Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-21, 19:45   #1
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard Problem med STWs växel

Hej!
Jag har försökt att få STWs växel att fungera men det är inte så som jag hoppades.
1. Jag kan inte finna någon bra textur på växeln som passar övriga spår kopplade till den. De alternativ som finns i HTML-rutan är inte bra. Önskar att växeln ändrade sin textur automatisk efter det spår man ansluter den till.
2. Jag tog bort den växelspak/motor som per automatik kom då man skapade växeln och bytte ut den mot STWs osynliga växelomläggare som rekommenderat. Men det går inte att växla i driver sedan.
alltså 3. Växeln skiftar riktning bara om man kör med en AI till en given punkt med hjälp av exvis trackmarks.

Jag kör med TRS2009. Fungerar den kanske bara i 2006?

Hälsningar
Benkegbg
Bifogade bilder
Filtyp: jpg STW Växel.jpg (64.3 KB, 141 visningar)

Senast redigerad av benkegbg den 2010-04-21 klockan 19:52.
benkegbg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-04-21, 20:01   #2
Dson
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

1: Tomas byggde den efter de 3D-spår som finns på ST2005-skivan. Använd de spåren så passar växlarna fint!

2: För att den ska fungera korrekt, måste 3D-växlen (Dvs objektet) ha en korrekt namnkod med ett namn på slutet och växeln (den osynliga alltså) måste då ha samma namn, som slutet på 3D-växeln.
Exempelvis, om växeln heter 1 0 2 2 3 Abc Vx01, då måste den osynliga växeln ha namnet Abc Vx01, istället för Junction 123 som den heter som default.

På STW's hemsida finns det guider om växlarna som man måste läsa igenom, för att förstå hur växeln fungerar. Läs igenom den både en och två gånger, så får du koll på det.
På samma hemsida finns också en guide till plattformspaketet och kontaktledningspaketet...

Lycka till och visa gärna bilder på dina byggen sen!

ALL credit till Tomas som byggt den riktigt snygga och användbara växeln!
Gammal 2010-04-22, 06:29   #3
benkegbg
Medlem

Standard

Tack för svar.
Problemet är att jag gjort som du säger, dvs gett den osynliga växeln ett namn "Yxberget Vx01" och växeln i sig "1 9 0 1 1 Yxberget Vx01". Tryckt på snabbknapp och sparat 2 gånger. Den röd/gröna pilen syns bara i surveyor men inte i driver.
Fortsätt testning och undersökning pågår.
Jag vill använda mig av Ekankals "rals m spik" men blir kanske tvungen att köra med de spår som är avsedda för växeln istället.
Bilder kommer snart. Jag är president i mitt land som heter Bensland. Även direktör för bolaget Bensland Järnvägar där. I huvudstaden Benstad så får folket åka med Benstad Buss.
Bensland är som en stor fyrkant 24x30 baseboard. Själva huvudstaden ligger mitt i landet. Utmed fyrkantens sidor kommer andra städer och byar att ligga så att det blir liksom en jättestor ring runt Benstad. Från Benstad kommer "ekrar" att gå ut i de fyra väderstrecken N-Ö-S-V till den "ringen". Detta är vad jag jobbar med.
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bensland.jpg (13.1 KB, 115 visningar)
Gammal 2010-04-22, 08:10   #4
leoj
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

Det finns inga fel..

Den heter osynlig växelomläggare, just för den är osynlig!

Så det är inte överhuvdtaget meningen att det ska ploppa upp medans du kör får du antingen gå in i kartan och lägga om den, eller trycka på J

Det är för att aurans röd/gröna pilar gör så texturerna blir helt mongo^2 (dom går igenom, så man ser marken under), därav den osynliga

Du får byta till typ, invisible lever (eller någon annan växelväljare som inte har något objekt knutet till sig)
Gammal 2010-04-22, 09:30   #5
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Har du byggt ihop grejjorna, och anslutit spåren, rätt?

Ser lite mysko ut vid växelgraven, där ska det bara vara samma textur som växeln har i övrigt.
På din bild ser det ut som att det ligger "rals m spik" där (ovanpå), plus att växeltungorna ser ut att ligga "för långt ifrån" graven (det sistnämnda kanske bara är en synvilla).

Det har ingen betydelse funktionellt vilka spår du ansluter till växeln, det är bara "kosmetika".

Vad gäller inv. lever, så är det väl bara objektet som är osynligt, t.ex om man placerar växlar på en spårvägsrutt, så vill man ju inte ha växelklot el liknande mitt i gatan, medans pilarna ska synas ändå i help-läge (el vad det heter).
Bifogade bilder
Filtyp: jpg unnamed_20100422_0000.jpg (190.2 KB, 111 visningar)
Filtyp: jpg unnamed_20100422_0001.jpg (174.6 KB, 110 visningar)

Senast redigerad av ekankal den 2010-04-22 klockan 09:37.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-27, 07:18   #6
benkegbg
Medlem

Standard

Hej!
Ett nytt försök med samma resultat. Allt ser ut att stämma i HTML-rutan. Växelgraven är okay. Men fortfarande så syns inga växelpilar i driverläge. Bara i Surveyorläge. Märkligt.
Idag hoppas jag att TRS2010 kommer med posten.
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg STW Växel.jpg (86.0 KB, 79 visningar)
Gammal 2010-04-27, 08:48   #7
leoj
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

läs mitt förra inlägg

Senast redigerad av leoj den 2010-04-27 klockan 08:49.
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-27, 13:04   #8
Dson
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Hej!
Ett nytt försök med samma resultat. Allt ser ut att stämma i HTML-rutan. Växelgraven är okay. Men fortfarande så syns inga växelpilar i driverläge. Bara i Surveyorläge. Märkligt.
Idag hoppas jag att TRS2010 kommer med posten.
Hälsningar
Det ska inte heller synas några växelpilar i Driver-läget....
Gammal 2010-04-27, 17:42   #9
benkegbg
Medlem

Standard

Tack för påpekanden och tips. Jag har nu fått det att se ut som jag önskar och det fungerar fint. Bilder kommer så småningom.
Hälsningar
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:58.