![]() |
SJ V3 dieselväxellok
V3 ligger mig varmt om hjärtat eftersom den ofta växlade vagnar vid Svallöfsbolagets (Utsäde) depå vid Mölndals Nedre på 1950-talet och drog dom till Säve. Som litet busfrö tillbringade jag ofta kvällarna på spårområdet med kompisar som "hand"-växlade vagnar (till stort förtret för V3-lokföraren dagen efter). Dessutom hade Svallöfsbolaget en tre våningar hög spiralformad rutschkana för säckar och hur lockande var inte den?
Nu undrar jag om det finns nåt intresse av att jag bygger V3? Bilder och data: http://www.jarnvag.net/index.php/lok...na-diesellok/v |
Snälla gör det om du ändå är intresserad av det! V3 loken är ett riktigt härligt lok! fast inget man vill åka för fort/långt i ;) fina små krabater för övrigt!
|
Vore mycket trevligt.
|
då det begav sig
gjorde ett försök
för länge sedan bortsupen men... vem vet http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=13370 |
Citat:
|
reply
Hej Ian
NEJ du får absolut inte lägga ner något av dina projekt Det vore en stor förlust för alla oss nördar. mitt inlägg var absolut inte menat något revirpinkeri utan mer av det kuriosa slaget. de alster du skapat är i stort sett identiskt med de jag har hållit på och petat på, komiskt va. även jag sitter på lite bilder mm hör av dig om du är intreserad det jag nu håller på med är lite peronger och virituella stationer anpassade för Sverige. Men tyvärr så räcker inte tiden till Arne |
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Intresset för V3 verkar så massivt att jag började lite idag. Gjorde alla delar till drivboggin, fixade en rätt ljus textur (för att detaljerna skall synas bra-den skall mörkas och förfinas sen). Jag texturerar varje del innan den mångfaldigas - rekomenderas (sparar massor av tid!). Än så länge många polygoner men bantningen gör man sen. Bifogar en renderad bild av boggin:
|
mycket snyggt! :tumme_upp:
|
100513 kväll
1 bifogad(e) fil(er)
Börjat bearbeta underredet (gångbord, ram), återstår bromsar, fjädring m.m.
|
Magnificent wheel, let the rest of the machine now :grin:
|
100514 fm.
1 bifogad(e) fil(er)
Modellerat bromsmekanismen. Hydralikdelen = bromscylinder fram (t.v.) via häv- och länkarmar kopplade till bromsbackarna vid hjulen. Mekaniska delen = en exenterarm bak manövreras via en ratt i hytten och påverkar via en lång länkstång kopplad till den stora hävarmen fram. Var detta begripligt m.h.a. bilden ????
|
Ja, jag säger då det.
Inte nog med att du är extremt duktig & snabb när det gäller att bygga, du har full koll på detaljer och funktioner också. IMPONERANDE :). |
ah vackert! V3 ligger mig varmt om hjärtat av två anledning, 1: det finns ett som står i landeryds lok stall, och 2: jag föredrar faktiskt växlingsarbete och V3:an är ju helt perfekt för det! :tumme_upp:
Fortsätt arbetet i samma stil som du gjorde med B6:an så kommer vi snart ha ett av Sveriges trevligaste lok till trainz. |
100514 kväll
3 bifogad(e) fil(er)
Börjat förma karossen. Främre huven och grillen var värst (polygonmetoden är inte min favorit men blev hyfsat till slut). Dörr- fönster- och luckmallar sparade (bra att göra det när man skär ut öppningarna). Börjar väl snart likna "gamla Enslingen?).
PS. Om ni tycker jag är tjatig med mina inlägg så tänk på att detta är min logg till bygget (jättebra att gå tillbaks och kolla hur man gjorde när man bygger nytt!). DS. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:57. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009