![]() |
Problem med STWs växel
1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Jag har försökt att få STWs växel att fungera men det är inte så som jag hoppades. 1. Jag kan inte finna någon bra textur på växeln som passar övriga spår kopplade till den. De alternativ som finns i HTML-rutan är inte bra. Önskar att växeln ändrade sin textur automatisk efter det spår man ansluter den till. 2. Jag tog bort den växelspak/motor som per automatik kom då man skapade växeln och bytte ut den mot STWs osynliga växelomläggare som rekommenderat. Men det går inte att växla i driver sedan. alltså 3. Växeln skiftar riktning bara om man kör med en AI till en given punkt med hjälp av exvis trackmarks. Jag kör med TRS2009. Fungerar den kanske bara i 2006? Hälsningar Benkegbg |
1: Tomas byggde den efter de 3D-spår som finns på ST2005-skivan. Använd de spåren så passar växlarna fint!
2: För att den ska fungera korrekt, måste 3D-växlen (Dvs objektet) ha en korrekt namnkod med ett namn på slutet och växeln (den osynliga alltså) måste då ha samma namn, som slutet på 3D-växeln. Exempelvis, om växeln heter 1 0 2 2 3 Abc Vx01, då måste den osynliga växeln ha namnet Abc Vx01, istället för Junction 123 som den heter som default. På STW's hemsida finns det guider om växlarna som man måste läsa igenom, för att förstå hur växeln fungerar. Läs igenom den både en och två gånger, så får du koll på det. På samma hemsida finns också en guide till plattformspaketet och kontaktledningspaketet... Lycka till och visa gärna bilder på dina byggen sen! ALL credit till Tomas som byggt den riktigt snygga och användbara växeln!:) |
1 bifogad(e) fil(er)
Tack för svar.
Problemet är att jag gjort som du säger, dvs gett den osynliga växeln ett namn "Yxberget Vx01" och växeln i sig "1 9 0 1 1 Yxberget Vx01". Tryckt på snabbknapp och sparat 2 gånger. Den röd/gröna pilen syns bara i surveyor men inte i driver. Fortsätt testning och undersökning pågår. Jag vill använda mig av Ekankals "rals m spik" men blir kanske tvungen att köra med de spår som är avsedda för växeln istället. Bilder kommer snart. Jag är president i mitt land som heter Bensland. Även direktör för bolaget Bensland Järnvägar där. I huvudstaden Benstad så får folket åka med Benstad Buss. Bensland är som en stor fyrkant 24x30 baseboard. Själva huvudstaden ligger mitt i landet. Utmed fyrkantens sidor kommer andra städer och byar att ligga så att det blir liksom en jättestor ring runt Benstad. Från Benstad kommer "ekrar" att gå ut i de fyra väderstrecken N-Ö-S-V till den "ringen". Detta är vad jag jobbar med. Hälsningar |
Det finns inga fel.. ;)
Den heter osynlig växelomläggare, just för den är osynlig! Så det är inte överhuvdtaget meningen att det ska ploppa upp medans du kör får du antingen gå in i kartan och lägga om den, eller trycka på J Det är för att aurans röd/gröna pilar gör så texturerna blir helt mongo^2 (dom går igenom, så man ser marken under), därav den osynliga :) Du får byta till typ, invisible lever (eller någon annan växelväljare som inte har något objekt knutet till sig) |
2 bifogad(e) fil(er)
Har du byggt ihop grejjorna, och anslutit spåren, rätt?
Ser lite mysko ut vid växelgraven, där ska det bara vara samma textur som växeln har i övrigt. På din bild ser det ut som att det ligger "rals m spik" där (ovanpå), plus att växeltungorna ser ut att ligga "för långt ifrån" graven (det sistnämnda kanske bara är en synvilla). Det har ingen betydelse funktionellt vilka spår du ansluter till växeln, det är bara "kosmetika". Vad gäller inv. lever, så är det väl bara objektet som är osynligt, t.ex om man placerar växlar på en spårvägsrutt, så vill man ju inte ha växelklot el liknande mitt i gatan, medans pilarna ska synas ändå i help-läge (el vad det heter). |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Ett nytt försök med samma resultat. Allt ser ut att stämma i HTML-rutan. Växelgraven är okay. Men fortfarande så syns inga växelpilar i driverläge. Bara i Surveyorläge. Märkligt. Idag hoppas jag att TRS2010 kommer med posten. Hälsningar |
läs mitt förra inlägg
|
Citat:
|
Tack för påpekanden och tips. Jag har nu fått det att se ut som jag önskar och det fungerar fint. Bilder kommer så småningom.
Hälsningar |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:35. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009