del2 ????

Framväggen har några reglage som jag gärna vill veta vad dom är till!
J ligger nedtill i en liten vagga med en inoljad trasa?
K är en röd varningslampa mellan voltmeter och tryckmätare?
M har ett 50-tals cykelhandtag av gummi påträtt på spaken?

Vet DU nåt om detta så hör av Dig! Eller delta i gissningsleken!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Reglage3.jpg (72.7 KB, 485 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:59.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009